دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

15 نکته مهم در مورد بوتاکس دور چشم که باید بدانید

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :12 آبان ، 1400
15 نکته مهم در مورد بوتاکس دور چشم که باید بدانید

بوتاکس دور چشم در سالهای اخیر با استقبال بالایی از سوی زنان و مردان در گروه های سنی جوانی و میانسالی مواجه شده و تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی صورت دارد. از بین رفتن چروک های پنجه کلاغی که به دلایل مختلف از قبیل افزایش سن و مراقبت نادرست از پوست رخ می دهد، به همان اندازه که می تواند مفید باشد، اشتباه در آن نتیجه عکس خواهد داشت. به منظور آگاهی کامل از عوارض و نکات مراقبتی قبل و بعد از تزریق بوتاکس در اطراف چشم، کلینیک چشم بینایی (دکتر پورمازار) در ادامه نکته مهم در این زمینه ارائه خواهیم داد.

بوتاکس دور چشم چیست؟

افزایش سن و مراقبت های نادرست از پوست و استفاده از لوازم آرایشی بی کیفیت به مرور منجر به ایجاد چروک های پنجه کلاغی با عمق های مختلف در اطراف چشم میشود. برخی از این چین و چروک ها با خندیدن یا تغییر حالت صورت مشاهده شده و بعضی از آنها عمیق تر هستند و در حالت عادی کاملا قابل رویت می باشند.

به دلیل تاثیر نامطلوبی که این چین و چروک ها در گروه های سنی مختلف روی زیبایی و طراوت صورت ایجاد می کند، بوتاکس دور چشم انجام میشود. بوتاکس از سم ضعیف بوتولینوم تولید شده و نوعی نوروتوکسین به شمار می رود. این مواد پس از تزریق، عصب ماهیچه های دور چشم را هدف قرار داده و اصطلاحا منجر به فلج شده آنها میشوند. به همین دلیل ماهیچه های اطراف چشم امکان حرکت نداشته و در صورت خندیدن و تغیر حالت صورت چین و چروک ایجاد نمی شود.

متاسفانه عدم آگاهی اغلب افراد از اجرای صحیح تزریق بوتاکس منجر به فراهم شدن شرایط برای سو استفاده برخی از کلینیک های زیبایی شده است. به طوریکه شاهد تزریق اشتباه و رخ دادن مشکلات متعدد در این زمینه هستیم. پیشنهاد می کنیم نکات مهم در زمینه تزریق بوتاکس اطراف چشم را در ادامه مطالعه و با آگاهی کامل نسبت به انجام این کار اقدام نمایید.

آشنایی با مزایای بوتاکس دور چشمآشنایی با مزایای بوتاکس دور چشم

مراقبت های قبل از بوتاکس دور چشم

برای دریافت بهترین نتیجه از تزریق بوتاکس در اطراف چشم لازم است قبل از انجام این کار مراقبت های لازم را انجام دهید. از مهم ترین موارد مراقبتی قبل از تزریق بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک های پنجه کلاغی می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • لیزر پوست، شیو، اپیلاسیون، استفاده از پودر و کرم های مو بر برای حذف موهای ذائد صورت حداقل یک هفته قبل از بوتاکس ممنوع می باشد.
  • به منظور جلوگیری از انعقاد خون پس از تزریق بوتاکس، مصرف نوشیدنی های الکلی 24 ساعت قبل از تزریق ممنوع می باشد.
  • داروهای رقیق کننده خون از قبیل آسپرین و ایبوپروفن قبل از تزریق بوتاکس نباید مصرف شوند. در صورت لزوم مصرف این داروها بهتر است با پزشک معالج مشورت نموده و مجوزهای لازم را دریافت نمایید.

