دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

وجود لکه های شناور در چشم، علائم و راه های درمان آن

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :29 فروردین ، 1400
وجود لکه های شناور در چشم، علائم و راه های درمان آن

هر آنچه باید از دلایل، علائم و راه های درمان لکه های شناور در چشم بدانید!

آیا دلایل، علائم و راه های درمان لکه های شناور در چشم را میدانید؟شاید برای افراد بسیاری پیش آمده باشد که لکه هایی شناور بر روی چشم خود زمانی که به یک کاغذ سفید یا دیوار سفید نگاه میکنند دیده شود که اگر لکه ها کوچک باشند در دید تاثیری ندارد ولی اگر لکه ای بزرگ باشد که جلوی دید را بگیرد بهتر است به متخصص چشم پزشک مراجعه کنید که در این مطلب به دلایل، علائم و راه های درمان لکه های شناور در چشم خواهیم پرداخت تا شناخت بیشتری با این مشکل پیدا کنید.

وجود نقاط سیاه و متحرک در میدان بیناییوجود نقاط سیاه و متحرک در میدان بینایی 

لکه های شناور در چشم چیست؟

برای دانستن دلایل، علائم و راه های درمان لکه های شناور در چشم، ابتدا باید بدانیم لکه های شناور بر روی چشم چیست؟ شاید برای افراد زیادی پیش آمده باشد که لکه هایی بر روی چشم خود در زمانی که بر روی یک صفحه سفید یا آسمان نگاه میکنند دیده شود که با حرکت دادن چشم لکه ها نیز حرکت میکنند به این لکه ها،لکه های شناور میگویند که اگر یک لکه بزرگ باشد ممکن است در دید شما اختلال ایجاد کند اما در اکثر مواقع به دلیل کوچک بودن لکه ها در دید مشکلی به وجود نیاورد و با گذشت زمان کمتر متوجه آن شوید و در معدود مواردی ممکن است این لکه ها بزرگ تر شوند که نیاز به درمان دارد.

آیا دلایل، علائم و راه های درمان لکه های شناور در چشم را میدانید؟

یکی از حساس ترین قسمت های صورت چشم است که بسیار باید به آن توجه داشت و کوچکترین تغییری در چشم را باید جدی گرفت  که در این مطلب به مشکل لکه های شناور بر روی چشم سخن خواهیم گفت و برای اینکه بدانیم چه عامل و دلیلی باعث بوجود آمدن لکه های شناور در چشم میشوند با ما همراه باشید.

علائم لکه های شناور بر روی چشم

لکه های شناور بر روی چشم به گونه ای است که زمانی بر روی یک صفحه سفید مثل دیوار و یا آسمان نگاه میکنید متوجه وجود این لکه ها خواهید شد و زمانی که بخواهید بر روی لکه تمرکز کنید لکه دور میشود که به چند نمونه از علائم لکه های شناور که مثل: نقاط خاکستری و سیاه،خط های شگفت انگیز، رشته رشته بودن لکه ها، مدل تار عنکبوت بودن و حلقه ای شکل میاشند که زمانی که متوجه آنها میشوید به طور کل از بین نمیروند اما به مرور زمان کمتر متوجه آنها می شوید.

علت حرکت اجسام و لکه ها در میدان دید افرادعلت حرکت اجسام و لکه ها در میدان دید افراد 

چه عواملی باعث به وجود آمدن لکه های شناور بر روی چشم میشوند؟

بیشتر لکه های شناور بر روی چشم دسته های کوچک پروتئین به نام کلاژن هستند که در پشت چشم به نام شیشه قرار دارند که با بالا رفتن سن، فیبرهای پروتئینی که زجاجیه را به وجود می آورند خرد میشوند و به هم وصل میشوند و باعث بوجود آمدن سایه بر روی شبکیه میشوند و لکه های شناور را بوجود می آورند.اگر لکه ها جدید هستند و یا تغییر کرده اند و اگر موجب پلک زدن شما میشوند حتما به یک متخصص چشم مراجعه کنید.

هر کسی باید دلایل، علائم و راه های درمان لکه های شناور در چشم را بداند تا در صورت لزوم به پزشک چشم مراجعه کند.این لکه ها ممکن است در هر سنی اتفاق بیافتد که بیشتر در سنین پنجاه تا هفتاد و پنج سالگی پیش می آید اما در موارد نادری ممکن است این لکه های شناور بوجود بیاین که شامل: رتینوپاتی دیابتی، تومورهای چشمی، آسیب دیدگی چشم ها، بیماری چشمی،رسوباتی به شکل کریستال که در زجاجیه بوجود می آیند. اختلال جدی که در بوجود آمدن لکه های شناور که عبارتند از: پاره شدن شبکیه چشم، خونریزی در زجاجیه، جدا شدن شبکیه و یا عفونت یا بیماری خود ایمنی در چشم میباشد.

