دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

آشنایی با داروهایی که موجب خشکی چشم می شوند

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :04 خرداد ، 1401
آشنایی با داروهایی که موجب خشکی چشم می شوند

آشنایی با داروهایی که موجب خشکی چشم می شوند باعث می شود تا شناخت بیشتری نسبت به عوارض دارو ها و مراقبت بهتر از چشم خود داشته باشیم. البته دلایل مختلفی برای خشک شدن چشم وجود دارد از جمله آنها می توان به بالارفتن سن یا نگاه کردن برای مدت طولانی به مانیتور نیز باعث وقوع این مشکل می شود.

اما برخی مواقع مصرف داروهایی خاص باعث می شود تا چشم شما رطوبت خود را از دست داده و خشک شود. این مطلب از سایت دکتر پور مازار به معرفی داروهایی می پردازد که موجب خشکی چشم می شود.

خشکی چشم چیست و چه داروهایی موجب خشکی چشم می شوند؟

خشکی چشم وضعیتی است که در آن چشم به میزان ناکافی اشک تولید می کند. این میزان کم باعث سوزش شده و موجب زبر شدن چشم می شود. التهاب، سوزش و قرمزی چشم از اصلی ترین علایم این مشکل است. یکی از عوامل خشکی چشم، مصرف داروهای مختلف است.

داروهای آنتی هیستامین، ضد افسردگی، داروهای هورمونی و ضد بارداری، داروهای تنظیم کننده فشار خون، مسکن ها و... در دسته این دارو ها قرار می گیرند. بهتر است به شکل خودسرانه از مصرف دارو اجتناب کنید و در صورت مصرف با نظر پزشک، از عوارض هر کدام از داروها اطلاع پیدا کنید.

داروهایی که موجب خشکی چشم می شودداروهایی که موجب خشکی چشم می شود

داروهای آنتی هیستامین

شاید شما به حساسیت هایی مبتلا باشید که ناشی از گرده گل، شوره سر، قارچ و... باشد. در این شرایط ضد حساسیت ها به کمک شما آمده و شما را از شر وضعیت بدی که در آن گرفتار شده اید نجات می دهد. شیوه عملکرد آنها نیز به گونه ای است که محرک های آلرژی را مسدود می کند تا خارش ها، عطسه، آبریزش بینی و... متوقف شوند. خبر بد اینکه یکی از داروهایی که باعث خشکی چشم می شوند، همین ضد حساسیت ها هستند. این یکی از عوارض این نوع دارو های آنتی هیستامین است که باعث خشکی چشم می شود.

داروهای فشار خون

مسدود کننده های بتا ضربان قلب را ارام کرده و باعث کاهش فشار خون و نیروی وارد شده از طریق قلب بر خون می شود. از عوارض این نوع داروها این است که باعث ترشح پروتئینی می شود که به غدد اشک ارسال شده و این موضوع منجر خشکی چشم می گردد.

یکی دیگر از داروهای خشک کننده چشم داروهای ادرار آور هستند که برای تنظیم فشار خون نیز استفاده می شوند. این دسته دارو ها نیز به دلیل کم کردن آب و نمک باعث کاهش اشک می شوند. اما بهتر است بدانید که مسدود کننده های آلفا تاثیری روی غدد اشکی و ترشح اشک نمی گذارند.

داروهای مسکن

متاسفانه یکی از انواع داروهایی که معمولا بدون نسخه نیز در داروخانه ها قابل خریداری است، انواع مسکن است. مسکن هایی که با عنوان ضد التهاب های غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن شناخته می شوند، جزو داروهایی که موجب خشکی چشم می شوند هستند. اما آسپرین ها چنین عارضه ای ندارند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

آشنایی با داروهای غیر استروئیدی در عمل کاتاراکت

انواع قطره های چشمی اشک مصنوعی و کاربردهای آن ها

علل و روش های درمان سیرنگوما یا چربی های سفید رنگ زیر چشم

داروهای دکونژستانت بینی

وقتی به سرما خوردگی مبتلا می شوید که که علت اصلی آن آلرژی باشد، دکونژستانت ها به کمک شما می ایند. این دارو تورم رگ هایی که به بینی خون رسانی می کنند را کاهش می دهند. این رفع تورم باعث نفس کشیدن بینی می شود. اما بهتر است بدانید این دسته داروها جزو داروهای خشک کننده چشم شناخته می شوند بهه این دلیل که تولید اشک را کم می کنند.

تاثیر هورمون ها و مخدرهای دارویی بر خشکی چشم

هورمون های جایگزین همان هورمون هایی (استروژن و پروژسترون) هستند که بعد از یائسگی تزریق می شوند. این هورمون ها و همچنین هورمون های جایگزین استروژن و ضد بارداری ها باعث خشکی اشک چشم می شوند.

