دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

آشنایی با آلرژی های چشم در فصل بهار

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :25 خرداد ، 1400
آشنایی با آلرژی های چشم در فصل بهار

فصل بهار اولین فصل سال با طبیعت بسیار زیبا می باشد، اکثریت مردم هر سال منتظر آمدن این فصل زیبا هستند. برخی از مردم در این فصل دچار حساسیتهای چشمی در فصل بهار می شوند. در فصل بهار به دلیل شکوفه زدن درختان و پراکنده شدن گرده ی گلها در برخی افراد حساسیتهای فصلی ایجاد می شود. از مهمترین نشانه های حساسیتهای فصلی قرمز شدن چشمها همراه با ریزش اشک و خارش است. برای آشنایی با آلرژی های چشم در فصل بهار ما را همراهی کنید.

آشنایی با آلرژی های چشم در فصل بهار

برای آشنایی با آلرژی های چشم در فصل بهار، بهتر است ابتدا بدانید چه عواملی در فصل بهار باعث به وجود آمدن آلرژی در چشم می شود. فصل بهار، فصل شکوفه زدن درختان و گرده افشانی گلها می باشد، در این فصل گرده گلها عامل اصلی به وجود آمدن حساسیتهای چشمی است که تا پایان فصل ادامه دارد.

آلرژی چشم در فصل بهار خود را به شکل قرمزی چشم، خارش، تورم و ریزش اشک نشان می دهد. در صورت مشاهده علائم شدید حساسیتهای فصلی باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا با تجویز دارو اقدام به درمان حساسیتهای فصلی کنند. به هیچ وجه از روشهای خودسرانه برای درمان آلرژیهای چشمی خود استفاده نکنید.

آلرژی های چشمی در فصل بهارآلرژی های چشمی در فصل بهار

چند توصیه در هنگام بروز آلرژی های چشمی

سیستم ایمنی چشمها برای محافظت از چشم، در هنگام ورود هر گونه آلودگی به چشمها از خود هیستامین ترشح می کند. در فصل بهار گرده گلها وارد چشم می شوند و چشم با ترشح هیستامین موجب قرمزی، ریزش اشک و تورم می شود که این علائم را آلرژی فصل بهار می نامند. در هنگام بروز علائم آلرژی در چشمها از مالیدن چشمها خودداری کنید زیرا با مالش چشمها ماست سلها در چشم هیستامین بیشتری را ترشح می کنند که موجب تورم و خارش بیشتر چشمها می شود. بهتر است بجای مالش چشمها به چند توصیه زیر توجه کنید:

برای دست زدن به چشمانتان حتما دستان خود را به خوبی بشویید، اگر از لنز در چشمان خود استفاده می کنید حتما آنها را خارج کنید، در هنگام پاک کردن آرایش چشمانتان به آرامی این کار را انجام دهید و برای کم کردن التهاب چشمها از کمپرس آب یخ استفاده کنید.

راه های پیشگیری از آلرژی های چشمی

پس ازآشنایی با آلرژی های چشم در فصل بهار، برای پیشگیری از آن راههایی وجود دارد، این راهها شامل مواردی چون: به منظور جلوگیری از ورود آلودگی ها به چشم از عینک آفتابی استفاده کنید، سعی کنید در فصل بهار که گرده گلها زیاد است از یک سیستم تهویه هوا در خانه استفاده کنید و پنجره ها را محکم ببندید، از هرگونه عوامل حساسیت زا دوری کنید، از مالش چشمها به شدت خودداری کنید، در محل کار میز و وسایل روی آن را از هرگونه آلودگی پاک کنید، از دستگاه بخور در منزل و محل کار استفاده کنید، از شستن بیش از حد چشمها خودداری نمایید زیرا موجب خشکی چشم و خارش بیشتر آن خواهد شد، حدالامکان در دوره گرده افشانی از منزل خارج نشوید و در صورت بیرون رفتن از خانه از عینک آفتابی استفاده کنید،

راه های پیشگیری از آلرژی چشمیراه های پیشگیری از آلرژی چشمی

روش درمان آلرژیهای چشمی در فصل بهار

قبل از اقدام به درمان آلرژیهای چشمی در فصل بهار نیاز است، آشنایی با آلرژی های چشم در فصل بهار داشته باشید. در هنگام مشاهده علائم حساسیت در چشمها بهتر است چشمها را به آرامی با آب خنک و شامپوی بچه شستشو دهید و از اشک مصنوعی به منظور کاهش التهاب و خارش چشم استفاده کنید.

