دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

چه عواملی موجب کاهش بینایی در کودکان می شود

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :17 شهریور ، 1401
چه عواملی موجب کاهش بینایی در کودکان می شود

عوامل کاهش بینایی در کودکان متفاوت هستند. کاهش بینایی در حقیقت کاهش یا از دست دادن توانایی دید است، به شکلی که در حد طبیعی اصلاح نمی شود. علل و عوامل این کاهش بینایی به ویژه برای کودکان با بزرگسالان متفاوت است و ناشی از مشکلات مختلفی می باشد.

والدین بهتر است تغییرات چشم کودکان را به دقت زیر نظر داشته باشند چرا که بچه ها خود قادر به توضیح در مورد مشکلات بینایی نیستند. حال در این مطلب از سایت دکتر پور مازار قصد داریم عوامل مهمی که موجب کاهش کیفیت بینایی در کودکان می شود را با هم مرور کنیم.

علت کاهش بینایی در کودکانعلت کاهش بینایی در کودکان

تغییرات چشم در طول دوران کودکی

نوزاد با چشمانی به طول 16 میلیمتر متولد می شود. رشد طولی چشم ها در حدود 20 و 21 سالگی متوقف شده و حدودا به 24 میلی متر می رسد. این رشد چشم باعث می شود تا شکل انعکاس نور به درون چشم نیز با تغییراتی همراه باشد.

در مراحل رشد چشم ممکن است نزدیک بینی برای کودک اتفاق بیافتد که این موضوع در آینده می تواند مشکلاتی را برای بینایی فرد ایجاد کند. یکی از عوامل کاهش بینایی در کودکان شروع به تحصیل برای آنها است که باعث تمرکز بر روی کامیوتر یا کتاب می شود و چشم آنها را نزدیک بین تر می کند.

کاهش بینایی کودکان به دلیل تنبلی چشم

اگر بینایی یک چشم یا هر دو چشم بر اساس آنچه باد رشد نکند، تنبلی چشم رخ می دهد. به بیماری تنبلی چشم در کودکان آمبلیوپی نیز می گویند. در صورت عدم درمان به موقع این بیماری، کودک با مشکلات بسیاری در آینده روبرو می شود.

این بیماری معمولا از سن 6 الی 9 سالگی شروع می شود. و از علایم آن می توان به مشکل بودن تشخیص فاصله، عدم هماهنگی چشم ها با یکدیگر، کج بودن سر و... اشاره داشته باشیم.

عواملی که موجب کاهش بینایی در کودکان با تنبلی چشم می شود

همیشه علت این موضوع مشخص نیست اما ضعف چشم کودک معمولا در اوایل شروع زندگی او اتفاق می افتد. در این وضعیت عصب ها لایه نازکی از بافت شبکیه پشت چشم را تغییر می دهند. در این وضعیت چشم ضعیف تر سیگنال های کمتری دریافت می کند و به دلیل عدم هماهنگی هر دو چشم، مغز چشم ضعیف تر را نادیده می گیرد. از جمله عوامل موثر در وقوع این مشکل می توان به این موارد اشاره داشته باشیم:

کاهش بینایی کودکان به دلیل تنبلی چشمکاهش بینایی کودکان به دلیل تنبلی چشم

عیوب انکساری چشم

در شرایطی که یک چشم تصویر بهتری را به مغز ارایه می دهد عیوب انکساری به وجود می آیند. برای مثال اگر یکی از چشم ها نزدیک بین یا دوربین باشد و یا به آستیگماتیسم (انحراف یا تاری دید) مبتلا باشد، مغز تلاش می کند تصاویر نا واضح و مبم از چشم معیوب را نادیده بگیرد تا بتواند تصویر بهتری را پردازش کند. اگر این مشکل تا چندین سال وجود داشته باشد، بینایی در چشم ضعیف تر وضعیت بدتری پیدا می کند.

استرابیسم

استرابیسم به عدم قرارگیری چشم ها در یک راستا گفته می شود. این وضعیت باعث می شود چشم ها به داخل یا به بیرون حرکت کنند. این حرکت چشم ها باعث اختلال در بینایی فرد می شود. علت این اتفاق نیز ضعف عضلات چشمی است. مشکل عمده افراد مبتلا به استرابیسم عدم توانایی تمرکز بر روی یک تصویر است. مغز به دلیل عدم هماهنگی در این شرایط تصویر چشم ناهمتراز را نادیده می گیرد.