جالب است بدانید بانوانی که فقط از یک هورمون (برای مثال استروژن) استفاده می کنند کمتر در معرض خشکی چشم هستند. همچنین دارو های مخدری که برای معاینه کردن معده و روده مورد استفاده قرار می گیرد یکی از عوامل ارویی خشکی چشم هستند.

نام داروهایی که موجب خشکی چشم می شودنام داروهایی که موجب خشکی چشم می شود

داروهای پارکینسون، ضد افسردگی و خواب آور

اشتراک این داروهای به ظاهر بی ربط به جلوگیری از ارسال برخی از سیگنال های عصبی بین سلول ها است. اما مشکل جایی است که سیگنال های ارسال شده به غدد اشک هم دچار اختلال می شوند و همین موضوع باعث خشکی چشم می شود.

اما صرفا داروهایی موجب خشکی چشم می شوند که در دسته ضد افسردگی های سه حلقه ای باشند. دارو هایی که جزو مهارکنندگان انتخابی بازجذب سروتونین هستند باعث خشکی چشم نمی شوند.

تاثیر داروهای درمان آکنه بر خشکی چشم

افراد مبتلا به آکنه توده های دردناکی بر روی پوست خود احساس می کنند. احتمالا این افراد با دارویی مثل ایزوترتینوئین آشنا باشند. مکانیسم اثر این دارو به شکلی است که باعث کاهش ترشح غدد چربی روی پوست می شود و از این طریق آکنه از بین می رود.

از داروهای که خشکی پوست را به ارمغان می آورند، همین دسته دارو ها هستند. دلیل آن نیز قرار گرفتن برخی غدد چربی در پلک چشم است که اشک را نیز کم می کنند.

خشکی چشم با مصرف قطره چشمی

شاید انتظار حضور قطره های چشمی در این لیست را نداشتید. اما جالب است بدانید که برخی قطره های چشمی باعث خشکی شدید چشم می شود. مثلا تتراهیدروزولین که برای برطرف کردن قرمزی و التهاب چشم به کار برده می شود، رگ های خونی را تنگ کرده تا از میزان خون منتقل شده در رگ ها بکاهد. اثر خشک کنندگی چشم این نوع قطره پس از از بین رفتن اثر آن آغاز می شود.

آشنایی با داروهایی که موجب خشکی چشم می شودآشنایی با داروهایی که موجب خشکی چشم می شود

اگر داروها موجب خشکی چشم شوند چه کنیم؟

اگر بیماری هایی دارید که باعث خشکی چشم شما شده است، در درجه اول بهتر است قبل از شروع به مصرف داروهای جدید با پزشک خود مشورت کرده و بهترین داروهایی که باعث خشکی چشم نمی شوند برای شما تجویز شود.

ما اگر این کار را انجام ندادید و پس از مصرف متوجه تاثیر بد دارو بر خشکی چشم خود شدید، هیچ وقت خودسرانه مصرف آنها را متوقف نکنید. با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک یکی از تصمیمات زیر را در مورد شما اتخاذ کند:

  • دوز داروهای مصرفی را کاهش دهد.
  • دارو را با نوع دیگری عوض کند.
  • به طور موقت از اشک مصنوعی برای تامین رطوبت اشک استفاده کنید.
مطالب مربوط با آشنایی با داروهایی که موجب خشکی چشم می شوند
تاثیر لنزهای تماسی برای جلوگیری از پیشرفت میوپیا

تاثیر لنزهای تماسی برای جلوگیری از پیشرفت میوپیا

این نمونه لنزهای تماسی که شارژی هستند به آسانی می توانند ضمن درمان نزدیک بینی شما برای جلوگیری از پیشرفت میوپیا بسیار موثر باشند.
بیشتر
انسداد مجرای اشکی

انسداد مجرای اشکی

اگر از انسداد مجرای اشکی رنج می‌برید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با دلایل، علائم، عوارض و راه های درمان این عارضه چشمی آشنا شوید.
بیشتر
ورزش چشم راهی موثر برای رفع خستگی و سلامت چشم

ورزش چشم راهی موثر برای رفع خستگی و سلامت چشم

همانگونه که متخصصان سلامت می گویند : ورزش برای سلامتی انسان مفید است، اپتومتریست ها و متخصصین چشم نیز ورزش را حافظ سلامتی چشم می دانند.
بیشتر
نابینایی موقت چیست

نابینایی موقت چیست

نابینایی موقت یکی از بیماری های چشم است که از لحاظ خطرناک بودن در دسته فوریت های چشم پزشکی محسوب می شود.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I