دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

نحوه تشخیص عیوب ژنتیکی آب سیاه به کمک DNA

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :12 خرداد ، 1400
نحوه تشخیص عیوب ژنتیکی آب سیاه به کمک DNA

آشنایی با DNA و تشخیص عیوب ژنتیکی آب سیاه

آیا نحوه تشخیص عیوب ژنتیکی آب سیاه به کمک DNA امکان پذیر است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم بله. با انجام یک آزمایش DNA عیوب ژنتیکی آب سیاه قابل تشخیص است. یکی از بیماری های چشمی که بسیار خطرناک است و می تواند باعث نابینایی بدون بازگشت شود، آب سیاه یا گلوکوم است. دانشمندان توانسته اند با بررسی های ژنتیکی DNA میزان تاثیر ژنتیک را در این بیماری تشخیص دهند.

بیش از شصت میلیون نفر در سراسر جهان درگیر بیماری آب سیاه هستند که سالانه به این افراد بیشتر می شود. بیماری آب سیاه یک بیماری ساده نیست و باید درمان شود تا عوارض آن، چشم ها را نابینا نکند.

آب سیاه چشم

بیماری آب سیاه یک بیماری است که در آن عصب بینایی تحت تاثیر قرار می گیرد و به هر میزان که بر روی بینایی اثر بگذارد قابل بازگشت نیست. اگر به موقع این بیماری تشخیص داده و درمان شود، از آسیب های جدی که ممکن است به چشم وارد شود جلوگیری می شود. با افزایش فشار چشم عصب های بینایی آسیب می بینند و به مرور زمان رشته های عصبی از بین می روند و باعث نابینایی می شود.

یکی از علت های ایجاد آب سیاه چشم می تواند ژنتیکی باشد و دانشمندان طی تحقیقاتی متوجه شده اند که با بررسی DNA می توان عیوب ژنتیکی آب سیاه را تشخیص داد ولی نحوه تشخیص عیوب ژنتیکی آب سیاه به کمک DNA چگونه است و طی چه مراحلی انجام می شود؟ در برخی از مواقع این بیماری بدون علائم است و به تدریج بینایی را از بیمار می گیرد و بیمار زمانی متوجه می شود که دیر است به همین دلیل هر 6 ماه یکبار به چشم پزشک مراجعه کنید و چشم های خود را چکاپ کنید.

آب سیاه چشم یا گلوکوم چیستآب سیاه چشم یا گلوکوم چیست

علائم بیماری آب سیاه چشم

بیماری آب سیاه چشم علائم کمی دارد و به تدریج اتفاق می افتد ولی به طور کلی می توان به علائم زیر اشاره کرد:

  • کاهش دید به مرور زمان

  • دیدن هاله های رنگی در اطراف نور

  • عوض کردن پی در پی عینک

  • مشکل در تطابق چشم ها در تاریکی

به طور کلی 4 نوع آب سیاه چشمی داریم که به میزان خطرناک بودن دسته بندی می شوند.

  1. زاویه باز اولیه

  2. زاویه بسته اولیه

  3. ثانیویه

  4. آب سیاه در کودکان

در بین این 4 مورد که نام بردیم، زاویه بسته حاد از همه خطرناکتر است. در این نوع آب سیاه چشمی بیمار با سردرد شدید، تاری در دید، قرمزی چشم ها مواجه می شود و با مراجعه به موقع به پزشک، پزشک با درمان دارویی یا لیزر این مشکل را برطرف می کند. در اکثر مواقع افرادی که سن آن ها بالای 40 سال است و یا سابقه این بیماری را در بستگان خود دارند دچار این بیماری می شوند.

افراد دیگری مانند افرادی که سیاه پوست هستند، ضخامت قرنیه آن ها کم است، دچار دوربینی و یا نزدیک بینی هستند و بیماری های زمینه ای قند، قلبی عروقی دارند، دچار این بیماری می شوند. نحوه تشخیص عیوب ژنتیکی آب سیاه به کمک DNA  به کمک پزشک صورت می گیرد و برای افرادی که سابقه بیماری در بستگان داشته اند مناسب است. در ادامه به نحوه تشخیص عیوب ژنتیکی آب سیاه به کمک DNA خواهیم پرداخت.

علائم بیماری آب سیاه یا گلوکومعلائم بیماری آب سیاه یا گلوکوم

نحوه تشخیص عیوب ژنتیکی آب سیاه به کمک DNA چگونه است؟

دانشمندان نحوه تشخیص عیوب ژنتیکی آب سیاه به کمک DNA بررسی کرده اند و متوجه شده اند که DNA و تشخیص عیوب ژنتیکی آب سیاه با یکدیگر رابطه ای مستقیم دارند و با بررسی ژنتیک می توانند جهش های ژنتیکی که باعث ایجاد این بیماری می شود را بررسی کنند و در بعضی از مواقع با تشخیص های به موقع به کمک آزمایش های ژنتیکی از عوارض احتمالی جلوگیری خواهند کرد.

