دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

آیا امکان پیشرفت دوربینی در کودکان وجود دارد

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :12 خرداد ، 1400
آیا امکان پیشرفت دوربینی در کودکان وجود دارد

شیوع اختلال دوربینی و امکان پیشرفت دوربینی در کودکان به علت کوچک بودن کره چشم آنها بسیار زیاد است، تقریبا هشتاد درصد از کودکان در رده ی سنی دو تا شش سال به اختلال دوربینی مبتلا هستند، در این مطلب به بررسی سه سوال رایج و اساسی در خصوص اختلال دوربینی در کودکان و همچنین عارضه امکان پیشرفت دوربینی در کودکان می پردازیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

امکان پیشرفت دوربینی در کودکانامکان پیشرفت دوربینی در کودکان

علائم دوربینی در کودکان چیست؟

علائم دوربینی یا هایپروپیا در کودکان مشابه علائم آن در افراد بزرگسال می باشد، به این ترتیب که کودک شما نمی تواند اجسام نزدیک به صورت خود را به طور کاملا واضح و راحت ببیند، اگر تاکنون علائم زیر را در فرزند خود مشاهده کرده اید بهتر است جهت اطمینان و بررسی بیشتر و معاینه ی چشم به اپتومتریست یا پزشک متخصص چشم مراجعه کنید تا در خصوص عیوب انکساری چشم به خصوص اختلال دوربینی فرزند خود اطمینان حاصل کنید.

کودکان مبتلا به دوربینی ممکن است هیچ علامتی از خود نشان ندهند، اما یک کودک با دوربینی شدید ممکن است اغلب سردرد داشته باشد، برای دیدن اجسامی که در فاصله ای نزدیک از او قرار گرفته اند چشمانش را کج کند، مدام چشم های خود را بمالد و بعد از انجام فعالیت های مدرسه از خستگی و درد چشم های خود شکایت کند و از انجام فعالیت هایی که لازم است به مدت طولانی بر روی اجسام نزدیک صورت خود تمرکز کند مثل خواندن درس هایش صرف نظر می کند.

برخی از این کودکان بر روی اجسام نزدیک به خود به دلیل دید غیر واضح تمرکز چندانی ندارند، حتی ممکن است بعد از تمرکز کردن بر روی این اجسام نزدیک در مدت زمان طولانی مثل ساعت های طولانی مدرسه عصبانی و پرخاشگر شوند، در این موارد لازم است که حتما به کودک یاد اوری کنید که هر چند دقیقه یک بار به چشم های خود استراحت بدهد زیرا استراحت دادن به چشم ها در فواصل زمانی معین بسیار حائز اهمیت می باشد.

علائم دوربینی در کودکانعلائم دوربینی در کودکان

آخرین مطالب تکمیلی دکتر پورمازار را در این بخش دنبال نمایید

دلیل عینکی شدن کودکان چیست

عوامل و کنترل نزدیک بینی چشم در کودکان

راه های تقویت بینایی و ضعیفی چشم کودکان

آیا دوربینی چشم فرزندم پیشرفت خواهد کرد؟

بدون مشورت با پزشک پاسخ دادن به این پرسش امکان پذیر نیست، زیرا همان طور که می دانید چشم و سلامت بینایی در افراد متفاوت است، اگر نگران بروز علائم دوربینی در فرزند خود هستید به شما توصیه می کنیم که برنامه ای منسجم و مرتب برای معاینه ی چشم کودک خود داشته باشید، در هنگام مراجعه به مطب بینایی سنجی، اپتومتریست فرزندتان به شما خواهد گفت که وضعیت دوربینی در کودک شما چه تغییری کرده است و آیا نیازی به تغییر نسخه هست یا نه.

امکان پیشرفت دوربینی در کودکانامکان پیشرفت دوربینی در کودکان

آیا دوربینی با افزایش سن بهتر می شود؟

همان طور که در قسمت های قبلی به این موضوع پرداخته ایم، علائم دوربینی یا هایپروپیا در کودکان مشابه این علائم در افراد بزرگسال است؛ به طور قطعی و با اطمینان نمی توان ادعا کرد که آیا دوربینی در سنین کودکی با افزایش سن قطعا بهبود می یابد یا نه، زیرا سلامت چشم هر شخص و کودک با شخص دیگر متفاوت است و از آنجایی که کودکان در شرایط متفاوتی هستند نمی توان برای همه ی آنها یک نظر ثابت و قطعی داد.

علائم دوربینی یا هایپروپیا در برخی از کودکان با گذشت زمان بدتر می شود و در برخی دیگر از کودکان با گذشت زمان بهبود پیدا می کند، گاهی مشاهده شده است که این دوربینی با افزایش سن و بزرگ شدن کره ی چشم خود به خود اصلاح شده است، بنابراین بهتر است با مراجعه به پزشک و معاینه ی مرتب و برنامه ریزی شده ی چشم فرزندتان بر روی بهتر شدن یا بدتر شدن این علائم در کودک خود نظارت داشته باشید، اختلال بعدی که به آن می پردازیم امکان پیشرفت دوربینی در کودکان و راه های درمان آن می باشد.

