دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

آیا بیماری صرع روی سلامت چشم اثر می گذارد

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :04 خرداد ، 1401
آیا بیماری صرع روی سلامت چشم اثر می گذارد

آیا بیماری صرع بر روی سلامت چشم اثر گذار است؟ این سوالی است ک در ذهن بسیاری از مبتلایان به بیماری صرع، خانواده های آنها و همچنین مشاوران است. بیماری صرع صرفا تشنج نیست. این یعنی صرع تغییراتی که در مغز و اعصاب بدن وجود می آورد که تشنج یکی از نشانه های آن است.

مطالعه اثرات تشنج بر روی چشم ها به بسیاری از محققان و پزشکان کمک می کند تا تشنج هایی با منشا صرع و تشنج های غیر صرعی را تشخیص دهند. این تحقیقات همچنین شامل تشخیص تاثیرات صرع بر روی چشم ها و کیفیت بیماری نیز می شود. با سایت دکتر رضا پور مازار همراه باشید تا توضیحات بیشتری در این زمینه ارایه دهیم.

تاثیرات بیماری صرع بر سلامت چشمتاثیرات بیماری صرع بر سلامت چشم

صرع روی سلامت چشم چه اثری می گذارد؟

بله؛ صرع به عنوان یک بیماری عصبی شناخته می شود. در این بیماری فعالیت های الکتریکی مغز دچار اختلالاتی می شود. این تغییرات که شامل تخلیه ناگهانی انرژی الکتریکی از مغز می شود، تاثیر چندانی بر چشم و سلامتی ان ندارد اما بیماران علایم چشمی را حین تشنج و قبل از آن تجربه می نمایند.

علایمی که افراد در حین و قبل از تشنج تجربه می کنند، بستگی مستقیمی به لوب هایی از مغز دارد که تغییرات شیمیایی در آن رخ داده است. این علایم و مشکلات دید باعث علایمی می شود از جمله:

  • برخی توهمات بینایی
  • خیره شده به شکلی که فرد نمی تواند تغییرات محیط را تشخیص دهد.
  • از بین رفتن میدان دید
  • انحراف چشم ها
  • پلک زدن با سرعت بیشتر

تاثیر اختلالات بینایی صرع بر روی سلامت چشم

در صورتی که تشنج از لوب اکسیپیتال مغز شروع شود، اختلالاتی در چشم ایجاد می شود. در این شرایط سریع پلک زدن، بسته شدن پلک ها و تکان های غیر قابل کنترل در پلک ها یا بسته شدن شدید آن ها  قابل مشاهده است.

همچنین برخی توهمات بینایی نیز به وجود می آید. توهماتی که در برخی مواقع ساده و بعضی اوقات پیچیده و شامل دیدن رنگ های متنوع است. برای مثال در سال 2016 گزارش شد که مردی مبتلا به صرع تصاویر مخدوش از انسان ها را با رنگ هایی خاص مثل یک فیلم سینمایی می بیند.

هاله ها در صرع چه تاثیری بر سلامت چشم دارند؟

تشنج هایی که منشا کانونی دارند با هاله ها اتفاق می افتند. در این شرایط بیماری نوری را می بیند یا بویی را حس می کند. هاله ها نیز به دلیل فعالیت های الکتریکی غیر طبیعی مغز ایجاد می شوند. اینها باعث می شود تا فرد بو یا نوری را حس کند که اطرافیان حس نمی کنند. اما این وضعیت علایم دیگری نیز دارد که به عنوان مثال باید به خیره شدن بیمار، سریع پلک زدن، تکان های غیر طبیعی چشم و عدم توجه به اطراف اشاره داشت.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

بیماری انیزوکوریا چشم چیست؟

اکتروپیون به چه بیماریی گفته می شود؟

بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم و راه های درمان آن

توهمات ادراکی در صرع

توهمات ادراکی مثل ماکروپسیا، میکروپسیا و مسخ شخصیت نیز ممکن است رخ دهد. در این وضعیت فرد تصویر بدن خود را از دید شخص دیگری می بیند. برخی مواقع نیز فرد حس می کندیک جسم ثابت به او نزدیک یا دور می شود که آن هم تجربه ای بصری دور از بدن است.

