دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

آیا تزریق ژل زیر چشم عوارض دارد؟

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :18 شهریور ، 1402
عوارض تزریق ژل زیر چشم

این روزها اکثر افراد در پی آن هستند تا به هر شیوه‌ای که می‌توانند خود را زیباتر و جوان‌تر کنند. راه‌های بسیاری مانند تزریق فیلر و تزریق ژل زیر چشم وجود دارد که می‌تواند همه را به سادگی به این آرزو برساند. با این حال باید بدانید برخی از این فیلرها بدون عوارض هم نیست. به همین دلیل در این مقاله، به عوارض تزریق ژل زیر چشم خواهیم پرداخت.

عوارض فیلر زیر چشم چیست؟

اگر نمی‌دانید تزریق ژل زیر چشم چیست، باید بگوییم که این روش درمانی هم باعث جوانی پوست می‌شود و هم بسیاری از اختلالات را در عملکرد برخی اندام‌ها از بین می‌برد. با این وجود باید بدانید که در عین تاثیر بی‌نظیری که این فیلرها دارند، بدون عوارض هم نیستند. درست است که برخی از این عوارض بسیار گذرا و محدود است؛ ولی برخی از آن‌ها نیز می‌تواند اشتباهی غیرقابل جبران باشد. اگر می‌خواهید بدانید تزریق ژل زیر چشم چه عوارضی دارد و برای پیشگیری و درمان آن باید چه کرد، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

هماتوم؛ شایع ترین عوارض تزریق ژل زیر چشم

یکی از شایع‌ترین عوارض فیلر زیر چشم را می‌توان هماتوم دانست‌. هماتوم یا کبودی بلافاصله پس از اینکه عروق دور چشم سوراخ شد ایجاد می‌شود. اگر متوجه شدید که تزریق باعث خونریزی شده است، مستقیم با انگشتان خود آن قسمت را فشار دهید تا از میزان کبودی آن کاسته شود. 

هماتوم از عوارض تزریق ژل زیر چشم

عکسی از هماتوم بعد از تزریق ژل زیر چشم

ندول ها و توده ها

توده‌هایی که پس از انجام تزریق فیلر زیر چشم ایجاد می‌شود هم می‌تواند یکی از ناخوشایندترین عوارض تزریق ژل زیر چشم باشد. این توده‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که از بولوس بزرگ‌تر برای پر کردن دور چشم استفاده شود. در این صورت در هنگام تزریق وریدی مستقیم، انژکتور بیش از حدِ نیاز به زیر چشم فشار وارد می‌کند.

اغلب این توده‌ها در ناحیه‌هایی به وجود می‌آیند که استخوان تنها با لایه‌ای نازک از پوست پوشانده شده باشد. به همین دلیل بیشتر‌ در معرض دید هستند. برای حل این مشکل، بهتر است ناحیه‌ مورد نظر را محکم ماساژ دهید تا محلولی که گلوله شده، پخش و سپس در زیر پوست حل شود.  

اثر تیندال؛ عجیب ترین عوارض تزریق ژل زیر چشم

اثر تیندال یک اصطلاح در حوزه شیمی به معنی تغییر رنگ پوست است.‌ در اثر این عارضه، رنگ پوست به آبی تمایل پیدا می‌کند. طبق این اثر، وقتی نور آبی از ذرات کوچکتری مانند قطرات فیلر زیر چشم عبور کند، نسبت به باقی قسمت‌های پوست طول موج بیشتری دارد. حال تصور کنید که فیلر به صورت سطحی تزریق شده باشد؛ همین امر می‌تواند باعث شود حتی بدون وجود غده و توده، قسمت تزریق فیلر نسبت به سایر قسمت‌های پوست آبی‌تر به نظر برسد. فیلر‌هایی که رقیق‌تر هستند، کمتر فرد را دچار این عارضه می‌کنند. زمانی که فیلر از ویسکوزیته (چگالی و مقاومت مایع) بالاتری برخوردار باشد، به صورت یکنواخت‌تری در زیر پوست پخش می‌شود. به همین دلیل احتمال بروز اثر تیندال در برخی از برندهای فیلر، بیشتر از سایر مارک‌‌های آن است.

