دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :01 تیر ، 1401
علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

علایم پارگی شبکیه برای هر کسی می تواند زنگ خطر را به صدا در بیاورد. جدا شدگی یا پاره شدن شبکیه از جمله بیماری های جدی چشمی محسوب می شود که در صورت عدم درمان می تواند خطرات جدی برای چشم ایجاد کند. شبکیه یکی از بخش های مهم داخلی چشم است که درون خود سلول های عصبی و گیرنده نور را دارد.

آشنایی با علایم این بیماری چشمی و همچنین عوامل ابتلا به آن می تواند باعث پیشگیری از ابتلا شود. در ادامه این مطلب از سایت دکتر پورمازار در مورد علایم جدا شدگی شبکیه و راه های درمان آن به ارایه توضیحاتی می پردازیم. تا پایان همراهمان باشید.

روش های تشخیص پارگی شبکیه چشمروش های تشخیص پارگی شبکیه چشم

پارگی شبکیه چیست؟

یکی از بیماری های جدی و مهم مرتبط با چشم، پارگی شبکیه است. دلیل این تاکید بر اهمیت بیماری، خطر احتمالی از دست دادن بیماری در صورت عدم درمان صحیح و به موقع است. بافت شبکیه بسیار نازک و حساس به نور است. این بافت نازک و حساس در ایجاد تصویر نقش دارد.

شبکیه در قسمت انتهایی حفره چشمی قرار داشته و در قسمت جلویی آن ماده ای از جنس ژلاتین وجود دارد. هر چه سن افزایش پیدا می کند، لایه ی جلویی از شبکیه جدا می شود. اما گاهی چسبندگی این لایه آنقدر زیاد است که در حین جدا شدن بخشی از شبکیه را نیز از بین می برد و باعث پارگی و چند تکه شدن شبکیه می شود.

عوامل پارگی شبکیه چیست؟

عوامل مختلفی در پارگی شبکیه نقش دارند که هر کدام از آنها نیز منشایی دارند. یکی از اصلی ترین دلایل این پارگی، ایجاد یک سوراخ در شبکیه و جابه جایی زجاجیه (همان مایع شفاف) به قسمت پشت شبکیه و تغییر محل قرار گیری آن است.

یکی دیگر از عوامل ایجاد پارگی، ابتلا به دیابت است که می تواند باعث ایجاد صدمه و اسکار بر روی شبکیه چشم شده و آن را از قسمت پشت چشم جدا می کند. اما دلیل بعدی ترشحاتی است که در پشت چشم ایجاد می شود. این ترشحات نیز می تواند باعث تغییرمکان شبکیه شود. نشت رگ های خونی و یا ورم پشت چشم باعث این اتفاق می شود.

چه افرادی بیشتر به پارگی شبکیه ی چشم مبتلا می شوند؟

عوامل مختلفی هستند که برای پارگی شبکیه پیش زمینه ایجاد می کنند. یکی از مهمترین آنها افزایش سن است. به طور میانگین احتمال ابتلا به این بیماری برای سالمندان بسیار بیشتر از سایرین است. اما پارگی شبکیه چشم در اثر ضربه، سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری و داشتن سابقه جراحی چشم از این عوامل هستند.

برخی از بیماری ها نیز احتمال ابتلا به جداشدگی شبکیه را افزایش می دهند که از جمله آنها باید به نزدیک بینی شدید، جدا شدن زجاجیه، نازک شدن شبکیه و سابقه پارگی شبکیه اشاره داشت. در صورت اینکه هیچ کدام از این موارد برای شما صدق نمی کند، احتمال ابتلا به این بیماری نادر است.

علائم پارگی شبکیه چشمعلائم پارگی شبکیه چشم

چه راه حل هایی برای پیشگیری از پارگی شبکیه چشم وجود دارد؟

این بیماری به شکل کامل قابل پیشگیری نیست اما می توان با اقداماتی زمان بروز آن را به تعویق انداخت یا از آسیب بیشتر جلوگیری کرد. برای این منظور اگر نزدیک بینی دارید باید مراقبت بیشتری از چشم خود داشته باشید. چرا که احتمال ابتلای شما به پارگی شبکیه بیشتر است.

در زمان انجام فعالیت های بدنی، ورزش و انجام وظایف شغلی سخت همیشه از عینک یا محافظ های حرفه ای چشم استفاده کنید. در صورت اینکه علایم بیماری را مشاهده کردید بدون فوت وقت به پزشک متخصص جراح چشم مراجعه کنید. همچنین توصیه می شود که معاینات دوره ای چشم را به شکل منظم انجام دهید.

