دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم و راه های درمان آن

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :25 خرداد ، 1400
بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم و راه های درمان آن

شاید با افرادی رو در رو شده اید که دچار بیماری بیرون زدگی چشم ها هستند ولی اطلاعاتی از بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم و راه های درمان آن نداشته باشید. ابتدا باید این بیماری و علائمش را بشناسید سپس به دنبال راهی مناسب برای درمان آن باشید.

یکی از بیماری های نادر که باعث بیرون زدگی چشم ها می شود بیماری گریوز چشمی است. بیماری گریوز بر روی اندام های بسیار تاثیر منفی میگذارد که یکی از آن اندام ها، چشم ها هستند. پیس از آنکه به دنبال راه های درمان بیماری گریوز چشمی باشید، ابتا باید با این بیماری و علائمش آشنایی کامل بیابید سپس آن را درمان کنید. ما در این مطلب قصد داریم بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم و راه های درمان آن را برای شما بگویم. اگر به دنبال درمان این بیماری هستند این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

بیماری گریوز چیست؟

برخی از بیماری ها خود ایمنی هستند و باعث آسیب رسیدن به اندام های بدن می شوند. یکی از بیماری های خود ایمنی که بر روی غده تیروئید تاثیر منفی میگذارد، بیماری گریوز است. در این بیماری فعالیت غده تیروئید چندین برابر می شود و با افزایش ترشح هورمون های تیروئیدی، رشد آن چندین برابر می شود. غده تیروئید وظیفه ترشح هورمون های رشد بدن به صورت طبیعی را بر عهده دارد و افزایش ترشح این هورمون ها باعث رشد بیش از حد اندام ها می شوند.

اثر بیماری گریوز بر چشمان به این صورت است که باعث بیرون زدگی چشم ها و تورم بافت های اطراف چشم می شود. در صورتی که فردی به بیماری گریوز مبتلا شود، بلافاصله گریوز چشمی ظاهر نمی شود و به مرور زمان و افزایش سن علائم این بیماری بر روی چشم ها ظاهر می شود.

بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم و راه های درمان آن چیست؟

ممکن است این سوال برای شما پیش آید که بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم و راه های درمان آن چیست؟ برای پاسخ به سوال شما باید بگویم که بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم ها، یک نوع بیماری است که در آن چشم ها حالتی برآمده دارند و از حالت طبیعیشان خود خارج شده اند. این بیماری نام های دیگری مانند، پروپتوز، بیماری برون چشمی و.... دارد و از این اسامی برای شناسایی بیماری نام برده شده استفاده می کنند.

برای تشخیص این بیماری کافیست به چشم های خود در آینه نگاه کنید، اگر سفیدی بالای مردمک چشم (عنبیه) بدون بالا بردن پلک ها مشخص باشد شما مبتلا به بیماری گریوز چشمی هستید. برخی از افراد با چشم هایی بیرون زده متولد می شوند ولی برخی دیگر با مشکلات و بیماری های پزشکی دچار بیماری گریوز چشمی می شوند. پیش از مراجعه به جراح و متخصص چشم بهتر است اطلاعات کافی از بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم و راه های درمان آن را بدانید و با اطلاعات مفید به پزشک مراجعه کنید.

بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم و راه های درمان آنآشنایی با بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم و راه های درمان آن

علائم بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم ها چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم این بیماری، یکی بیماری خود ایمنی با تاثیر منفی بر روی تیروئید است. بیماری نام برده شده ممکن است با علائم دیگری همراه باشد که بهتر است آنها را بدانید. در صورت مشاهده علائمی که در ادامه خواهیم گفت، به یک چشم پزشک مجرب و با تجربه مراجعه کنید. علائمی که ممکن است با بیماری گریوز چشمی همراه باشند موارد زیر هستند:

  • خشک شدن چشم ها همراه با خارش و سوزش چشم ها
  • قرمزی اطراف چشم
  • تورم بافت های اطراف چشم
  • التهاب بافت های چشم
  • مشکل در بینایی و تاری دید
  • درد در هنگام حرکت چشم ها
  • حساس شدن به نور های موجود در محیط
  • مبتلا شدن به ترشحات چشمی
  • دو بینی بر اثر ضعف عضلات چشم
  • نابینایی بر اثر فشار زیاد به اعصاب بینایی
  • دشوار بودن حرکت دادن چشم ها
  • احساس فشار در اطراف و پشت چشمها

تمام مواردی که در بالا نام بردیم از علائم بیماری بیرون زدگی چشم است و باید آنها را جدی بگرید. در صورت مشاهده هر کدام از موارد گفته شده به یک متخصص مراجعه کنید و علائمی را که دارید برای او بگوید. این بیماری ممکن است علائم دیگری که با چشم در ارتباط نیستند مانند: تپش قلب، استرس و اضطراب، افزایش فشار خون، افزایش اشتها و کاهش وزن و... با خود به همراه داشته باشد.

