دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

آیا بیماری پارکینسون به چشم ها آسیب میزند

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :12 خرداد ، 1400
آیا بیماری پارکینسون به چشم ها آسیب میزند

بیماری پارکینسون و ارتباط آن با چشم انسان

از رایج ترین بیماریها سیستم عصبی درد است. که بخش بزرگی از آن مربوط به اعصاب می باشد مشکلات و شرایط زیادی سلامت سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار می‌دهند که در نتیجه آن بیماری پدید میاید مثلاً بیماری پارکینسون و ارتباط آن با چشم. در این مقاله به بررسی بیماری پارکینسون و آسیب هایی که ممکن است به چشم برساند، می پردازیم.

علت بیماری های مغز و اعصاب

زمانی که مغز آسیب ببیند می‌تواند بر روی خیلی از عملکردهای بدن از جمله حافظه و شخصیت فرد تأثیر بگذارد. اختلالات مغزی شامل هرگونه شرایط یا معلولیت است که بر مغز فرد تاثیر می گذارد بیماریهای شایع مغز و اعصاب به وسیله شرایط زیر به وجود می آید.

شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب دسته‌ بندی وسیعی از اختلالات را شامل می‌شوند که علائم و شدت بسیار متفاوتی نسبت به همدیگر دارند. شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب به چهار دسته تقسیم بندی می شوند از جمله آسیب های مغزی، تومورهای مغزی، بیماری های نوروژنیک و اختلالات روانی.

بیماری پارکینسون و ارتباط آن با چشم انسانبیماری پارکینسون و ارتباط آن با چشم انسان

بیماری نوروژنیک

بیماریهای نوروژنیک باعث ازبین رفتن بافت مغزی و اعصاب می شوند. این بیماری می تواند شخصیت شما را تغییر دهد. بیماری‌های نوروژنیک باعث می شود که مغز و اعصاب در طول زمان بدتر شوند از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب مانند بیماری آلزایمر ممکن است وابسته به سن باشد که به آرامی حافظه و فرایندهای فکر کردن را مختل کنند.

باعث ایجاد آسیب دائمی می شوند بنابراین ادامه بیماری در حال افزایش است علامه جدیدی نیز ممکن است در طول زمان به بیماری افزایش یابد هیچ درمان قطعی برای بیماری‌های نوروژنیک وجود ندارد اما باعث کاهش نشانه ها و حفظ کیفیت زندگی می شود و اغلب شامل استفاده از داروها برای کنترل علائم آن است.

مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش از وب سایت دکتر رضا پورمازار دنبال نمایید

یوئیت چشمی؛ سومین بیماری خطرناک چشم

بیماری برف کوری چیست و چه علائمی دارد

روش ها و درمان مهار تنبلی چشم با غربالگری به موقع

بیماری پارکینسون

 در بیماری پارکینسون سلول ها در جسم سیاه ساخت دوپامین یعنی ماده شیمیایی که در مغز به ارتباط سلول های عصبی کمک می‌کند را متوقف می‌کند و در نتیجه دوپامین کاهش می یابد و سلول های مغز ارتباط کمتری با هم خواهند داشت از بین رفتن سلول هایی که ترشح دوپامین را برعهده دارند مغز پیام‌های لازم در مورد چگونگی حرکت و زمان حرکت را دریافت نمیکنه و به همین دلیل کنترل عضلات از بین می رود.

اختلال هایی را ایجاد می کند. مثل حرف زدن، نوشتن، کار کردن، لباس پوشیدن و همچنین بیماری پارکینسون وارتباط آن با چشم نیز دچار کندی می شود.

ممکن است علائم و نشانه های بیماری پارکینسون در ابتدا خفیف به نظر برسد و حتی گاهی اوقات نادیده گرفته شوند ولی به تدریج با پیشرفت سریع بیماری علائم تشدید می شوند.

نشانه‌های این بیماری معمولاً از ۵۵ تا ۶۰ سالگی به بعد پدیدار می‌شود اما احتمال بروزدر افراد جوان‌تر نیز وجود دارد. نکته قابل توجه این است که بدانید مردان نسبت به زنان بیشتر احتمال مبتلا شدن به بیماری پارکینسون را دارند.

بیماری پارکینسونبیماری پارکینسون

علائم بیماری پارکینسون

معمولاً علائم پارکینسون ابتدا در یک سمت بدن ظاهر می شود با گذشت زمان به سمت دیگر بدن نیز منتقل می شوند در واقع حرکات بدنی این بیماران کند است و تعادل آنها ضعیف به نظر می رسد. در اینجا به بررسی بعضی از این علائم می پردازیم که ممکن است در همه افراد مشاهده نشود اما در صورت وجود باید پیگیری و درمان شود.

  • دشواری در بلع غذا
  • بی قراری در خواب یا خستگی غیر طبیعی در طول روز
  • صدای یکنواخت داشتن و یا لکنت زبان
  • مشکلات حافظه یا گیجی یا فراموشی های زیاد
  • یبوست و...
  • چربی پوست
  •  و همینطور بیماری پارکینسون و ارتباط آن با چشم را از علائم آن می توان نام برد.