مراقبت های بعد از بوتاکس دور چشم

با توجه به مشکلاتی که ممکن است پس از تزریق بوتاکس دور چشم رخ دهد، لازم است مراقبت های بعد از انجام این اقدامات را جدی بگیرید که مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس عبارتند از:

  • ماساژ دادن صورت و ناحیه بوتاکس منجر به حرکت آنها شده و خطرات متعددی را به همراه دارد. لذا سعی کنید صورت تا حداقل 4 ساعت به ناحیه تزریق فشار وارد نکنید.
  • خم کردن سر ممکن است منجر به جا به جایی بوتاکس تازه تزریق شده شود، به همان دلیل تا 24 ساعت پس از تزریق صورت را خم نکنید و برای خوابیدن حالت طاق باز داشته باشید.
  • به منظور جلوگیری از لخته شدن خون و ایجاد کبودی در اطراف چشم، پس از تزریق داروهایی از قبیل آسپرین، ایبوپروفن، استامینوفن و همچنین ویتامین E مصرف نکنید.
  • استحمام پس از تزریق ممکن است منجر به ایجاد عفونت شود و به همین دلیل حداقل یک تا دو روز نباید دوش بگیرید.
  • در ناحیه تزریق از کمپرس آب سرد استفاده کنید. سرد شدن ناحیه تزریق نه تنها از ایجاد التهاب و کبودی جلوگیری می کند، بلکه مانع از حرکت بوتاکس و تغییر شکل صورت نیز خواهد شد.
  • به منظور جلوگیری از انعقاد خون، تا 24 ساعت پس از تزریق مصرف نوشیدنی های الکلی ممنوع می باشد.

مراقبت های قبل و بعد از تزریق بوتاکس دور چشممراقبت های قبل و بعد از تزریق بوتاکس دور چشم

    سن بوتاکس دور چشم

    یکی از رایج ترین سوالاتی که اغلب مراجعه کنندگان به کلینیک های زیبایی میپرسند، محدودیت های سنی برای تزریق بوتاکس اطراف چشم می باشد. واقعیت این است که میزان چین و چروک و عمق آنها زمان تزریق بوتاکس را تعیین می کنند، نه تاریخ تولد ثبت شده در شناسنامه!

    به عنوان مثال به دلایل مختلف ممکن است برخی از افراد تا 40 سالگی هیچگونه چین و چروک اطراف چشم نداشته باشند و در مقابل برخی در سن 20 سالگی با چین های پنجه کلاغی مواجه شوند. لذا در تمام گروه های سنی جوانی به بعد می توانید نسبت به تزریق بوتاکس اقدام نمایید. البته لازم به ذکر است که تزریق بوتاکس برای افراد مسن که عمق چین و چروک اطراف چشم آنها زیاد می باشد، بی تاثیر خواهد بود. در این شرایط به جای بوتاکس باید ژل تزریق شود.

    بوتاکس دور چشم خانم های باردار

    ورود نوروتوکسین به بدن می تواند عوارض متعددی را به همراه داشته باشد؛ مخصوصا اگر تزریق اشتباه انجام شود. علاوه براین، پس از تزریق بوتاکس ممکن است فرد دچار سردرد شود و در صورت لزوم استامینوفن تجویز میشود. با توجه به اینکه مصرف هرگونه مسکن برای خانم های باردار ممنوع می باشد، به همین در این دوران بوتاکس  نباید انجام شود.

    مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش دنبال نمایید

    لیفت یا بوتاکس، کدام یک بهتر است

    راه های درمان پف دور چشم با بوتاکس

    هر آنچه باید از رفع گودی زیر چشم با تزریق بوتاکس بدانید

    افرادی که نباید بوتاکس اطراف چشم انجام دهند

    علاوه بر خانم های باردار، تزریق بوتاکس برای برخی از افراد به دلیل عوارض ناشی از آن ممنوع می باشد. از جمله این افراد می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

    • افرادی که مشکل انعقاد خون داشته و آسپرین و داروهای رقیق کننده مصرف می کنند.
    • افرادی که دچار مشکلات پوستی از قبیل تبخال یا عفونت در اطراف چشم می باشند.
    • افرادی که دچار بیماری های عصبی و ضعف عضلانی می باشند

