دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

التهاب قرنیه، علائم، علت های و روش های درمان آن

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :17 شهریور ، 1401
التهاب قرنیه، علائم، علت های و روش های درمان آن

التهاب قرنیه التهابی دردناک در بخش قرنیه چشم می باشد که مشکلات زیادی را برای فرد به همراه دارد قرنیه را باید یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های چشم انسان دانست که هرگونه اختلال یا بیماری در آن می تواند مشکلات اساسی ایجاد کند. التهاب قرنیه ممکن است منشا متفاوتی در افراد مختلف داشته باشد. این بیماری چشمی نیز عوارضی دارد که برای بسیاری از افراد اذیت کننده است و مانع دید کامل آنها می شود.

با توجه به حساسیت چشم ها به عنوان یکی از مهمترین اعضای بدن انسان، بهتر است با انواع بیماری های آن آشنا شوید. به این منظور با این مطلب از سایت کلینیک دکتر پورمازار همراه باشید.

التهاب قرنیه چشم چیستالتهاب قرنیه چشم چیست

التهاب قرنیه چشم چیست؟

کراتیت یا التهاب قرنیه در حقیقت تورم قرنیه است. قرنیه بخشی از چشم است که در جلو قرار دارد و مردمک و عنبیه را می پوشاند. این التهاب در مواردی ممکن است با عفونت نیز همراه باشد. منشا التهاب عفونی به طور معمول باکتری، ویروس، قارچ یا انگل است.

اما التهاب قرنیه یا کراتیت غیرعفونی توسط آسیب های جزئی و یا برخورد جسم خارجی ایجاد می شود. باید توجه داشت که در صورت عدم درمان به موقع احتمال عفونی شدن کراتیت وجود دارد. در مجموع این بیماری نیاز به رسیدگی فوری دارد تا از حاد شدن شرایط جلوگیری شود.

علائم التهاب قرنیه چشم چیست؟

علایم به طور مستقیم به علت التهاب قرنيه العين بر می گردد. علایم شایع این بیماری معمولا درد و قرمزی چشم است. همچنین التهاب ممکن است باعث تار یا کدر شدن دید هم بشود. دیگر علایم التهاب قرنیه، احساس وجود شن در چشم، تورم، سوزش و یا ترشح مایع زرد یا سبز رنگ هستند.

فوتوفوبیا یا حساسیت به نور را نیز بعضی از مبتلایان به کراتیت تجربه می کنند. تمامی این علایم باید مورد توجه باشند و در صورت مشاهده آن فورا به چشم پزشک مراجعه شود تا از آسیب های احتمالی غیرقابل جبران به چشم جلوگیری شود.

دیگر مطالب ما را در این بخش دنبال نمایید

قرص برای خشکی چشم

آیا بیماری صرع خطرناک است؟

مراقبت بعد از تزریق ژل زیر چشم

انواع التهاب قرنیه

انواع التهاب قرنیه شامل التهاب عفونی و غیرعفونی است. التهاب قرنیه چشم غیر عفونی از جراحی ها، زخم ها و بیماری های ضعیف کننده چشم ناشی می شوند. اتفاقات زیر می تواند باعث ابتلا به کراتیت غیرعفونی شود:

  • خشک بودن بیش از اندازه چشم
  • زخم های ناشی از جراحی چشم
  • نفوذ یک ماده شیمیایی به چشم
  • خراش، یا سوراخ شدن چشم
  • سیستم ایمنی ضعیف یا بیش فعال
  • آلرژی به برخی مواد خاص
  • کمبود ویتامین A
  • استفاده زیاد از لنزهای تماسی
  • نفوذ اشیا ریز خارجی به چشم (خرده چوب، سنگ، فلز و...)
  • آفتاب سوختگی چشمی

انواع التهاب قرنیهانواع التهاب قرنیه

کراتیت عفونی چیست؟

التهاب قرنیه عفونی معمولا بعد از آسیب دیدگی چشم اتفاق می افتد و پس از آن میکروب ها، قارچ ها یا سایر ارگانیسم ها وارد قرنیه می شوند. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند بلافاصله پس از آسیب های چشمی به متخصص چشم پزشک مراجعه کنید. کراتیت عفونی به یکی از دلایل زیر ایجاد می شود.