البته به عقیده جامعه پزشکی این عارضه در اثر خاصیت تیندال رخ نمی‌دهد؛ بلکه تنها به این دلیل اتفاق می‌افتد که رگ‌های سطحی کمی جابه‌جا شده و پوست آبی به نظر‌ می‌رسد. با این حال باید بدانید این عارضه هر دلیلی که دارد، می‌تواند با کمک ماساژ ملایم درمان شود.‌

ادم مالار

اگر مواد فیلر به ناحیه اشک رفته و به آن‌جا نفوذ کند، ادم مالار (Malar Edema) رخ خواهد داد‌. البته این عارضه تقریبا جزو عوارض همه فیلرهای پوستی است و می‌تواند باعث شود بیمار حتی چند سال بعد هم برای درمان مراجعه کند. فیلرهایی که زیر چشم تزریق می‌شوند، می‌توانند آب را جذب کرده و به ذرات کوچکتری تقسیم شوند. در نتیجه این عارضه رخ خواهد داد.

نیروی گرانش، فیلرهایی را که از نظر تزریق نزدیک به ناحیه اشکی هستند، جذب می‌کند‌. هر چه ژل تزریقی سفت‌تر باشد، کشش گرانشی بیشتری داشته و احتمال بروز عارضه را چندین برابر می‌کند. البته اگر نقاط تزریق به درستی انتخاب شود، ژل فیلر از برند معتبری باشد و در عمق مناسبی تزریق شود، این عارضه کمتر رخ خواهد داد‌. در صورت بروز نیز می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. سعی کنید سر را بالا نگه دارید و با دست ناحیه را مدام فشار دهید تا فیلر جذب شود.

ادم مالار از عوارض تزریق ژل زیر چشم

تصویری از ادم مالار پس از تزریق فیلر زیر چشم

پر بازدیدترین مقالات دکتر پورمازار را در این بخش دنبال نمایید

آشنایی با تزریق ژل و ویژگی ها و کاربردهای آن

بلفاریت چشمی یا گل مژه، علت و درمان التهاب پلک

همه چیز در مورد دیدن خطوط جلوی چشم یا مگس پران و نخ پران

واکنش آلرژیک؛ نادرترین عوارض تزریق ژل زیر چشم

واکنش‌های آلرژیک، یکی از نادرترین عوارض بعد از تزریق ژل زیر چشم هستند که به دلیل وجود باکتری‌هایی طبیعی در مواد فیلر رخ می‌دهند. با این حال، پروتئین‌هایی که از فرایند تولید باقی‌ مانده‌اند هم می‌توانند باعث این واکنش‌های حساسیتی شوند. این حساسیت می‌تواند بلافاصله پس از تزریق و یا با فاصله زمانی و به صورت تاخیری مشاهده شود‌ که در ادامه، بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

1) حساسیت سریع

زمانی که تزریق انجام می‌شود، چون بدن در معرض آنتی‌ژن قرار گرفته، هیستامین ترشح می‌شود. این ماده می‌تواند میزان نفوذپذیری عروق را افزایش داده و بلافاصله حالت اِدم، آریتمی، درد و خارش ایجاد کند. اینکه چه روش درمانی را انتخاب کنید، به شدت واکنش بستگی دارد. برای مثال، در موارد خفیف بهتر است اجازه دهید تا خودبه‌خود از بین برود. نهایتا می‌توانید از داروهای آنتی‌هیستامین خوراکی کمک بگیرید؛ اما اگر ادم در مقابل این دارو مقاوم بود، از داروهای استروئیدی خوراکی استفاده کنید.

2) حساسیت تاخیری

واکنش‌های آلرژیکی که با تاخیر رخ می‌دهند، اغلب پس از 1 تا 3 روز مشاهده می‌شوند. سلول‌های T مسئول این حساسیت‌ها هستند که در پاسخ به آنتی‌ژن فعال می‌شوند. اگر شاهد اریتم، ادم و سفتی در ناحیه تزریق بودید، به این معنی است که دچار حساسیت تاخیری شده‌اید. در اغلب موارد در اثر مرور زمان خود به خود درمان می‌شود‌؛ با این‌ حال در صورتی که درمان نشد، می‌توان با استروئیدهای خوراکی آن‌ها را حل کرد. دقت کنید که این حساسیت‌ها به آنتی‌هیستامین واکنش نشان نمی‌دهند.