    عوارض بوتاکس دور چشم

    علیرغم مزایای متعددی که حذف چین و چروک های پنجه کلاغی با بوتاکس به همراه دارد، برخی عوارض نیز در آنها ممکن است مشاهده شود. سردرد، کبودی و خون مردگی به دلیل تزریق اشتباه، خشکی دهان و چشم، حرکت بوتاکس به ناحیه اطراف چشم به دلیل تزریق اشتباه یا عدم مراقبت صحیح پس از آن، افتادگی پلک از جمله این موارد می باشند. البته لازم به ذکر است که بخش زیادی از این عوارض به دلیل رعایت استانداردها در زمان تزریق بوده و با انتخاب کلینیک و پزشک متخصص می توان مانع از رخ دادن آنها شد.

    تاثیر استحمام بر بوتاکس اطراف چشم

    یکی از مهم ترین نکاتی که پس از تزریق بوتاکس باید به آن توجه داشت، عدم استحمام تا دو روز بعد می باشد. قرار گرفتن در فضاهایی همچون سونا و حمام با بخار زیاد و همچنین استفاده از آب گرم برای شستشوی صورت به طور کامل ممنوع می باشد. این قبیل اقدامات می توانند باعث بروز مشکلاتی از قبیل التهاب پوست و حرکت بوتاکس به اطراف ناحیه تزریق و تغییر شکل صورت شود.

    ترمیم بوتاکس دور چشم

    برخلاف تصور اغلب افراد، اثر بوتاکس دائمی نیست و در دوره های حدود 6 ماه لازم است نسبت به ترمیم اقدام شود. نوروتوکسین تزریق شده اطراف چشم به مرور اثر خود را از دست داده و چین و چروک ها مجدد نمایان میشوند. به همین دلیل چاره ای جز تزریق مجدد وجود ندارد، پس فریب تبلیغات حذف دائمی چین و چروک با تزریق بوتاکس را نخورید.

    زمان اثرگذاری بوتاکس

    بعد از تزریق بوتاکس ممکن است به مرور پوست دچار التهاب شده و سوزش و قرمزی نیز در آن احساس شود. برای از بین رفتن عوارض پس از تزریق و مشخص شدن اثر انجام این اقدامات لازم است حدود 3 تا 10 روز صبر کنید. این مدت زمان با توجه به عمق چروک ها و همچنین شرایط پوستی افراد و میزان واحد تزریق شده و برند محصول می تواند تغییر کند. به عنوان مثال، اثر تزریق بوتاکس های دیسپورت حدود 3 روز پس از تزریق مشاهده شده و این زمان برای Xeomin تا 6 روز خواهد بود.  

    تعداد واحد بوتاکس برای اطراف چشم

    تعداد واحدهای بوتاکس تزریق شده به عمق چروک های پنجه کلاغی و تعداد آنها بستگی دارد. در حالت معمول 2 تا 5 تزریق (8 تا 20 واحد) برای هر طرف انجام میشود.

    ورزش کردن بعد از بوتاکس دور چشم

    از جمله اقدامات ممنوعه بعد از تزریق بوتاکس می توان به ورزش کردن اشاره نمود. تحرک زیاد و انجام فعالیت های بدنی سنگین نه تنها منجر به جا به جایی و حرکت بوتاکس شده، بلکه ممکت است باعث کبود شدن اطراف چشم شود. پس از تزریق بهتر است به صورت نشسته چند ساعت استراحت کنید و تا حد امکان تحرک کمتری داشته باشید.

    سفر هوایی بعد از بوتاکس

    در حالت کلی هر فعالیت و شرایطی که باعث ایجاد فشار به بدن و پوست شود، پس از تزریق بوتاکس ممنوع می باشد. به عنوان مثال سفرهای هوایی به دلیل افزایش ارتفاع و فشار، تا یک روز پس از تزریق ممنوع می باشد.