در برخی مواقع حساسیتهای چشمی را با داروهایی مثل آنتی هیستامین خوراکی، اشک مصنوعی و قطره های چشمی میتوان به حداقل رساند و کمک به کاهش التهاب و خارش چشم کرد. اگر دچار مشکل فشار خون بالا هستید در هنگام مصرف آنتی هیستامین از پزشک مشورت بگیرید.

چه زمانی باید به چشم پزشک مراجعه کرد؟

در مواقعی که آلرژی چشم شدت پیدا می کند و بی توجهی به آن عوارض خطرناکی برای چشم در پی دارد، نیاز است به یک چشم پزشک مراجعه کنید. در چنین مواقعی پزشک با انجام آزمایش و عکسبرداری سعی در بهترین درمان برای بیمار دارد. گاهی به دلیل بالا بودن شدت بیماری ممکن است دوره ی درمان چند ماه طول بکشد که با درمان به موقع می توانید این دوره را کوتاه کنید.

پربازدیدترین مقالات را در این بخش دنبال نمایید

مهمترین دلایل لرزش پلک چشم چیست

انواع قطره های چشمی اشک مصنوعی و کاربردهای آن ها

چند روش درمان خانگی آلرژی های چشمی

بعد از آشنایی با آلرژی های چشم در فصل بهار، برای درمان آن می توانید از چند روش خانگی استفاده کنید، این روشها شامل: استفاده از کمپرس سرد بر روی چشمها که التهاب و خارش چشمها را کاهش می دهد، استفاده از آب سرد و عسل به این صورت که عسل و آب سرد را با هم مخلوط کنید سپس با استفاده از یک پنبه به چشمها بمالید، استفاده از قاشق سرد بر روی چشمها، استفاده از کمپرس چای بابونه به منظور مبارزه با واکنشهای آلرژیک، استفاده از برشهای خیار به این صورت که برشهای خیار را به مدت بیست دقیقه در یخچال قرار دهید سپس به منظور کاهش التهاب بر روی چشمان خود قرار دهید، استفاده از شیر سرد که با یک پنبه می توانید بر روی چشمهای خود بمالید، استفاده از گلاب، استفاده از چای سبز کیسه ای، استفاده از آب هویج پخته شده، استفاده از برشهای سیب زمینی خام و .... می باشد.

روش های درمان خانگی آلرژی های چشمیروش های درمان خانگی آلرژی های چشمی

جمع بندی مطالب آشنایی با آلرژی های چشم در فصل بهار

همانطور که در این مطلب راههای آشنایی با آلرژی های چشم در فصل بهار را بیان کردیم، راههای درمان آن را نیز شرح دادیم. بهترین راه برای اینکه به آلرژیهای فصل بهار دچار نشویم، راه پیشگیری از آن می باشد. برای پیشگیری از حساسیتهای فصل بهار بهتر است کمتر در معرض هوای آزاد قرار بگیرید زیرا در فصل بهار زمان شکوفه دادن گلها و گرده افشانی آنها می باشد و افرادی که به گرده های گل آلرژی داشته باشند با خارش، ریزش اشک، تورم و قرمزی چشم دچار می شوند. در صورت شدت علائم آلرژی، برای درمان به یک چشم پزشک مراجعه کنید تا با تجویز دارو به درمان بیماری شما کمک کند.

مطالب مربوط با آشنایی با آلرژی های چشم در فصل بهار
آشنایی با مراقبت های لازم پس از بوتاکس

آشنایی با مراقبت های لازم پس از بوتاکس

تزریق بوتاکس امروزه بسیار شایع شده است، اما لازم است که بعد از بوتاکس مراقبت های لازم پس از بوتاکس هم انجام شود که در این مقاله با مراقبت های لازم بعد از بوتاکس آشنا خواهید شد
بیشتر
ماندگاری تزریق ژل زیر چشم

ماندگاری تزریق ژل زیر چشم

ماندگاری تزریق ژل زیر چشم بع عواملی مختلفی همانند نحوه مراقبت بعد از تزریق، نوع برند ژل، نحوه تزریق و مقدار آن بستگی دارد.
بیشتر
اکتروپیون به چه بیماریی گفته می شود

اکتروپیون به چه بیماریی گفته می شود

اکتروپیون پلک از جمله بیماری هایی است که به شکل مشترک در دسته مشکلات پوستی و چشمی قرار می گیرد. علل مختلفی در ایجاد این عارضه نقش داشته و همچنین راه های مختلفی برای درمان آن وجود دارند
بیشتر
نابینایی موقت چیست

نابینایی موقت چیست

نابینایی موقت یکی از بیماری های چشم است که از لحاظ خطرناک بودن در دسته فوریت های چشم پزشکی محسوب می شود.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I