بیماری پارکینسون و ارتباط آن با چشم

طبق تحقیقات انجام شده اکثر بیماران مبتلا به پارکینسون اختلالات چشمی دارند منظور از اختلالات چشمی تاری دید، خشکی چشم، مشکل در انطباق سریع با نور و درک عمق فضا و مشکلاتی مثل عدم تشخیص اشیا. متخصصان معتقدند به علت بیماری پارکینسون و ارتباط آن با چشم به محض مواجهه با مشکلات بینایی با پزشک مشورت کنند چرا که این اختلالات به راحتی قابل درمان و پیشگیری هستند.

بیماری پارکینسون با لرزش یکدست شروع می‌شود به تدریج اکثر اندام‌ها را درگیر می‌کند. بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به پارکینسون مبتلا هستند و این بیماری دومین بیماری شایع عصبی پس از آلزایمر محسوب می‌شود و در حال حاضر هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد.

محققان در ارتباط با بیماری پارکینسون و ارتباط آن با چشم براین باورند که این بیماری از طریق چشم ها به سادگی می‌توان نشانه های اولیه خود را در افراد مشخص کنند و از این طریق قبل از این که بیماری پیشرفت کند مراحل درمان را آغاز کرد. به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم کره جنوبی در تازه‌ترین بررسی‌های خود در ارتباط با بیماری پارکینسون و ارتباط آن با چشمدریافت نازک شدن لایه شبکه چشم میتواند نشانه اولیه بیماری پارکینسون و بینایی باشد.

همچنین به گزارش اقتصادنیوز برادران رفیعی فوق تخصص چشم در باره بیماری پارکینسون وارتباط آن با چشم اظهار کرد بیماری وقتی ظاهر می‌شود که برخی سلول های خاص مغز که مسئول تولید دوپامین هستند دچار اختلال شده و وظیفه خودشان را به درستی انجام نمی دهند و تشخیص به موقع این بیماری بسیار مهم است.

ارتباط بیماری پارکینسون با چشمارتباط بیماری پارکینسون با چشم

همچنین وی در ارتباط با بیماری پارکینسون و ارتباط آن با چشم افزود دوبینی عارضه ای است که بر اثر آن فرد تمامی اوقات یا بیشتر اوقات دو تصویر از یک شی می بیند که یا در کنار همدیگر قرار دارند و یا روی هم، در حالی که بیماری‌های دیگر نیز همچون دیابت موجب دوبینی می‌شوند. البته باید در نظر داشت که خستگی ماهیچه ها و زمانی که چشم ها به راحتی حرکت نداشته باشند و سنگین باشند نیز در بروز این عارضه موثر هستند. همچنین بیماران توانایی خود را در دیدن و تشخیص رنگها را از دست می دهند که علت آن بر اثر کمبود رنگدانه های حساس به نور در فتوگرامتری های چشم اتفاق می افتد.

وی در ارتباط با بیماری پارکینسون و ارتباط آن با چشم ازدیگرعلائم آن و یا افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند گوشزد کرد که شاید متوجه نباشند که بیش از میانگین یک فرد سالم پلک میزنند.

و اما یک راه موثر برای درمان، ورزش کردن است که اثرات مثبتی روی مغز و مصرف دوپامین دارد. همچنین موجب می‌ شود تا هماهنگی حرکات بدن بهبود پیدا کند و تعادل و راه رفتن در بیماران مبتلا به پارکینسون بهتر شود و لرزش ها کاهش پیدا کند البته افراد می توانند با انجام فیزیوتراپی تا حدی جلوی روند پیشرفت بیماری را بگیرند.

و در آخر باید افزود که مراقبت از بیماری پارکینسونی می‌تواند سخت باشد پس افراد مراقب باید از صبر و حوصله زیادی برخوردار باشند تا کمک کننده خوبی در روند بهبود بیماری باشند.

پر بازدیدترین مطالب دکتر پورمازار را در این بخش دنبال نمایید

مهمترین دلایل لرزش پلک چشم چیست

انواع قطره های چشمی اشک مصنوعی و کاربردهای آن ها

علل و روش های درمان سیرنگوما یا چربی های سفید رنگ زیر چشم

مطالب مربوط با آیا بیماری پارکینسون به چشم ها آسیب میزند
پینگوکولا چیست و دلایل به وجود امدن آن چه می باشد؟

پینگوکولا چیست و دلایل به وجود امدن آن چه می باشد؟

پینگوکولا و دلایل به وجود امدن آن یک نوع بیماری غیر سرطانی در چشم ها است. علت پینگوکولا و دلایل به وجود امدن آن می تواند پیری و اشعه ماورا بنفش باشد.
بیشتر
کدام عوامل باعث عدم تاثیر بوتاکس هستند

کدام عوامل باعث عدم تاثیر بوتاکس هستند

بوتاکس یکی از مواردی است که بعد از تزریق آن باید به نکات مهمی توجه داشته باشید تا بتوانید تاثیرات مثبت آن در ناحیه مورد نظر ببینید.
بیشتر
هایفما چیست و چه علائمی دارد

هایفما چیست و چه علائمی دارد

هایفما چیست؟ هایفما یک بیماری مربوط به چشم است. راه های درمان هایفما چیست؟ راه های درمان از طریق درمان دارویی، جراحی و مراقبت های شخصی انجام می شود.
بیشتر
رفع معایب زیر چشم با تزریق ژل

رفع معایب زیر چشم با تزریق ژل

تزریق ژل به زیر چشم یکی از مواردی است که موجب رفع معایب زیر چشم خواهد شد و دارای مزایا و معایبی است که در این مقاله با هر یک از موارد نام برده شده آشنا خواهید شد
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I