دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

قرنیه مخروطی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :16 اسفند ، 1399
قرنیه مخروطی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

علائم و مشکلات قرنیه مخروطی و راه های درمان آن

یکی از رایج ترین بیماری های قرنیه، عارضه قرنیه مخروطی چشم می باشد،که در این جا در ارتباط با قرنیه مخروطی و راه های درمان آن بحث می کنیم. قرنیه مخروطی، کراتوکونوس یا قوز قرنیه در اثر نازک شدن قرنیه چشم و تغییر حالت آن از شکل کروی به شکل مخروطی ایجاد می شود، این بیماری پیش رونده است و اگر به موقع درمان نشود می تواند مشکلات بینایی زیادی در شخص ایجاد کند، در این مطلب به چگونگی تشخیص قرنیه مخروطی و راه های درمان آن می پردازیم و به نکات جالبی اشاره می کنیم.

علائم قرنیه مخروطی چیست؟

مهمترین علامت این بیماری، تاری دید در افراد است، بسیاری از بیمارانی که به این عارضه دچار شده اند از تار شدن تصاویر در مقابل یک چشم یا هر دو چشم خود شکایت دارند، به طور کلی قرنیه مخروطی سبب می شود که حساسیت چشم به نور و درخشش بیشتر شود؛ از این رو ممکن است رانندگی در طول شب برای این بیماران دشوار باشد، این موارد علائمی هستند که می توانند جهت تشخیص قرنیه مخروطی و راه های درمان آن به شما کمک کنند.

علت بیماری قوز قرنیه یا قرنیه مخروطیعلت بیماری قوز قرنیه یا قرنیه مخروطی 

تشخیص قرنیه مخروطی و راه های درمان آن

علائم قرنیه مخروطی و راه های درمان آن به طور خلاصه در مطالب بالا گفته شد، حال در صورتی که علائم گفته شده را در خود مشاهده کردید و احساس کردید که در فاصله ی زمانی کوتاهی بینایی شما تغییر می کند و نیاز مجدد به تعویض نمره عینک خود دارید به شما پیشنهاد می شود که برای انجام تست های تشخیصی به منظور شناسایی عارضه ی قرنیه مخروطی و راه های درمان آن به اپتومتریست یا پزشک متخصص چشم مراجعه نمایید.

علت‌ ایجاد قرنیه مخروطی چیست؟

اما علائم قرنیه مخروطی و راه های درمان آن چیست؟ از هر ده نفری که به این عارضه دچار شده اند، یک نفر از آنها دارای والدینی با بیماری قرنیه مخروطی بوده است، به این ترتیب تاثیر وراثت و داشتن سابقه خانوادگی در ابتلای فرد مشخص است اما برخی از عوامل محیطی و بیماری های دیگر نیز می توانند دلیلی برای ایجاد این عارضه باشند، مالش شدید چشم علت ایجاد این عارضه نمی باشد اما بر روی آن بی تاثیر نیست از این رو به این بیماران توصیه می شود که از مالش شدید چشم های خود جلوگیری کنند.

قرنیه مخروطی چه عوارضی دارد؟

در این بیماری، به دلیل آسیب دیدن سلول های درون قرنیه مایعی به داخل قرنیه نفوذ پیدا می کند و سبب تورم قرنیه می شود؛ تورم قرنیه می تواند باعث کم شدن ناگهانی بینایی شخص شود، این تورم خود به خود برطرف می شود اما ممکن است قرنیه ی شخص به خصوص در قسمتی که برآمدگی شدید است آسیب جدی ببیند و به این ترتیب شدت مشکلات بینایی او افزایش یابد و حتی در موارد پیشرفته ی این بیماری ممکن است شخص به عمل پیوند قرنیه نیاز پیدا کند، از این رو مراجعه به موقع به پزشک برای تشخیص قرنیه مخروطی و راه های درمان آن اهمیت زیادی دارد.

راه های درمان قرنیه مخروطی

اگر شما تا به حال علائم قرنیه مخروطی را در خود مشاهده کرده اید باید به اپتومتریست یا پزشک متخصص چشم خود مراجعه نمایید، چشم پزشک برای تشخیص قرنیه مخروطی و راه های درمان آن از یک سری تست های تشخیصی استفاده می کند که مهمترین این تست ها عبارت اند از تصویربرداری کامپیوتری از قرنیه، تست اسلیت لمپ، تست کراتومتری و تست انکسار چشمی، نتیجه این معاینات چشم به ما نشان می دهد که آیا این عارضه در چشم شما رخ داده است یا نه و تا چه اندازه جدی است.

