دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :01 تیر ، 1401
درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس

درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس هم ممکن است و می توانید زیبایی چهره خود را از این طریق چند برابر کنید. افتادگی پلک یا بلوفاروپتوز به شرایطی گفته می شود ک پلک بالایی بیافتد. این افتادگی گاهی دید را نیز مختل می کند و باعث پوشاندن مردمک می شود.

این بیماری ممکن است یک یا هر دو چشم را مبتلا کند. البته این مشکل تا زمانی که اختلالی در بینایی فرد ایجاد نکند اتفاق بدی محسوب نمی شود. این در شرایطی است که برخی از افراد به دلیل ظاهر نامتناسبی که برای آنها ایجاد می کند، خواستار تغییر و بهبود پلک چشم خود هستند. در ادامه این مطلب از سایت دکتر رضا پورمازار توضیحاتی در این مورد ارایه می شود.

درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکسدرمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس

چرا درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس؟

همانطور که گفته شد تزریق بوتاکس برای درمان افتادگی پلک زمانی انجام می شود که عضلات کنترل کننده پلک چشم توانایی خود را از دست می دهند و این موضوع مشکلاتی را برای کیفیت بینایی فرد ایجاد می کند. البته راه های دیگری نیز برای درمان افتادگی پلک ها وجود دارد اما یکی از روش های پر کاربرد تزریق کردن بوتاکس است. برای این منظور با توجه به تجویز پزشک معمولا به چند مرحله تزریق نیاز پیدا خواهید کرد تا پلک های شما به شرایط طبیعی خود باز گردند.

علت افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک ها دلایل مختلفی دارد و یکی از آنها اتفاقا به تزریق بوتاکس برمی گردد. اما این عارضه در صورتی با بوتاکس ایجاد می شود که تزریق کننده ژل از تجربه و مهارت کافی برخوردار نباشد و باعث از بین رفتن عصب عضلاب کنترل کننده چشم شود. اما دلایل دیگر افتادگی پلک عبارتند از:

افزایش و کهولت سن

درمان افتادگی پلک با بوتاکس در افتادگی های با منشا مادرزادی نیز انجام می شود. در این وضع نوزاد دچار مشکلات رشدی می شود. عضله لواتر رشد نکرده یا دچار اختلالاتی در عملکرد خود می شود که نتیجه آن افتادگی پلک بالا می باشد. اگز این افتادگی دید نوزاد را مختل کند باید بلافاصله جراحی درهمان سن نوزادی انجام شود.

افتادگی پلک با منشا مادرزادی

هر چه سن بیشتر میشود عضلات بدن با سرعت بالاتری تحلیل می روند. از طرف دیگر پلک بالایی که عملکردی بر خلاف جهت جاذبه زمین دارد، با از دست دادن قدرت و توانایی خود به سمت پایین آویزان می شود. دلیل این موضوع نیز عدم وجود نیرویی برای بالا بردن پلک چشم است. معمولا این نوع افتادگی پلک در هر دو چشم مشاهده می شود اما گاهی در یک چشم شدید تر می باشد.

بیماری هایی با منشا عضلانی

از بین رفتن توانایی کنترل پلک بالایی ممکن است منشا عضلانی داشته باشد. بیماری دیستروفی عضلانی اکولوفارنژیال بیشتر بر روی عضلات چشم، دهان و حلق اثر می گذارد. در صورتی که این بیماری شدید باشد گاهی عضلات قلب یا گلو را نیز درگیر می کند.

میاستنی گراویس

این بیماری که در محل پلک ها با تزریق بوتاکس تا حدودی درمان پذیر است، باعث اختلال در واکنش عضلات بدن به اعصاب ایجاد می شود. میاستنی گراویس نیز پیش رونده است و ممکن است سایر عضلات بدن مثل صورت، پاها و... را نیز درگیر کند.

دلایل افتادگی پلکدلایل افتادگی پلک

تشخیص و علایم افتادگی پلک چیست؟

تشخیص این بیماری به سادگی انجام پذیر است و خود بیمار نیز می تواند به راحتی آن را تشخیص دهد. مستقیما روبروی آینه بایستید و به تصویر خود نگاه کنید. پلک بالایی شما نباید عنبیه و مردمک چشم را بپوشاند. در صورت ابتلا به افتادگی، میزان گشودگی چشم کاهش یافته و بیمار تلاش می کند تا این مشکل را بالا کشیدن ابروها جبران کند.

همچنین فرد ممکن است سر خود را بالاتر برده تا از لبه پایینی پلک بتواند روبرو را ببیند. اگر نگران افتادگی پلک در اثر افزایش سن خود هستید، می توانید عکس های قیمی خود را نگاه کنید تا از موقعیت پلک های خود مطمئن شوید.

