دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

روش ها و درمان مهار تنبلی چشم با غربالگری به موقع

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :12 خرداد ، 1400
روش ها و درمان مهار تنبلی چشم با غربالگری به موقع

تنبلی چشم یکی از بیماری هایی است  که والدین زیادی را نگران بینایی فرزندشان می کند .مهار تنبلی چشم با غربالگری به موقع آن موجب می شود تا استرس سالم بودن چشمان فرزند شما از بین برود و یا اگر علامت هایی تنبلی در چشمان او مشاهده شد هر چه سریعتر اقدام به درمان آن کنید.

تنبلی چشم چیست؟

تنبلی چشم نوعی بینایی ضعیف است که فقط در 1 چشم رخ می دهد. این بیماری زمانی ایجاد می شود که نحوه کار مغز و چشم دچار اختلال می شود و مغز نمی تواند دید را از 1 چشم تشخیص دهد. با گذشت زمان ، مغز بیشتر و بیشتر به چشم قوی تر اعتماد می کند - در حالی که بینایی در چشم ضعیف تر می شود. به این چشم تنبل گفته می شود زیرا چشم قوی تر بهتر کار می کند. اما افراد مبتلا به تنبلی چشم  تنبل نیستند فقط  نمی توانند نحوه کار چشم خود را کنترل کنند.

تنبلی چشم از کودکی شروع می شود و این شایع ترین علت از دست دادن بینایی در کودکان است. از هر 100 کودک 3 نفر به آن مبتلا هستند اگر مهار تنبلی چشم با غربالگری به موقع انجام شود و درمان خوب عمل کند، معمولاً از مشکلات بینایی طولانی مدت جلوگیری می شود.

روش های درمان تنبلی چشمروش های درمان تنبلی چشم

علائم تنبلی چشم چیست؟

علائم تنبلی چشم به سختی قابل تشخیص است. کودکان مبتلا به تنبلی چشم ممکن است درک ضعیفی داشته باشند - آنها در تشخیص فاصله یا نزدیک بودن چیزی مشکل دارند.در بسیاری از موارد ، والدین نمی دانند فرزندشان دچار تنبلی چشم است تا زمانی که پزشک در هنگام معاینه چشم آن را تشخیص دهد. به همین دلیل برای همه بچه ها مهم است که حداقل یک بار بین 3 تا 5 سالگی برای مهار تنبلی چشم با غربالگری به موقع در صدد درمان آن اقدام کنند.

پربازدیدترین مقالات مطب دکتر پورمازار مطب چشم را در این بخش دنبال نمایید

راه های طبیعی برای داشتن چشمانی درشت و زیبا

بلفاریت چشمی یا گل مژه، علت و درمان التهاب پلک

همه چیز در مورد دیدن خطوط جلوی چشم یا مگس پران و نخ پران

آیا فرزند من در معرض خطر تنبلی چشم است؟

برخی از بچه ها با تنبلی چشم متولد می شوند و برخی دیگر در سنین کودکی به آن مبتلا می شوند. احتمال وجود تنبلی چشم در کودکانی که زود متولد می شوند،زمان تولد کوچکتر از حد متوسط باشد و سابقه خانوادگی تنبلی چشم و یا بیماری های چشمی داشته باشند.

علائم تنبلی چشمعلائم تنبلی چشم

چه عواملی باعث تنبلی چشم می شود؟

در بسیاری از موارد ، پزشکان علت تنبلی چشم را نمی دانند. اما گاهی اوقات، یک مشکل بینایی متفاوت می تواند به تنبلی چشم منجر شود.به طور معمول ، مغز از سیگنال های عصبی هر دو چشم برای دیدن استفاده می کند. اما اگر یک بیماری چشمی بینایی 1 چشم را بدتر کند ، مغز ممکن است سعی کند اطراف آن کار کند. این سیگنال ها از چشم ضعیف تر "خاموش" می شوند و فقط به چشم قوی تر متکی هستند.

برخی از بیماری های چشمی که می توانند منجر به تنبلی چشم می شوند عبارتند از:شامل مشکلات معمول بینایی مانند نزدیک بینی و دوربینی که نزدیک بینی (داشتن مشکل دیدن در دور)، دوربینی (داشتن مشکل در دیدن مسائل از نزدیک) و آستیگماتیسم (که می تواند باعث تاری دید) شود. به طور معمول، این مشکلات با عینک یا مخاطب برطرف می شوند. اما اگر آنها تحت درمان قرار نگیرند، مغز ممکن است با قدرت بینایی بیشتر به چشم اعتماد کند. پس مهم است با مهار تنبلی چشم با غربالگری به موقع از چشم فرزندانمان مراقبت کنیم.