علائم و راه های درمان قرنیه مخروطیعلائم و راه های درمان قرنیه مخروطی 

عارضه ی قرنیه مخروطی چگونه درمان می شود؟

پس از این که جهت تشخیص عارضه ی قرنیه مخروطی و راه های درمان آن به پزشک متخصص چشم و اپتومتریست مراجعه کردید و پزشک این طور تشخیص داد که شما به این بیماری مبتلا هستید، حال به منظور درمان قرنیه مخروطی چه باید کرد؛ خب در پاسخ به این پرسش باید به این مسئله اشاره کنیم که درمان این بیماری به دو عامل بستگی دارد، این دو عامل سرعت پیشرفت بیماری و شدت بیماری هستند که تعیین کننده ی رویکرد درمانی مناسب شما می باشند.
با توجه به این دو عامل پزشک تعیین می کند که از دو رویکرد بهبود بینایی و کاهش سرعت پیشرفت بیماری کدام یک برای شما مناسب تر خواهد بود، پزشک برای اینکه سرعت پیشرفت این عارضه را کم تر کند از روش کلاژن کراس لینک قرنیه استفاده می کند؛ این روش یک درمان جدید محسوب می شود که در آن قرنیه با ریبوفلاوین پر می شود و تحت تابش نور فرابنفش قرار می گیرد، البته لازم به ذکر است که در این روش بینایی شما بهبود پیدا نمی کند تنها از سرعت پیشرفت بیماری کاسته می شود.
برای بهبود بینایی در فرد مبتلا، پزشک متخصص چشم با توجه به این که بیماری در چه مرحله ای است و مشکلات بینایی شخص تا چه حد جدی می باشد از عینک و لنز هم چون لنزهای تماسی نرم، لنزهای تماسی سخت، لنزهای پیگی بک، لنزهای صلبیه ای و لنزهای ترکیبی استفاده می کند، هر کدام از این لنزها با توجه به مشکلات بینایی فرد از مراحل اولیه تا مراحل پیشرفته تر این بیماری توسط چشم پزشک برای بیمار انتخاب می شوند.

چه زمانی بیمار به عمل جراحی قرنیه نیاز پیدا می کند؟

در صورتی که بیمار قادر به استفاده از انواع لنز های تماسی نباشد یا حتی با وجود استفاده از قوی ترین انواع لنزها باز هم بینایی ضعیفی داشته باشد، هم چنین اگر به نازکی بیش از اندازه ی قرنیه و زخم قرنیه مبتلا باشد چشم پزشک تصمیم به عمل جراحی قرنیه می گیرد، در این صورت با توجه به زمان تشخیص عارضه قرنیه مخروطی و راه های درمان آن و این که این عارضه تا چه اندازه در فرد شدت پیدا کرده است دو روش جراحی مد نظر است.
یکی از این دو روش، عمل جراحی فراگیر قرنیه می باشد؛ در این عمل جراحی پزشک قرنیه را کامل بر می دارد و قرنیه ی اهدایی را به جای آن قرار می دهد؛ دومین روش عمل جراحی قرنیه کراتوپلاستی لایه ای عمیق قدامی می باشد، در این روش لایه ی عمیق قدامی بافت داخلی قرنیه حفظ می شود و به این ترتیب احتمال رد پیوند بسیار کمتر است، البته به طور کلی عمل پیوند قرنیه درصد موفقیت بالایی دارد.

قوز قرنیه؛ علل، علائم و راه‌ های درمان آنقوز قرنیه؛ علل، علائم و راه‌ های درمان آن 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

مطالب مربوط با قرنیه مخروطی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟
بوتاکس بهتره یا تزریق چربی

بوتاکس بهتره یا تزریق چربی

بوتاکس و تزریق چربی از روش های جوانسازی پوست بوده که هرکدام کاربردها و مزایای خود بوده که همین امر موجب تفاوت هایی در بین این دو روش شده است.
بیشتر
روش انجام عمل جراحی آب مروارید چگونه است

روش انجام عمل جراحی آب مروارید چگونه است

روش عمل جراحی آب مروارید می تواند به صورت یک عمل جراحی سرپایی انجام شود. روش عمل جراحی آب مروارید در سه روش فیکوامولسیفیکاسیون و روش های کپسولی انجام میشود.
بیشتر
آسیب هایی که ناخواسته به چشم می رسانیم چیست؟

آسیب هایی که ناخواسته به چشم می رسانیم چیست؟

چشم از اصلی ترین عضو های بدن بوده که حفظ سلامت آن نیز نیاز به دقت بسیار بیشتری دارد. از مهم ترین آسیب های چشم که افراد به شکل ناخواسته آن ها را انجام می دهند.
بیشتر
ماندگاری تزریق ژل زیر چشم

ماندگاری تزریق ژل زیر چشم

ماندگاری تزریق ژل زیر چشم بع عواملی مختلفی همانند نحوه مراقبت بعد از تزریق، نوع برند ژل، نحوه تزریق و مقدار آن بستگی دارد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I