دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

مهم ترین دلایل شایع کم بینایی و نابینایی

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :29 فروردین ، 1400
مهم ترین دلایل شایع کم بینایی و نابینایی

8 دلیل شایع کم بینایی چیست؟ 

در این مقاله قصد داریم در ارتباط با دلایل شایع کم بینایی و همچنین مسائل مرتبط با دلایل شایع کم بینایی و راه های درمان آن مطالبی را برای شما عزیزان بازگو کنیم، امیدواریم از این مطالب به اندازه کافی لذت ببرید.

علل شایع کم بینایی و نابینایی - بیماری - مراقبتعلل شایع کم بینایی و نابینایی- بیماری- مراقبت 

دلایل شایع کم بینایی

همانطور که می دانید چشم عضوی بسیار حیاتی می باشد که در واقع مهم ترین وسیله ارتباطی ما با محیط پیرامون به شمار می رود. از دست دادن بینایی و یا کم شدن آن می تواند آثار زیان باری را بر زندگی فرد ایجاد کند. ما انسان ها در زندگی روزمره ی خود وابستگی بسیار شدید و قابل توجهی به این عضو حیاتی یعنی چشم داریم. شاید جالب باشد بدانید که بر طبق آمار های به دست آمده از سراسر دنیا، دویست و هشتاد و پنج میلیون نفر در جهان مبتلا به اختلالات بینایی می باشند که در این بین حدودا سی و نه میلیون نفر نا بینا می باشند.

مهم ترین بیماری هایی که دلایل شایع کم بینایی را به دنبال دارد

در این بخش قصد داریم در ارتباط با برخی دلایل شایع کم بینایی یا بعضا نابینایی که بسیار متداول می باشد مطالبی را برای شما عزیزان بازگو کنیم.

آب مروارید

آب مروارید، یکی از دلایل شایع کم بینایی و بعضا در صورت درمان نشدن، نابینایی می باشد. این عارضه موجب کدر شدن عدسی چشم به مرور زمان می شود که از شایع ترین دلایل کم بینایی به شمار می رود. به گفته ی محققان درصد ابتلا به آب مروارید با افزایش سن، افزایش می یابد. البته علاوه بر افزایش سن، عوامل دیگری مانند دیابت، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و همچنین آسیب به بافت چشم نیز در بروز آب مروارید بسیار شایع می باشند. آب مروارید با کمک عمل های جراحی به راحتی قابل درمان است. از علائم آب مروارید می توان به دوبینی، دید کدر، کم رنگ به نظر رسیدن رنگ ها، دیدن هاله در اطراف چراغ ها اشاره کرد.

مهم ترین دلایل شایع کم بینایی و نابیناییمهم ترین دلایل شایع کم بینایی و نابینایی 

انحطاط ماکولا

انحطاط ماکولا یکی دیگر از دلایل شایع کم بینایی می باشد که بر دید مرکزی انسان تاثیر می گذارد، احتمال بروز این اختلال نیز همانند بسیاری از اختلالات بینایی با افزایش سن، افزایش می یابد‌. این اختلال بر، ماکولا که در قسمت انتهایی چشم و در قسمت شبکیه چشم قرار دارد تاثیر می گذارد و به همین علت است که به این نام معروف شده است.
این اختلال معمولا در سنین ۶۰ به بالا بروز می کند. اختلال ماکولا دو نوع است که شامل خشک و مرطوب می شود. اختلال انحطاط ماکولای نوع مرطوب تقریبا بیماری پیشرفته تری نسبت به نوع خشک آن می باشد. احتمال بروز هر دو نوع این اختلال با افزایش سن، افزایش می یابد  و می تواند بر هر دو چشم تاثیر بگذارد. از نشانه ها و علائم انحطاط ماکولا خشک می توان به تاری دید، دیدن رنگ ها به صورت کم رنگ، دشواری در خواندن متون چاپی و وجود نقطه ای تار در دید مرکزی که با گذشت زمان بزرگ تر می شود، اشاره کرد.