استرابیسم یا انجراف چشم معمولاً چشم ها به صورت جفتی با هم حرکت می کنند. اما در بچه های مبتلا به استرابیسم، چشم ها به صورت مرتب قرار نمی گیرند. یک چشم ممکن است به داخل، خارج، بالا یا پایین رانده شود. با مطالعه مقاله "چرا انحراف چشم یا استرابیسم رخ می دهد؟" می توانید با این بیماری چشمی بیشتر آشنا شوید

آب مروارید این امر باعث تار شدن لنزهای چشم می شود و باعث می شود همه چیز تار به نظر برسد. در حالی که بیشتر آب مروارید در افراد مسن اتفاق می افتد ، نوزادان و کودکان نیز می توانند به آب مروارید مبتلا شوند.

درمان مهار تنبلی چشم با غربالگری به موقعدرمان مهار تنبلی چشم با غربالگری به موقع

مهار تنبلی چشم با غربالگری به موقع در چه سنی باید انجام شود؟

در مهار تنبلی چشم با غربالگری به موقع ، پزشک کودک شما به دنبال علائم تنبلی چشم است. همه بچه های 3 تا 5 ساله باید حداقل یک بار بینایی خود را بررسی کنند.

آیا مهار تنبلی چشم با غربالگری به موقع ممکن می شود

اگر در بینایی مشکلی در بینایی ایجاد شود، پزشك ممكن است ابتدا آن را درمان كند. به عنوان مثال ، پزشكان ممكن است عینك یا تماس (برای كودكان كوتاه بین یا دوربین) یا جراحی (برای كودكان دارای آب مروارید) را توصیه كنند. مرحله بعدی آموزش مجدد مغز و مجبور کردن آن برای استفاده از چشم ضعیف است. هرچه بیشتر مغز از آن استفاده کند ، قویتر می شود. درمان ها عبارتند از:

استفاده از لکه چشم روی چشم قوی تر. با پوشاندن این چشم با وصله چسبنده چشم (شبیه Band-Aid) ، مغز مجبور است از چشم ضعیف تری برای دیدن استفاده کند. بعضی از بچه ها فقط باید 2 ساعت در روز وصله را بپوشند ، در حالی که دیگران ممکن است هر وقت بیدار می شوند باید از آن استفاده کنند.

مهار تنبلی چشم با غربالگری به موقعمهار تنبلی چشم با غربالگری به موقع

قرار دادن قطره های مخصوص چشم در چشم قوی تر. قطره یک بار در روز از دارو آتروپین می تواند به طور موقت در نزدیکی دید تاری شود، که مغز را مجبور به استفاده از چشم دیگر می کند. برای برخی از کودکان ، این روش درمانی به خوبی وصله چشم عمل می کند و استفاده از بعضی والدین آسان تر است.

 زمانی که مهار تنبلی چشم با غربالگری به موقع را شروع می کنید، ممکن است طی چند هفته بینایی وی بهتر شود. اما احتمالاً ماه ها طول می کشد تا بهترین نتیجه را بگیرید. پس از آن، ممکن است کودک شما گاهی اوقات نیاز به استفاده از این روش های درمانی داشته باشد تا از بازگشت تنبلی چشم جلوگیری کند.

شروع مهار تنبلی چشم با غربالگری به موقع مهم است - هرچه زودتر بهتر است. کودکانی که بدون درمان بزرگ می شوند ممکن است در طول زندگی دچار مشکلات بینایی شوند. درمان تنبلی چشم معمولاً در بزرگسالان کمتر از کودکان موثر است.

مطالب مربوط با روش ها و درمان مهار تنبلی چشم با غربالگری به موقع
بیماری انیزوکوریا چشم چیست

بیماری انیزوکوریا چشم چیست

بیماری انیزوکوریا یکی از انواع بیماری های چشمی می باشد که ممکن است اندازه قطر مردمک چشم به دلایل نامعلوم تغییر نکند که در این مقاله با این بیماری و روش های درمان آن آشنا خواهید شد.
بیشتر
آینده معاینات چشم پزشکی کودکان چیست

آینده معاینات چشم پزشکی کودکان چیست

با توجه به تفاوت ساختار ساختمان چشم در بزرگسالان و کودکان، به طور حتم چشم پزشکی کودکان با بزرگسالان تفاوت هایی دارد که در این مقاله ما می خواهیم به بررسی آینده چشم پزشکی در کودکان بپردازیم
بیشتر
دلایل نابینایی مادرزادی در کودک

دلایل نابینایی مادرزادی در کودک

سالها است که پزشکان به دنبال دانستن دلایل نابینایی مادرزادی هستند. از جمله دلایل نابینایی مادرزادی می توان به وراثت ، بیماریهای کودکان و نارسی اشاره کرد.
بیشتر
محافظ از چشم ها در زمان حضور ویروس کرونا

محافظ از چشم ها در زمان حضور ویروس کرونا

محافظ برای چشم ها در دوران ویروس کرونا می تواند بسیار کارساز باشد. با استفاده از محافظ برای چشم ها نه تنها سلامت خود، بلکه دیگران را تضمین می کنید.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I