عفونت

عفونت نیز یکی از موارد بسیار نادر عوارض تزریق ژل زیر چشم است. با این حال گاهی اتفاق می‌افتد که چه در هنگام تزریق و چه پس از آن، ماده فیلر باعث عفونت شود. عفونت‌ها اگر حاد باشند، با گذشت دو هفته از تزریق رخ می‌دهند و شما شاهد التهاب یا آبسه در محل تزریق خواهید بود. در موارد بسیار کم نیز عفونت به شکل توده‌های متعدد رخ خواهد داد. به طور معمول بین ۳ تا ۱۴ روز پس از تزریق این اتفاق رخ می‌دهد.

تب، لرز و خستگی از علائم این عفونت خواهد بود که در صورت درمان نشدن ظاهر می‌شود. این عفونت اغلب ناشی از مواد فیلر است؛ اما گاهی اوقات نیز آلودگی ویروسی یا قارچی دلیل آن است. بهترین درمان برای عفونت‌های حاد باکتریایی یا تاخیری، مصرف آنتی‌بیوتیک است. با این حال هرگز بدون توصیه پزشک، آن را مصرف نکنید.

تبخال پوستی

یکی از عوارضی که می‌تواند بر اثر تزریق فیلر رخ دهد، این است که ویروس هرپس‌سیمپلکس فعال شده و در نتیجه بیمار مبتلا به تبخال می‌شود. دقت کنید که اگر قبل از تزریق فیلر تبخال دارید، باید تزریق را به تعویق انداخته و تا رفع کامل آن صبر کنید.

بیوفیلم

منظور از بیوفیلم، سدی است که از باکتری‌ها در مقابل سیستم ایمنی و حتی آنتی بیوتیک محافظت می‌کند. به صورت طبیعی بیوفیلم در محیط وجود دارد و از عوامل انتقال عفونت از تجهیزات پزشکی و ایمپلنت‌ها به بیمار است. از آنجا که فیلر نیز از تجهیزات پزشکی بوده و از خارج وارد بدن می‌شود، در طول تزریق امکان آلودگی بالقوه از محیط محلی، سوزن، فلور پوست و حتی خود مایع فیلر وجود دارد.

بیوفیلم‌ها این قابلیت را دارند که مدت‌ها در حالت غیرفعال باقی بمانند و وقتی به محیط مساعد رسیدند، دوباره فعال شوند. در نتیجه احتمال عفونت شدید، توده یا آبسه را افزایش می‌دهند. برای درمان، معمولا از دارو استفاده می‌شود؛ اما گاهی پزشک ناچار است با کمک عمل جراحی آن را از میان بردارد.

نکروز پوست

نکروز (Necrosis) یا بافت‌مردگی، به بافت‌ها یا سلول‌های مردۀ بدن می‌گویند که در یک نقطه تجمع پیدا می‌کنند. علا این عارضه معمولا انسداد وریدی یا شریانی است که البته بسیار نادر است؛ اما در صورت بروز، می‌تواند خطرناک باشد.

اگر تزریق ژل زیر چشم به صورت تصادفی در ورید یا شریان انجام شود، فیلر رگ را تحت فشار قرار می‌دهد و با ضربه‌ای ناخواسته، به دیواره عروق آسیب خواهد رساند. درد شدید و طولانی‌مدت همراه با سفید شدن ناحیه درد، از علائم نکروز است. در برخی موارد نیز از ابتدا هیچ علامتی وجود ندارد؛ اما پس از مدتی تاول‌های سفید و ریزی روی پوست ظاهر می‌شود. ماساژ ملایم، کمپرس گرم و مصرف داروهایی مثل آسپرین از جمله کارهایی است که برای درمان این عارضه توصیه می‌شود.

از دست دادن بینایی

یکی از از نادرترین عوارض تزریق ژل به زیر چشم سکته مغزی و کاهش بینایی است. خون‌رسانی به چشم به کمک رگ‌های بسیار ریزی انجام می‌شود که در پیشانی و نزدیک چشم قرار دارد. اگر فیلرها به درستی تزریق نشوند، می‌توانند باعث انسداد این رگ‌ها شده و جریان خونرسانی به چشم را مختل کنند. نتیجه این عامل، کاهش یا از دست بینایی خواهد بود. 