رینوپاتی دیابتی

رینوپاتی دیابتی یکی دیگر از دلایل شایع کم بینایی می باشد که در اثر بیماری دیابت بروز می کند. این اختلال زمانی رخ می دهد که میزان بالای قند خون به رگ های خونی که در قسمت عقبی چشم قرار دارند، آسیب وارد می کند. در این اختلال رگ های خونی بزرگ می شوند و احتمال پاره شدن آن ها بسیار بالا می رود و همچنین ممکن است برخی از این رگ های خونی به طور کامل مسدود شوند‌‌. این بیماری به طور کلی به دو صورت غیر پیش رفته و پیش رفته بروز می کند که هر کدام از این اختلال می تواند مشکلات بسیار زیادی را بر بینایی فرد ایجاد کند. در ارتباط با نشانه ها و علائم رینوپاتی دیابتی باید بگوییم که این اختلال ممکن است بدون علامت و نشانه باشد و فرد بیمار متوجه وجود این اختلال در خود، تا مدت ها نشود، به همین علت معاینات پی در پی چشم در افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از برخی نشانه ها و علائم رینوپاتی دیابتی می توان به کم رنگ شدن رنگ ها در دید، تاری دید، دید ضعیف در شب، وجود بخش های خالی و تاریک در دید و مشاهده ی لکه های شناور و فلوتر در افراد دیابتی اشاره کرد.

یک سری بیماری ها وجود دارند که خطر کم بینایی و به دنبال آن خطر نابینایی را افزایش می دهند، در بعضی موارد نیز یک بیماری خاص  به تغییراتی منجر می شود که بر بینایی فرد تأثیر می گذارد. کم بینایی مرتبط با بیماری های خاص  به مرور زمان و به تدریج می تواند بر بینایی فرد بیمار تاثیر بگذارد. در بعضی موارد کم بینایی علائمی ندارد تا زمانی که میزان بینایی فرد به مقدار قابل توجهی پایین بیاید، به همین علت معاینات پی در پی و مداوم چشم پزشکی برای افرادی که به بیماری های خاص مبتلا هستند بسیار مهم و ضروری می باشد.

 معاینات چشم پزشکی برای افرادی که به اختلالات و بیماری های زیر مبتلا هستند، بسیار مهم می باشد، برخی از این بیماری ها عبارت اند از:  دیابت، اختلال عملکرد. شناختی مانند بیماری آلزایمر، بیماری های کلیوی، فشار خون، برخی بیماری های روماتولوژیک مانند لوپوس، بیماری های خود ایمنی مانند مالتیپل اسکلروزیس یا همان بیماری ام اس.

آب سیاه

یکی دیگر از دلایل شایع کم بینایی، بیماری آب سیاه یا گلوگوم می باشد که موجب آسیب بینایی به عصب بینایی چشم می شود، بیماری آب سیاه انواع مختلفی دارد که مهم ترین و شایع ترین نوع آن، آب سیاه زاویه باز می باشد. این بیماری در سنین ۶۰ به بالا بیشتر بروز می کند. از مهم ترین علائم بیماری آب سیاه زاویه ای می توان به کاهش دید پیرامونی و جانبی اشاره کرد.

دلایل شایع کم بیناییدلایل شایع کم بینایی

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

مطالب مربوط با مهم ترین دلایل شایع کم بینایی و نابینایی
عمل آب مروارید چشم چقدر زمان می برد

عمل آب مروارید چشم چقدر زمان می برد

عمل آب مروارید چشم چقدر زمان می برد؟ این شاید سوال شما هم باشد. معمولا وقتی عمل جراحی برای درمان بیماری افراد تجویز می شود، آنها به دنبال جزئیات بیشتری در مورد عمل خود هستند.
بیشتر
آنچه از آب مروارید نوزادان باید بدانیم

آنچه از آب مروارید نوزادان باید بدانیم

آب مروارید نوزادان بیماری است که از بدو تولد با علل مختلف ظهور پیدا میکند. در این مقاله به بررسی علل و درمان آب مروارید نوزادان پرداخته شده است.
بیشتر
آشنایی با ساختار مردمک چشم

آشنایی با ساختار مردمک چشم

آشنایی با ساختار مردمک چشم می تواند به درک بهتر عملکرد آن کمک کند. در این مقاله به آشنایی با ساختار مردمک چشم و وظیفه این عضو بدن می پردازیم.
بیشتر
پینگوکولا چیست و دلایل به وجود امدن آن چه می باشد؟

پینگوکولا چیست و دلایل به وجود امدن آن چه می باشد؟

پینگوکولا و دلایل به وجود امدن آن یک نوع بیماری غیر سرطانی در چشم ها است. علت پینگوکولا و دلایل به وجود امدن آن می تواند پیری و اشعه ماورا بنفش باشد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I