تشخیص امکان پیشرفت دوربینی در کودکان چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص امکان پیشرفت دوربینی در کودکان و راه های درمان آن اپتومتریست یا متخصص چشم شما یک سری معاینات بر روی چشمتان انجام خواهند داد، از جمله تست هایی که جهت تشخیص امکان پیشرفت دوربینی در کودکان و راه های درمان آن انجام می شود می توان به تست انکسار چشمی، کراتومتری، تصویربرداری کامپیوتری از قرنیه، تست اسلیت لمپ اشاره کرد، ضمنا پیشینه ی خانوادگی و پیشینه ی پزشکی شخص برای تشخیص امکان پیشرفت دوربینی در کودکان و راه های درمان آن اهمیت زیادی دارد.

نحوه تشخیص امکان پیشرفت دوربینی در کودکاننحوه تشخیص امکان پیشرفت دوربینی در کودکان

امکان پیشرفت دوربینی در کودکان و راه های درمان آن چیست؟

در خصوص امکان پیشرفت دوربینی در کودکان و راه های درمان آن این نکته بسیار حائز اهمیت است که این اختلال تا چه اندازه در چشم شما پیشرفت کرده است و شدت آن تا چه حد است؛ سپس با توجه به شدت و سرعت پیشرفت این اختلال، چشم پزشک دو مسیر پیش رو دارد؛ مسیر اول بهبود بینایی شخص است و مسیر دوم این است که با روش هایی سرعت پیشرفت این اختلال را در چشم شخص کاهش دهد.

چشم پزشک جهت بهبود بینایی شخص با توجه به شدت قرنیه مخروطی در او استفاده از عینک یا انواع لنز های تماسی را پیشنهاد می دهد و در مسیر دوم، برای اینکه سرعت پیشرفت این اختلال را کم کند روش کلاژن کراس لینک قرنیه را انجام می دهد، این روش درمانی جدید نمی تواند بینایی شخص را بهبود دهد ولی از پیشرفت بیشتر این اختلال و نیاز به پیوند قرنیه در آینده پیشگیری می کند.

آیا عارضه ی قرنیه مخروطی در کودکان اتفاق می افتد؟

حالا که در خصوص امکان پیشرفت دوربینی در کودکان و راه های درمان آن صحبت شد ممکن است این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که آیا بروز این بیماری در سال های کودکی امکان پذیر است یا خیر، برای پاسخ به این پرسش باید گفت که با توجه به اطلاعاتی که در خصوص قرنیه مخروطی و راه های درمان آن موجود است این بیماری به طور معمول مخصوص سال های نوجوانی یا ابتدای سومین دهه از زندگی است، این عارضه یک بیماری پیش رونده است یعنی با گذشت زمان چشم شما را بیشتر درگیر می کند.

قوز قرنیه یا کراتوکونوس معمولا در دوره ی بلوغ شخص خود را نشان می دهد و تا دهه ی سه و چهار زندگی او پیشرفت می کند اما پس از آن متوقف می شود و پیشرفتی ندارد؛ بنابراین این عارضه مخصوص کودکان نیست و بیشتر به نوجوانان اختصاص دارد، اگر علائمی هم چون تاری دید، کاهش حساسیت نسبت به نور، مشکل بودن رانندگی در شب دارید بهتر است جهت تشخیص پیشرفت دوربینی در کودکان به چشم پزشک مراجعه کنید.

مطالب مربوط با آیا امکان پیشرفت دوربینی در کودکان وجود دارد
جلوگیری از خستگی چشم هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال

جلوگیری از خستگی چشم هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال

قطره در جلوگیری از خستگی چشم هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال موثر است.پلک زدن در جلوگیری از خستگی چشم هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال موثر است.
بیشتر
راه های تقویت بینایی و ضعیفی چشم کودکان

راه های تقویت بینایی و ضعیفی چشم کودکان

برای محافظت از بینایی و حفظ سلامت کودکان باید اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی کودکتان مقوی و کامل بوده و یک سبک زندگی سالم دارد. 
بیشتر
آشنایی با کاربردهای بوتاکس زیر بغل

آشنایی با کاربردهای بوتاکس زیر بغل

بوتاکس زیر بغل دارای کاربردها و ویژگی های خود می باشد که از مزایا و معایبی نیز برخوردار است که در این مقاله با هر یک از آنها آشنا می شوید
بیشتر
روش های تشخیص و درمان تومور اربیت چشمی

روش های تشخیص و درمان تومور اربیت چشمی

تشخیص و درمان تومور اربیت چشمی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. اربیت در اصطلاح بخشی استخوانی است که از چشم، ماهیچه های متصل و از اعصاب و بافت های مرتبط با آن مراقبت می کند.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I