نکته:در مواقعی چیزی که شبیه لکه های شناور هستند هاله بصری است که با سر دردهای میگرنی همراه می باشد و ممکن است حرکت کند که این حالت چند دقیقه ای طول می کشد و ممکن است هر دو چشم را درگیر کند اما به مرور حل میشود مگر اینکه مشکل دیگری داشته باشد.

چه زمان پس از دلایل، علائم در چشم باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فقط چند لکه کوچک بر روی چشم دارید که هیچ تغییری نمیکند هیچ جای نگرانی ندارد و استرس نگیرید اما در صورت مشاهده مواردی که ذکر می کنیم به پزشک معالج خود مراجعه کنید که شامل مواردی مثل: افزایش تعداد لکه های شناور،چشمک زدن، از دست دادن دید، درد چشم، لکه های شناور پس از آسیب دیدگی یا جراحی و یا تغییراتی که با گذشت زمان بدتر میشوند. برای درمان این مشکل بهتر است به پزشکی مراجعه کنید که تجربه مشکلات شبکیه را داشته باشد زیرا درمان نشدن به موقع این مشکل ممکن باعث از بین بینایی شما شود.

در بیشتر مواقع خوش خیم هستند که نیاز به درمان ندارند و در زمانی که لکه ها باعث آزار شما شوند با حرکت دادن چشم خود میتوانید آنها را از دید خود خارج کنید زیرا با حرکت چشم این مایعات به اطراف حرکت داده میشوند و اگر در مواقعی که لکه های شناور بر روی چشم زیاد باشد به گونه ای که جلوی دید شما را بگیرد احتمال اینکه پزشک متخصص جراحی را به شما پیشنهاد کند زیاد است که با برداشتن زجاجیه و جایگزین محلول نمک این کار را انجام میدهند که این نیز خود عوارضی ممکن در پی داشته باشد مانند: شبکیه جدا شده، بوجود آمدن آب مروارید و یا پارگی شبکیه چشم میباشد که با بروز این موارد ممکن است به بینایی شما آسیب بزند.

چکیده ای از دلایل، علائم و راه های درمان لکه های شناور در چشم

برای دانستن دلایل، علائم و راه های درمان لکه های شناور در چشم نکاتی را در این مطلب ذکر کردیم که همانگونه که گفته شد در بیشتر مواقع این لکه های شناور خطرناک نیستند و جای نگرانی ندارد و در مواردی معدودی که جلوی دید را بگیرد نیاز به درمان دارد که با دانستن دلایل، علائم و راه های درمان لکه های شناور در چشم بهتر میتوانیم تشخیص دهیم که چشم ما در چه وضعیتی قرار دارد.

فلوتر چشم یا مشاهده اجسام و لکه‌های ریز شناور در بینایی افرادفلوتر چشم یا مشاهده اجسام و لکه‌های ریز شناور در بینایی افراد 

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

مطالب مربوط با وجود لکه های شناور در چشم، علائم و راه های درمان آن
راه های مراقبت از چشم در برابر مواد ضد عفونی کننده

راه های مراقبت از چشم در برابر مواد ضد عفونی کننده

استفاده مواد ضد عفونی کننده و مراقبت از چشم اهمیت بسیاری دارد.امروزه روش های بسیاری برای استفاده از مواد ضد عفونی کننده و مراقبت از چشم وجود دارد.
بیشتر
نکات مهم در استفاده از لنزهای تماسی

نکات مهم در استفاده از لنزهای تماسی

نکات مهم در استفاده از لنزهای تماسی بسیار زیاد هستند. در اینجا شما را با اصلی ترین نکات مهم در استفاده از لنزهای تماسی آشنا خواهیم کرد.
بیشتر
آشنایی با شایع ترین عفونت های چشمی

آشنایی با شایع ترین عفونت های چشمی

شایع ترین عفونت های چشمی را عفونت های ویروسی، میکروبی و قارچی تشکیل می دهند. همچنین انتقال آلودگی محیط اطراف از جمله شایع ترین عفونت های چشمی است.
بیشتر
راه های طبیعی برای داشتن چشمانی درشت و زیبا

راه های طبیعی برای داشتن چشمانی درشت و زیبا

هر چند وقت که می گذرد با این که هنوز جوان هستید، وقتی به آینه نگاه می کنید پف چشم ها، حلقه های سیاه و خطوط ریز اطراف چشم ها، این علائم روی صورتتان باعث نگرانی شما می گردند.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I