    افراد مناسب برای تزریق بوتاکس دور چشمافراد مناسب برای تزریق بوتاکس دور چشم

    هزینه بوتاکس اطراف چشم

    کافیست نرخ های اعلام شدن برای این قبیل خدمات را در کلینیک های زیبایی مختلف مقایسه کنید تا با تفاوت های چشمگیر آنها مواجه شوید. دلایل زیادی برای این تفاوت نرخ ها وجود دارد که اصلی ترین آنها برند تولید کننده بوتاکس می باشد. برندهای معتبر همچون دیسپورت انگلیس دارای قیمت بیشتری نسبت به برندهای ایرانی و سایر کشورها دارند.

    تعداد واحد تزریق شده برای حذف چین و چروک ها با توجه به تعداد و عمق آنها از دیگر مواردی می باشند که بر هزینه تزریق بوتاکس اطراف چشم می توانند اثرگذار باشند. نوسانات نرخ ارز و همچنین کیفیت اجرای کار نیز در این زمینه نقش مهمی دارند. به طوریکه برخی از مراکز غیرمجاز با ارائه قیمت های بسیار ارزان مشتری را جلب می کنند و در نهایت منجر به ایجاد عوارض متعدد در افراد خواهند شد. لذا پیشنهاد می کنیم تنها ارزان بودن را برای این قبیل اقدامات ملاک قرار نداده و کیفیت را فاکتور اصلی تعیین کنید.

    کجا بوتاکس دور چشم تزریق کنیم؟

    مراکز تزریق ژل و بوتاکس در حال حاضر در شهرهای مختلف ایران به سرعت در حال رشد می باشند. اما واقعیت این است که تمام این مراکز مجوزهای لازم برای فعالیت در این حوزه را ندارند. قبل از انجام هرگونه تزریق ژل و بوتاکس به دور چشم بهتر است چند ویژگی مهم را در کلینیک مورد نظر بررسی کنید:

    • مجوزهای وزارت بهداشت کلینیک را بررسی و از صحت آنها اطمینان کسب کنید.
    • محیط کلینیک ها باید کاملا با استانداردها مطابقت داشته و اصول بهداشتی و ایمنی به طور کامل رعایت شود.
    • کلینیک هایی را انتخاب کنید که تزریق بوتاکس توسط پزشک متخصص انجام میشود.

    کلینیک تخصصی چشم بینایی با دریافت مجوزهای لازم از سازمان بهداشت و زیر نظر پزشکان متخصص خدماتی از قبیل تزریق ژل و بوتاکس و انجام عمل و جراحی های درمان بیماری های چشمی را ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات این مجموعه می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه تماس بگیرید.

    مطالب مربوط با 15 نکته مهم در مورد بوتاکس دور چشم که باید بدانید
    تزریق ژل بعد از چند روز اثر می کند

    تزریق ژل بعد از چند روز اثر می کند

    تزریق ژل بعد از چند روز اثر دارد؟ تاثیر تزریق ژل چگونه است؟ عمدتا این سوالی است که مراجعه کنندگان از پزشک خود جویا می شوند.
    بیشتر
    ساخت بیومارکر برای درمان و ترمیم قرنیه توسط دانشمندان

    ساخت بیومارکر برای درمان و ترمیم قرنیه توسط دانشمندان

    در حال حاضر به لطف پیشرفت علم دانشمندان این جراحی به وسیله بیومارکر ممکن است یکی از جراحی و پیوند های امن تبدیل شده و از میزان حساسیت کاسته شده است.
    بیشتر
    تقویت چشم با تغذیه مناسب

    تقویت چشم با تغذیه مناسب

    تغذیه مواد غذایی مفید اثراتی فوق العاده در تقویت چشم دارند. باهم بهترین مواد غذایی برای تقویت چشم را بررسی می کنیم.
    بیشتر
    درمان گودی و سیاهی چشم با تزریق ژل

    درمان گودی و سیاهی چشم با تزریق ژل

    تزریق ژل یکی از بهترین راه های درمانی جهت رفع گودی و سیاهی زیر چشم می باشد و این روش می تواند نواحی آسیب دیده را به طور کامل از بین ببرد.
    بیشتر
    6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I