علائم پارگی شبکیه چشم چیست؟

همیشه برای همه ی افراد، علائم پارگی شبکیه ی چشم مشاهده نمی شود. اما برخی دیگر ممکن است علایم خیلی خفیفی را مشاهده کنند. اما به طور کلی مشاهده علایم به شدت آسیب بر می گردد. معمولا علایم جداشدگی شبکیه چشم شامل این موارد است:

  • دیدن برخی نقاط نورانی
  • تار شدن دید جانبی
  • سایه های پوشاننده بینایی
  • مشاهده برخی از علایم شناور مثل خطوط نازک، نقاط تیره یا روشن و... که از جلوی چشم رد می شود.

این بیماری جزو بیماری های اورژانس چشم پزشکی محسوب می شود بنابراین در صورت مشاهده این علایم فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

لیزر شبکیه یا رتین چیست؟

آیا نازکی شبکیه چشم درمانی دارد؟

بیماری های تحلیل رفتگی شبکیه را جدی بگیریم

تشخیص پارگی شبکیه چگونه است؟

در صورتی که علایم را مشاهده کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های کاملی بر روی چشم شما انجام شود. پزشک با چکاندن قطره ای در چشم شما مردمک چشمتان را گشاد می کند تا شبکیه برای او قابل مشاهده باشد. شاید آزمایشات دیگری نیز برای شما در نظر گرفته شود تا تشخیص کامل و بهتری داده شود.

یکی از این آزمایشات تومو گرافی انسجام بینایی است که چشم شما را به وسیله دستگاه اسکن می کند. آزمایش احتمالی دیگر اولتراسوند چشم است که در این روش با چشم بسته اسکن می شود که پارگی شبکیه چشم در اثر ضربه یا موارد دیگر را تشخیص می دهد.

پارگی شبکیه چگونه درمان می شود؟

راه های مختلفی برای درمان پارگی شبکیه چشم وجود دارد که برخی از انها تهاجمی و برخی غیر تهاجمی اند. انتخاب روش درمان مستقیما به وضعیت شما و نظر پزشک بستگی دارد. روش های درمان شامل موارد زیر هستند:

  • لیزر درمانی
  • رتینوپکسی پنوماتیک
  • روش جراحی اکرال بار
  • ویترکتومی

راه های درمان پارگی شبکیه چشم

راه های درمان پارگی شبکیه چشم

در روش لیزر درمانی شبکیه که در صورت تشخیص زود هنگام پیش از پارگی انجام می شود، پزشک با استفاده از لیزر یک بافت اسکار ایجاد می کند تا شبکیه جا به جا نشود. اما رتینوپکسی بیشتر برای پارگی های خفیف کاربرد دارد؛ یعنی زمانی که پارگی گسترده نشده باشد. در این روش نیز حباب گازی به قسمت ازجاجیه وارد می شد تا شبکیه را به سمت عقب فشار دهد. پس از این فشار، مایع پشت شبکیه جذب بدن شده و گاز نیز پس از مدتی از بین می رود.

اما در روش جراحی اسکرال بال پزشک یک نوار سیلیکونی را در داخل و دور چشم شما قرار می دهد و باعث می شود که شبکیه در جای خود ثابت باقی بماند. این نوار باید همیشگی باشد. در جراحی ویترکتومی نیز زجاجیه خارج می شود و به جای آن حباب روغن یا هوا وارد می شود. حباب روغنی پس از مدتی از چشم باید تخلیه گردد اما حباب هوا جذب می شود. در صورت استفاده از حباب گاز نباید به ارتفاعات سفر کنید و تا مدت زمان جذب هوا توسط بدن باید از سفر با هواپیما نیز خودداری کنید. 
مطالب مربوط با علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند
جلوگیری از خستگی چشم هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال

جلوگیری از خستگی چشم هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال

قطره در جلوگیری از خستگی چشم هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال موثر است.پلک زدن در جلوگیری از خستگی چشم هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال موثر است.
بیشتر
بیماری تیروئید چشمی چیست و علائم آن کدامند

بیماری تیروئید چشمی چیست و علائم آن کدامند

اگر به دنبال این هستید که بدانید بیماری تیروئید چشمی چیست در این مقاله خواهید دانست که بیماری تیروئید چشمی چیست و چگونه آن را می توان با دارو درمان نمود.
بیشتر
سوختگی چشم و راه های درمان آن چیست

سوختگی چشم و راه های درمان آن چیست

سوختگی چشم و راه های درمان آن ممکن است بسیار دردناک باشد. در اکثر مواقع سوختگی چشم و راه های درمان آن را سریع تشخیص می دهند و بدون نسخه پزشک درمان می شود.
بیشتر
چگونه بیماری لوپوس روی چشمان شما اثر می گذارد

چگونه بیماری لوپوس روی چشمان شما اثر می گذارد

بیماری لوپوس یکی از بیماری های خود ایمنی بدن است که در بسیاری از افراد ایجاد می شود. یکی از بخش های اصلی بدن که درگیر این بیماری می شود، چشم ها هستند.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I