مقالات مرتبط با این مقاله را در این بخش دنبال نمایید

بررسی علائم و درمان بیماری تنبلی چشم

بیماری برف کوری چیست و چه علائمی دارد

بیماری تیروئید چشمی چیست و علائم آن کدامند

آشنایی با راه های درمان بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم

اکنون که با بیماری گریوز چشمی و علائم آن آشنا شدیم باید به دنبال راهی مناسب برای درمانش باشیم. بهترین روش برای درمان بیماری بیرون زدگی چشم ها مراجعه به یک متخصص چشم است. چشم پزشک با بررسی دقیق بیمار و علت به وجود آمدن این بیماری، درمان را آغاز می کند.

درمان بیماری گریوز بسته به سن افراد، شدت بیماری و... متفاوت است ولی در بیشتر مواقع با تنظیم هورمون های تیروئید و جراحی چشم ها این مشکل بر طرف خواهد شد. را های دیگری برای درمان بیماری گریوز چشمی وجود دارد که در ادامه آنها را برای شما خواهیم گفت.

راه های درمان بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشمراه های درمان بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم

سایر روش ها برای درمان بیماری گریوز چشمی چیست؟

برای بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم و راه های درمان آن روش های دیگری بغیر از جراحی وجود دارد ولی به صورت علمی به اثبات نرسیده اند. برخی از این روش ها موارد زیر هستند:

  • اشعه تراپی
  • استفاده از عینک آفتابی
  • مصرف داروهای تنظیم کننده هورمون های تیروئید
  • مصرف داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می کند.

عوارض بیماری گریوز چشمی چیست؟

بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم و راه های درمان آن  ممکن است با عوارضی به همراه باشند که بهتر است آنها را بدانید.

  1. بسته نشدن چشم ها در هنگام خواب
  2. آسیب دیدگی به قرنیه
  3. ایجاد عفونت و زخم در قرنیه
  4. التهاب چشمی و....

عوارض بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشمعوارض بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم

آخرین اخبار و مطالب تکمیلی را در این بخش دنبال نمایید

تقویت چشم با تغذیه مناسب

علت و بهترین راه های درمان سوزش چشم

همه چیز در مورد دیدن خطوط جلوی چشم یا مگس پران و نخ پران

مطالب مربوط با بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم و راه های درمان آن
کاربرد لامپ افزاینده فوتون (PMT) در چشم پزشکی

کاربرد لامپ افزاینده فوتون (PMT) در چشم پزشکی

دستگاه های چشم پزشکی امروزه مجهز به لامپ افزاینده فوتون (PMT) هستند و از همین رو پزشک به راحتی می توان حساسیت چشم بیمار به نور را اندازه گرفته و با مشخص شدن دلیل و علائم این عارضه برای درمان او اقدام کند.
بیشتر
شب کوری چیست و روش های درمان آن

شب کوری چیست و روش های درمان آن

وقتی فردی دچار مشکل در بینایی خود و در زمان های تاریکی و شب می شود به بیماری شب کوری مبتلا شده است. این مشکل یک اختلال بینایی است و دید فرد به صورتی غیرعادی در شب دچار اختلال خواهد شد. 
بیشتر
انحراف عمودی چشم

انحراف عمودی چشم

استرابیسم یا لوچی اصطلاحی از انحراف چشم است. گاهی اوقات ممکن است یک یا هر دو چشم فرد به سمت داخل، خارج، بالا و یا پایین دچار انحراف چشم شود.
بیشتر
مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک چشم، یک جراحی ساده می باشد که امروزه بسیار گسترش یافته است. بعد از جراحی لیزیک چشم، رعایت یک سری مراقبت ها الزامی می باشد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I