دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

آیا همه ما نابینا می شویم؟

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :25 خرداد ، 1400
آیا همه ما نابینا می شویم؟

امروزه به دلیل استفاده بیش از اندازه مردم از گوشیها موجب شده است که اکثریت مردم پس از چند سال از ضعیف شدن چشمهای خود رنج ببرند. اما در برخی مواقع از دست دادن بینایی می تواند بر اثر بعضی از بیماریها و ژنتیک باشد. هر گاه چشم به صورت تدریجی ضعیف شود، به آن نابینایی جزئی اما اگر چشم به طور کامل قادر به دیدن نباشد را نابینایی کامل می گویند.

برای اینکه بدانید آیا همه ما نابینا می شویم؟ و نابینایی بر اثر چه عواملی ممکن است اتفاق بیفتد و از چه راههایی میتوان از نابینایی پیشگیری کرد، باید در این مطلب ما را همراهی کنید.

آیا همه ما نابینا می شویم؟

همیشه این سوال مهم مطرح است که آیا همه ما نابینا می شویم؟ امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و گرایش بیشتر جوانان و نوجوانان به استفاده از گوشیها، تبلتها و رایانه ها موجب شده است که دچار مشکل در بینایی بشوند، اما این تنها دلیل آسیب زدن به بینایی نمی باشد، گاهی از دست دادن بینایی می تواند بر اثر برخی از بیماریها و یا در اثر ژنتیک رخ دهد. در ادامه به عوامل از دست دادن بینایی و راههای پیشگیری از آن خواهیم پرداخت.

بیماریهایی که موجب کاهش دید می شوند

سوال مهم در مورد بینایی این است که آیا همه ما نابینا می شویم؟ گاهی پیش می آید برخی بیماریها موجب کاهش در بینایی می شوند و یا اینکه به مرور زمان بینایی را کامل از بین می برند. در برخی مواقع بعضی از افراد پس از مشکل در بینایی متوجه بیماری که دارند خواهند شد.

بیماریهایی که موجب کاهش بینایی و یا نابینایی می شود عبارتند از: دیابت، بالا بودن فشار خون، بیماریهای کلیوی، بیماری ام اس، بیماریهای روماتولوژیک و ..... می باشد. برای جلوگیری از نابینا شدن در اثر بیماری بهتر است هر فرد به صورت مرتب بدن خود را چکاب کند تا در صورت بروز هرگونه بیماری به درمان و پیشگیری از کاهش بینایی اقدامات لازم را انجام دهد.

بیماری هایی که موجب کاهش دید می شوندبیماری هایی که موجب کاهش دید می شوند

نابینایی بر اثر ژنتیک

چشمان خود را به طور موقت ببندید و سعی کنید حال یک فرد نابینا را درک کنید، واقعا حس دردناکی است. برای فردی که با بینایی کامل درس خوانده و زندگی کرده، از دست دادن بینایی به طور ناگهانی بسیار سخت و دردناک می باشد. از دست دادن بینایی به طور ناگهانی امید ادامه زندگی را در فرد نیز خواهد گرفت.

یکی از دلایلی که تا کنون بیش از شصت و پنج هزار مورد نابینایی بر اثر ژنتیک را ثبت کرده است، بیماری آرپی می باشد. بیماری آرپی در افرادی که حاصل ازدواجهای فامیلی و یا سابقه ازدواج فامیلی در گذشته داشته اند خود را نشان می دهد. بیماری آرپی در واقع یک ژن معیوب در بدن فرد می باشد که عامل نابینایی آن خواهد شد و تاکنون سن از دست دادن نابینایی بر اثر بیماری آرپی نیز مشخص نشده است، به گونه ای که در برخی افراد در سن دوازده سالگی در برخی دیگر بیست و پنج یا چهل و پنج سالگی رخ خواهد داد.

مشکلات بینایی با آب مروارید

آیا همه ما نابینا می شویم؟ باید گفت یک بیماری که با بالا رفتن سن در کمین همه ما می باشد و بینایی ما را تحت تاثیر قرار می دهد، بیماری آب مروارید چشم است. بیماری آب مروارید چشم یک روند پیری چشم است که با بالا رفتن سن، در افرادی که بیشتر در معرض نور آفتاب قرار داشته اند به صورت کدر شدن بینایی بروز می کند.

گاهی بیماری آب مروارید در نوزادانی با مشکل ژنتیک نیز دیده شده است. تاکنون راهی برای پیشگیری از آب مروارید گزارش داده نشده است اما با تغذیه سالم، نکشیدن سیگار، نخوردن نوشیدنیهای الکلی و تغذیه سالم سرشار از آنتی اکسیدان می توان به کاهش سرعت بروز این بیماری کمک کرد. تنها راه درمان آب مروارید از طریق جراحی چشم می باشد و درمان دارویی ندارد.