اما پزشک نه تنها علایم ظاهری بلکه بعضی عوامل دیگر را نیز بررسی می کند. برای مثال پزشک علایم دیگری همچون خستگی یا ضعف عضلانی، دوبینی، اختلالات گفتاری یا اختلال در بلع، سردرد ها، بی حسی ها و... را نیز مورد بررسی قرار می دهد تا تصمیم بگیرد درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس را شروع کند یا روش های درمانی دیگر را پیش گیرد. البته پزشک نشانه های بیماری های عصبی و جسمی را هم مورد بررسی قرار می دهد و حتی ممکن است آزمایشات تشخیصی (مثل آزمایش خون)، تست تنسیلون و عکس برداری از چشم را نیز تجویز کند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

بهترین مناطق تزریق بوتاکس کجاست؟

بررسی بوتاکس پیشانی و مزایا و معایب آن

نحوه عملکرد تزریق بوتاکس به چه شکل می باشد؟

برای درمان افتادگی پلک با بوتاکس چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

  • اگر کودک یا نوزاد شما برای مشاهده اطراف، سرش را بالا می برد
  • اگر پلک های فرزندتان نا متوازن و نامتناسب به نظر می رسد.
  • اگر وضعیت قرار گیری پلک شما با افزایش سن تغییر کرده است.
  • اگر به پتوز مبتلایید و درد یا قرمزی، تب یا برامدگی را در چشم خود مشاهده کرده اید.
  • اگر علایم ضعف عضلانی یا دو بینی را دارید.
  • اگر افتادگی پک به شکل ناگهانی ظرف چند روز اتفاق افتاده است.

تزریق بوتاکس برای درمان افتادگی پلک

تزریق بوتاکس یکی از راه های ارزان و در دسترس برای افتادگی پلک است. در این روش میزان بسیار کمی از سم بوتولینوم فراوری شده را به قسمت هایی از پلک و زیر چشم تزریق می کنند تا باعث فلج شدن برخی عضلات و بهبود عملکرد پلک شود.

فراموش نکنید که درمان افتادگی پلک با بوتاکس منوط به انجام چند باره این عمل است. چرا که بعد از مدت زمان چند ماه، باید تزریق دوباره انجام شود. وقتی اثر تزریق بوتاکس از بین برود 3 تا 4 هفته طول می کشد که دوباره پلک به شرایط قبل بازگردد. اگر به دنبال روش های اثربخش تر هستید باید با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. توجه داشته باشید که تزریق بوتاکس برای رفع افتادگی  پلک را در مراکز معتبر انجام دهید.

تزریق بوتاکس جهت درمان افتادگی پلکتزریق بوتاکس جهت درمان افتادگی پلک

درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس در کلینیک دکتر پورمازار

تزریق بوتاکس در کلینیک های غیر معتبر و توسط افراد کم تجربه بسیار خطرناک است و ممکن است نه تنها باعث عدم درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس شود که عوارض جبران ناپذیر دیگری را نیز برای شما به وجود آورد.

کلینیک دکتر رضا پور مازار یکی از شناخته شده ترین و معتبر ترین کلینیک های درمانی چشم محسوب می شود که تزریق بوتاکس در آن با بالاترین کیفیت انجام می شود. علاوه بر تزریق بوتاکس به چشم و سایر بخش های بدن، این کلینیک خدمات دیگری از جمله درمان انحراف و تنبلی چشم، لیزر شبکیه، عمل های زیبایی پلک، تزریق ژل، خدمات مرتبط با عینک و لنز و... را نیز با بهترین کیفیت و قیمت ارایه می دهد.

مطالب مربوط با درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس
رتینوپاتی ناشی از دیابت را جدی بگیریم

رتینوپاتی ناشی از دیابت را جدی بگیریم

دیابت قندی یا ملیتوس یک سندروم اختلال متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین است که توسط فقدان ترشح هورمون انسولین جزایر لانگرهانس لوزالمعده یا کاهش حساسیت و پاسخ بافت ها به انسولین به وجود می آید. دیابت قندی به دو نوع دیابت نوع یک و نوع دو تقسیم می شود. 
بیشتر
آیا گل مژه آسیب جدی به چشم می رساند

آیا گل مژه آسیب جدی به چشم می رساند

یکی از بیماری های شایع چشمی که به جنسیت و سن و سال ربطی ندارد و در هر سنی می تواند بروز کند، بیماری گل مژه چشم می باشد. مکان ایجاد گل مژه چشم، نزدیک به چشم و روی پلک ها است که به صورت یک توده متورم و دردناک ظاهر می گردد. 
بیشتر
جراحی به روش SMILE چیست

جراحی به روش SMILE چیست

احتمالاً کلمه لبخند (SMILE) شما را یاد ارتودنسی و یا طرح لبخند و زیبایی دندان بیاندازد، نه چشم پزشکی! ولیکن چنانچه بیشتر به خود توجه کنید این کلمه برای شما معنایی تازه پیدا خواهد کرد.
بیشتر
ورزش هایی که باعث تقویت بینایی می شوند

ورزش هایی که باعث تقویت بینایی می شوند

امروزه بسیاری از پزشکان و متخصص چشم، به بیماران خود ورزش های مختلفی را تجویز می کنند تا با انجام این ورزش ها در منزل به تقویت بینایی بپردازند و از بینایی بسیار قوی و مطلوبی برخوردار باشند.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I