از طرفی همانند این اتفاق سکته مغزی نیز بسیار انگشت‌شمار بوده و به ندرت اتفاق می‌افتد. دلیل آن نیز این است که چربیِ تزریق شده می‌تواند باعث آمبولی شریان چشمی و مرکزی شبکیه شود. همین امر منجر به سکته مغزی می‌شود. با این حال باید بدانید احتمال بسیار کمی وجود دارد که چربی به داخل سیستم عروقی نفوذ کند؛ اما در صورت بروز می‌تواند کوچک‌تر شدن شریان چشمی، شاخه شبکیه و مشیمیه را به همراه داشته باشد.

بهترین کار مشاوره فوری به پزشک، ماساژ، قطره چشمی، اکسیژن‌درمانی، داروهای موضعی و ضد انعقاد و نهایتا رفع فشار به کمک سوزن خواهد بود. البته بهتر است پیش از مراجعه به پزشک، درباره نکات مهم قبل از تزریق فیلر زیر چشم مطالعه کنید.

چگونه عوارض تزریق ژل زیر چشم را کاهش دهیم؟

در این مقاله، درباره عوارض تزریق ژل زیر چشم صحبت کردیم. ما در این مطلب حتی عوارضی که احتمال بسیار کمی دارند را هم معرفی کردیم؛ با این حال لازم است بدانید که برخی از این موارد ممکن است در هر صد نفر هم مشاهده نشود. البته تزریق ژل زیر چشم در مراکز درمانی متخصص و نزد چشم‌پزشکی مجرب، می‌تواند حتی احتمال بروز رایج‌ترین عوارض فیلر زیر چشم را نیز کاهش دهد.

آیا پوست زیر چشمان شما هم افتادگی پیدا کرده است؟ شما برای رفع چین‌وچروک زیر چشم خود کدام روش درمانی را انتخاب می‌کنید؟ اگر تجربۀ تزریق فیلر زیر چشم را دارید، لطفا از آن برایمان بنویسید. تجربیات شما می‌تواند راهنمای خوبی برای افرادی باشد که برای اولین بار این درمان را انجام می‌دهند.

سوالات متداول:

1. رایج ترین عوارض تزریق ژل به زیر چشم چیست؟

کبودی، توده شدن پوست و تبخال پوستی، از رایج‌ترین عارضه‌هایی هستند که بعد از تزریق ژل به زیر چشم رخ خواهند داد. این موارد کاملا عادی بوده و با ماساژ دادن و گذشت زمان برطرف می‌شوند.

نادرترین عوارض فیلر زیر چشم چیست؟

بروز واکنش‌های آلرژیک، عفونت و کاهش سطح بینایی از عجیب‌ترین عارضه‌هایی هستند که بعد از تزریق ژل زیر چشم مشاهده می‌شوند. در صورت مشاهده هریک از این موارد، سریعا به چشم‌پزشک متخصص مراجعه کنید. 

مطالب مربوط با عوارض تزریق ژل زیر چشم
آنژیوگرافی چشم چیست

آنژیوگرافی چشم چیست

آنژیوگرافی چشم را می توان یکی از روش های تشخیصی نام برد که متخصصان چشم پزشک برای شناخت تغییرات چشمی و تشخیص بیماری استفاده می کنند
بیشتر
بیماری برف کوری چیست و چه علائمی دارد

بیماری برف کوری چیست و چه علائمی دارد

آیا می دانید برف کوری چیست و از چه طریقی ایجاد می شود؟ بهترین روش های جلوگیری از برف کوری را مطالعه نمایید تا بدانید در مواجه شدن با چنین مشکلی چه باید بکنید.
بیشتر
آسیب چشمی ناشی از مطالعه و راه های کاهش آن

آسیب چشمی ناشی از مطالعه و راه های کاهش آن

آسیب چشمی ناشی از مطالعه یکی از دغدغه ها و دل نگرانی های افراد اهل مطالعه است. مطالعه در شرایط مناسب منجر به آسیب چشمی ناشی از مطالعه نخواهد شد.
بیشتر
تاثیر اختلالات مغز و نخاع روی چشم

تاثیر اختلالات مغز و نخاع روی چشم

تاثیر اختلالات مغز و نخاع روی چشم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و یکی از مهمترین بخش معاینات بالینی در حوزه مغز و اعصاب به شمار می آید
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I