بیماری آب سیاه در اثر جهش ناگهانی در سلول های میتوکندریا اتفاق می افتد و دانشمندان با بررسی این جهش ها می توانند اطلاعات با ارزشی را در جهت درمان و پیشگیری از بیماری آب سیاه دست یابند. دانشمندان تحقیق بر روی اثرات جهش ژنتیکی بر این بیماری را متوقف نکرده اند و در حال حاضر تحقیقات علمی خود را ادامه می دهند تا به صورت دقیق تر این مسئله را بررسی کنند.

پربازدیدترین مطالب وب سایت دکتر پورمازار را در این بخش دنبال نمایید

تقویت چشم با تغذیه مناسب

بهترین راه های خداحافظی با عینک

همه چیز در مورد دیدن خطوط جلوی چشم یا مگس پران و نخ پران

نحوه تشخیص عیوب ژنتیکی آب سیاه به کمک DNA و مراحل آن

وقتی به چشم پزشک مراجعه می کنید اگر آب سیاه زاویه باز را تشخیص دهد، یکی آزمایش ژنتیکی جهت بررسی جهش میتوکندریا برای شما تجویز می کند و با انجام آن آزمایش بیماری شما و میزان حاد بودنش مشخص می شود. میتوکندریا ساتار تولید کننده انرژی در تمام بدن است و با انجام یکی آزمایش DNA ساده می توانند این جهش را تشخیص دهند ولی ممکن است دریافت جواب آزمایش به طول انجامد زیرا آزمایش های ژنتیکی زمان زیادی را می طلبند.

همانطور که در بالا گفتیم نحوه تشخیص عیوب ژنتیکی آب سیاه به کمک DNA با یک آزمایش ساده قابل تشخیص است و پزشک می تواند با کمک دارو یا لیزر این بیماری را درمان کند. در ادامه راه های درمان آب سیاه چشم را به صورت دقیق خواهیم گفت.

درمان بیماری آب سیاه چشم

در بالا اشاره کردیم که بیماری آب سیاه به علت بالا رفتن فشار چشمی و تخریب عصب چشمی صورت می گیرد و در برخی از موارد با نحوه تشخیص عیوب ژنتیکی آب سیاه به کمک DNA می توانند این بیماری را تشخیص دهند. آسیب های وارد شده به چشم قابل بازگشت نیستند و تنها می توان با درمان دارویی، لیزر و جراحی از آسیب بیشتر جلوگیری کرد.

نحوه تشخیص عیوب ژنتیکی آب سیاه به کمک DNAنحوه تشخیص عیوب ژنتیکی آب سیاه به کمک DNA

تست تشخیص آب سیاه

با مراجعه به پزشک و بررسی فشار چشمی، معاینه عصب چشم، بررسی میدان بینایی و آزمایش های ژنتیکی می توانند این بیماری را تشخیص دهند. بسته به میزان حاد بودن این بیماری درمان مورد نیاز را انجام می دهند. شاد و پیروز باشید.

مطالب مربوط با نحوه تشخیص عیوب ژنتیکی آب سیاه به کمک DNA
آنچه باید درباره‌ی ویژگی ها و مزایای مزوبوتاکس بدانید

آنچه باید درباره‌ی ویژگی ها و مزایای مزوبوتاکس بدانید

مزوبوتاکس یکی از روش های جوانسازی پوست بوده که در چشم پزشکی نیز کاربردهای فراوانی دارد که در این مقاله با مزایا و ویژگی های مزوبوتاکس آشنا خواهید شد
بیشتر
جراحی کاتاراکت به روش فیکو چگونه است

جراحی کاتاراکت به روش فیکو چگونه است

جراحی کاتاراکت به روش فیکو از پیشرفته ترین عمل هایی است که این روزها طرفداران و مراجعه کنندگان بسیاری دارد. که کاتاراکت یا آب مروارید توسط این روش تحت عمل جراحی قرار گرفته و درمان می شود.
بیشتر
شایع ترین نوع بیماری نیستاگموس چیست

شایع ترین نوع بیماری نیستاگموس چیست

بیماری نیستاگموس چیست؟ انواع بیماری نیستاگموس چه می باشد؟ حرکات چشم در این بیماری چگونه صورت می پذیرد؟ شایع‌ ترین انواع بیماری نیستاگموس کدام؟
بیشتر
وجود لکه در چشم چه دلایلی دارد

وجود لکه در چشم چه دلایلی دارد

در صورتی که لکه چشم به طور ناگهانی و با ایجاد نقاط چشمک زن یا نقاط ثابت همراه با سایه باشد و همچنین در صورتی که لکه ها بعد از وارد شدن ضربه ای به سر دیده شوند باید به پزشک مراجعه کرد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I