این نشانه به عنوان سندرم آلیس در سرزمین عجایب  شناخته می شود. تشنج هایی که داخل قشر مغز رخ می دهد علایمی چشمی برای بیمار به همراه دارد از جمله اینکه فرد در هنگام تشنج تصویری را می بیند که اخیرا به آن نگاه کرده است.

حرکات نامتعارف چشم و حساسیت به نور

تشنج هایی که منشا آن لوب های پشت سر و سایر لوب های مغز است. این قسمت از مغز مرکز کنترل حرکت چشم ها و بعضی از اندام های بدن است. فرد در هنگام تشنج در این حالت حرکات غیر ارادی چشم و برخی اندام های دیگر را تجربه می کند و این حالت گاهی برای مدت طولانی طول می کشد. برخی افراد قبل از شروع تشنج نوری شدید را می بینند که بسیار درخشان است و در اغلب موارد نشانه ای برای شروع تشنج  فرد است.

تاثیر بیماری صرع بر روی چشمتاثیر بیماری صرع بر روی چشم

تاثیر چشم در تشخیص نوع صرع و تشنج

چشم ها می توانند به تشخیص نوع صرع و تشنج در طول یک دوره صرع بسیار کمک کننده باشند. در مطالعات انجام شده محققان به این نتیجه رسیدند که می توان از روی حرکات چشم بیمار تشخیص داد که تشنج به دلیل صرع اتفاق افتاده است یا علت دیگری دارد.

در این تحقیق 25 درصد از بیماران غیر صرعی در طول تشنج چشمان خود را بستند اما 75 درصد دیگر از افراد مورد مطالعه قرار گرفته که دچار تشنج های صرعی شده بودند، چشمان خود را باز نگه داشتند. این تفاوت ها به پزشکان کمک می کند تا تشخیص بهتری داشته باشند.

تشنج های صرعی بیشتر به دلیل اختلالات الکتریکی مغز و عصب ها و همچنین اختلالات شیمیایی رخ می دهد در حالی که تشنج های روانی دلیل روانشناختی دارد. اما متاسفانه بیشتر تشنج ها بسیار شبیه به هم هستند و با تشخیص اشتباه ممکن است درمان نادرستی انتخاب شود. موضوع تشخیص منشا تشنج تا مدت ها به عنوان یک معضل در تشخیص نوع بیماری شناخته می شد. به شکلی که گاهی مواقع فردی که مبتلا به صرع با منشا روانی بود، تحت درمان با دارو های ضد صرع قرار می گرفت.
مطالب مربوط با آیا بیماری صرع روی سلامت چشم اثر می گذارد
هایفما چیست و چه علائمی دارد

هایفما چیست و چه علائمی دارد

هایفما چیست؟ هایفما یک بیماری مربوط به چشم است. راه های درمان هایفما چیست؟ راه های درمان از طریق درمان دارویی، جراحی و مراقبت های شخصی انجام می شود.
بیشتر
راه های درمان کبودی و ورم بعد از تزریق بوتاکس

راه های درمان کبودی و ورم بعد از تزریق بوتاکس

درمان کبودی و ورم بعد از تزریق بوتاکس از موضوعاتی است که بسیار مورد توجه است. کبودی یا ورم پس از تزریق برای اکثر افراد رخ می دهد.
بیشتر
تغییر رنگ چشم با لیزر

تغییر رنگ چشم با لیزر

عمل تغییر رنگ چشم به دو روش انجام می‌شود که عمل لیزیک یکی از آن‌ها است. برای آشنایی با چگونگی و مراحل عمل تغییر رنگ چشم با لیزر کلیک کنید.
بیشتر
نوشیدنی های مناسب برای تقویت بینایی و سلامت چشم ها

نوشیدنی های مناسب برای تقویت بینایی و سلامت چشم ها

آیا شما هم به دنبال حفظ سلامت چشم با نوشیدنی های مناسب هستید؟ ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره سلامت چشم با نوشیدنی های مناسب صحبت کنیم.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I