مقالات مرتبط با این مقاله را در این بخش ار وب سایت دکتر پورمازار جراح چشم دنبال نمایید

دلایل نابینایی مادرزادی در کودک

مهم ترین دلایل شایع کم بینایی و نابینایی

راههای پیشگیری از نابینایی

شاید این سوال که آیا همه ما نابینا می شویم؟ ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده باشد. در پاسخ به این سوال باید گفت تقریبا خطر نابینایی در کمین همه ما است، اما همیشه راهی برای جلوگیری از بروز این مشکل بزرگ وجود دارد. برای جلوگیری از مشکل نابینایی که در اثر ژنتیک است، مشاوره و آزمایشهای ژنتیک پیش از ازدواج الزامی می باشد.

از نابینایی هایی که در اثر بیماریهایی مثل دیابت و یا فشار خون بالا رخ می دهد با کنترل بیماری میتوان از بروز آن جلوگیری کرد. تقریبا تمام جوانان و نوجوانان احتمال اینکه به مرور زمان دچار ضعیف شدن چشم شودند وجود دارد، به همین دلیل کار با کامپیوتر و گوشی ها را باید محدود کنند، به این صورت که اگر در روز سه ساعت با کامپیوتر کار می کنند این زمان را به سه تا یک ساعت تقسیم کنند تا به چشمان خود استراحت لازم را داده باشند. و از مهمترین راههای پیشگیری معاینه مرتب چشمها و تغذیه مناسب و سرشار از آنتی اکسیدان می باشد.

راه های پیشگیری از نابیناییراه های پیشگیری از نابینایی

جمع بندی مطالب آیا همه ما نابینا می شویم؟

طرح سوال اینکه آیا همه ما نابینا می شویم؟ ممکن است برای هر فردی پیش آمده باشد. همانطور که در این مطلب بیان کردیم نابینایی برای هر فردی ممکن است پیش بیاید. امروزه در سراسر دنیا با پیشرفت تکنولوژی جوانان و نوجوانان بسیاری با استفاده بیش از حد از گوشیها و رایانه ها خطر ضعیف شدن چشم و در موارد نادر خطر نابینایی افزایش پیدا کرده است.

دلایل دیگر بروز مشکل نابینایی، بیماریها و ژنتیک نیز می تواند باشد، برای پیشگیری از نابینایی در اثر ژنتیک انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیک پیش از ازدواج الزامی است و در مواردی که مشکل نابینایی بر اثر بیماری باشد، چکاب مرتب و کنترل بیماری کمک بسیاری به پیشگیری از آن می کند. به طور کلی خطر نابینایی در کمین همه ما است که برای پیشگیری از آن نیاز به توجه بسیاری برای چشمها می باشد.

پربازدیدترین مقالات وب سایت بینایی را در این بخش دنبال نمایید

بلفاریت چشمی یا گل مژه، علت و درمان التهاب پلک

علل و روش های درمان سیرنگوما یا چربی های سفید رنگ زیر چشم

مطالب مربوط با آیا همه ما نابینا می شویم؟
خشکی چشم چیست و چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند

خشکی چشم چیست و چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند

خشکی چشم زمانی اتفاق می افتد که مقدار اشکی که توسط چشم برای مرطوب و نرم نگه داشتن چشم تولد می شود کافی نباشد این موضوع سبب ایجاد مشکلاتی برای چشم می شود. این خشکی دلایل متعددی دارد که در ادامه این مطلب با علل خشکی چشم بیشتر آشنا خواهیم شد.
بیشتر
رتینوپاتی ناشی از دیابت را جدی بگیریم

رتینوپاتی ناشی از دیابت را جدی بگیریم

دیابت قندی یا ملیتوس یک سندروم اختلال متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین است که توسط فقدان ترشح هورمون انسولین جزایر لانگرهانس لوزالمعده یا کاهش حساسیت و پاسخ بافت ها به انسولین به وجود می آید. دیابت قندی به دو نوع دیابت نوع یک و نوع دو تقسیم می شود. 
بیشتر
آشنایی با دارو های غیر استروئیدی در عمل کاتاراکت

آشنایی با دارو های غیر استروئیدی در عمل کاتاراکت

در زمان قبل، حین و بعد از عمل کاتاراکت از دارو های مختلفی از جمله آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهابی استروئیدی و غیراستروئیدی، مسکن ها و ... استفاده می شود.
بیشتر
درمان خانگی ناخنک چشم

درمان خانگی ناخنک چشم

درمان خانگی ناخنک چشم در صورتی امکان‌پذیر است که پزشکتان آن را پیشنهاد کند و تحت‌نظر او باشید. در این مقاله، با 10 راه درمان ناخنک آشنا می‌شوید.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I