آب مروارید

اگر عدسی چشم در دوران کودکی کدر شود، به آن آب مروارید کودکان گفته می شود. با کدر شدن عدسی تصاویر نیز کیفیت خود را از دست داده و تار به نظر خواهند رسید. اگر آب مروارید در کودکان تشخیص داده شد، بلافاصله باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد تا دچار شدیدترین نوع تنبلی چشم نشده و در بزرگسالی بینایی خود را از دست ندهد.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

خال چشم

پیشگیری از آب سیاه چشم

کانولا در پزشکی چیست

چه موقع باید عوامل کاهش بینایی در کودکان را بررسی کرد؟

عواملی که باعث کاهش بینایی در کودکان می شوند یا در اثر آسیب رسیدن به خود چشم اتفاق می افتند، یا با شکل گیری نادرست چشم در سنین نوزادی و کودکی ایجاد می شوند و یا وقوع مشکلی در مغز باعث آن می شود. در برخی موارد نیز ممکن است نوزاد در هنگام تولد با مشکلات بینایی حاد متولد شود. بهتر است در این بازه های سنی فرزند خود را به طور مرتب تحت معاینات چشم پزشکی قرار دهید:

  • از هنگام تولد تا سه ماهگی
  • 6 ماهگی تا یک سالگی
  • سه سالگی
  • 5 سالگی

علایم کاهش بینایی در کودکان چیست؟

تشخیص ضعف یا کاهش بینایی در کودکان کار بسیار سختی به نظر می رسد. اما راه هایی وجود دارد که می توان به ضعف بینایی فرزند خود پی ببرید. در صورتی که با این موارد روبرو شدید، حتما کودک خود را برای انجام معاینات بیشتر نزد پزشک ببرید:

  • اگر کودک یا نوزاد یک چشم را می بندد یا می پوشاند.
  • از غیرقابل دیدن دیدن یا تار به نظر رسیدن تصاویر گلایه دارد.
  • چشمان خود را چپ می کند (به شکل لوچی در می آورد)
  • در خواندن، نقاشی کشیدن و دیدن تلوزیون مشکل دارد یا اشیا را زیاد به چشم نزدیک  می کند.
  • بیش از حدی طبیعی پلک می زند.
  • هنگام انجام دادن کارهای خود، مشاهه کتاب یا اشیا نزدیک خود بد اخلاق شده و اصطلاحا نق می زند.
  • چشمان خود را بیش از اندازه می مالد یا قرمزی همیشگی در چشم او مشاهده می کنید.

علایم کاهش بینایی در کودکانعلایم کاهش بینایی در کودکان

درمان کاهش بینایی کودکان در کلینیک دکتر رضا پورمازار

توضیحات مفصلی در مورد عواملی که موجب کاهش بینایی در کودکان می شود ارایه شد. امیدواریم با مطالعه این مطلب، با علل ضعف بینایی در کودکان بیشتر اشنا شده باشید و بتوانید مشکلات بینایی فرزند خود را قبل از تبدیل شدن به مشکلی جدی تشخیص داده و درمان کنید.

جالب است بدانید تمام خدمات مرتبط با چشم اعم از خدمات درمانی و زیبایی برای چشم در کینیک دکتر پورمازار با بالاترین کیفیت و تحت نظر پزشکان و متخصصان با تجربه ارایه می شود. یکی از این خدمات اصلاح و درمان تنبلی چشم و رفع عیوب انکساری است که باعث کاهش بینایی در کودکان نیز می شود.

مطالب مربوط با چه عواملی موجب کاهش بینایی در کودکان می شود
مهم ترین دلایل شایع کم بینایی و نابینایی

مهم ترین دلایل شایع کم بینایی و نابینایی

از دلایل شایع کم بینایی می توانیم به ابتلا افراد به بیماری های مربوط به چشم اشاره کنیم که بخش مهمی از دلایل شایع کم بینایی را به خود اختصاص داده اند.
بیشتر
نکات و موارد مهم در مراقبت از چشم

نکات و موارد مهم در مراقبت از چشم

کارهایی مثل مراجعه‌ی منظم به چشم پزشک، خواب کافی و استراحت دادن به چشم‌ها در زمان استفاده از رایانه، باعث می‌شوند تا سلامت چشم حفظ شود. در ادامه با کارهایی آشنا میگردیم که برای مراقبت از چشم لازم است رعایت کنیم.
بیشتر
عمل ریلکس اسمایل چشم (RELEX SMILE) چیست؟

عمل ریلکس اسمایل چشم (RELEX SMILE) چیست؟

آیا می دانید عمل ریلکس اسمایل چشم چیست؟ آیا می دانید بهبودی و نحوه مراقبت بعد از عمل ریلکس اسمایل چشم چیست و این عمل چگونه انجام می شود؟
بیشتر
خطر ابتلا به نزدیک بینی با استفاده مداوم از تلفن همراه

خطر ابتلا به نزدیک بینی با استفاده مداوم از تلفن همراه

استفاده بی رویه از این ابزار ارتباطی، علاوه بر آسیب های روحی و روانی، عوارض و خطرات جسمی بسیار زیادی مانند عوارض چشمی موبایل، سردردهای روزانه خفیف و شدید، مشکلات متعدد بینایی و عوارض جسمی دیگر به همراه خواهد داشت.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I