التهاب قرنیه عفونی با منشا قارچ

آسپرژیلوس، کاندیدا یا فوزاریوم قارچ هایی هستند باعث عفونت قرنیه می شوند. این نوع عفونت در بین استفاده کنندگان از لنزهای تماسی بیشتر مشاهده می شود. هر چند بسیاری از افراد با قرارگیری در فضای باز نیز تاکنون به این بیماری مبتلا شده اند. برخی از افراد نیز گزارش داد اند به دلیل پوشیدن لباس های کثیف به این بیماری دچار شده اند.

التهاب قرنیه با منشا باکتری

دو نوع معمول از باکتری های کراتیت سودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوکوس اورئوس هستند که دلیل التهاب قرنیه چشم هستند. در این دسته از التهابات عفونی قرنیه، نقش استفاده از لنزهای تماسی بسیار قابل توجه است.

التهاب قرنیه انگی و ویروسی

ویروسی که باعث کراتیت های عفونتی می شود، هرپس سیمپلکس است. معمولا کراتیت از پیشرفت ورم ملتحمه ایجاد می شود. Acanthamoeba انگلی است که باعث این بیماری می شود. ممکن است با شنا کردن در یک دریاچه یا راه رفتن در منطقه جنگلی وارد چشمان شما شود. باز هم در این عفونت نقش لنزهای تماسی قابل توجه است.

عوامل افزایش خطر در التهاب قرنیه چشم

کراتیت به تنهایی می تواند برای سلامتی شما مضر بوده و عملکرد چشم شما را با خطر جدی مواجه کند. اما برخی مشکلات یا بیماری های دیگر می توانند خطر التهابات قرنیه را افزایش دهند که شامل این موارد هستند:

  • آنفولانزا یا زونا و سایر عفونت های ویروسی
  • قطره های چشمی یا محلول های تماسی مشکل دار
  • فعالیت مجدد وسروس هرپس سیمپلکس در بدن
  • بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند.

عوامل افزایش خطر در التهاب قرنیه چشمعوامل افزایش خطر در التهاب قرنیه چشم

عوارض التهاب قرنیه چشم چیست؟

کراتیت به سرعت پیشرفت می کند و در صورت عدم درمان، فرد را با مشکلات اساسی روبرو می کند. اگر التهاب قرنیه پیشرفت کند ممکن است به مراقبت های پزشکی فوری نیاز پیدا کنید. از جمله عوارض کراتیت باید این موارد را نام برد:

  • از دست دادن کامل بینایی چشم عفونت کرده
  • امکان لزوم به تخلیه چشم
  • نیاز به پیوند قرنیه
  • افزایش فشار چشمی یا گلوکوم
  • زخم های باز روی سطح چشم
  • محدود شدن دید موقت یا دائمی

تشخیص التهاب قرنیه چطور توسط پزشک صورت می گیرد؟

پس از مراجعه به پزشک باید شرایط خود را برای وی به طور کامل توضیح دهید. در اولین گام چشم پزشک چشم شما را از نزدیک معاینه می کند. این معاینه به شکل ظاهری و سپس با استفاده از آزمون تاباندن نور قلمی است تا واکنش مردمک چشم سنجیده شود.

لامپ شکاف روش تشخیصی دیگری است که با استفاده از یک منبع نور روشن و بزرگنمایی برای تشخیص وسعت درگیری با کراتیت و تاثیر آن بر سایر بخش های چشم است. در روش تشخیصی دیگر پزشک نمونه ای از اشک چشم یا بخشی از سطح قرنیه را برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد.

درمان التهاب قرنیه چشم

نوع درمان با توجه به علت التهاب قرنیه و توسط پزشک انتخاب می شود. برای مثال اگر منشا کراتیت ویروس باشد، پزشک قطره های ضد ویروس یا داروی خوراکی تجویز می کند. عفونت های ویروسی معمولا موقتا درمان می شوند و ممکن است دوباره عود کنند. برای منشا قارچ نیز از قطره های ضد قارچ چشمی و دارو های ضد قارچ خوراکی استفاده می شود. برای منشا انگل نیاز است داروسازان دارو های خاصی تهیه کنند.

اگر این نوع عفونت تشدید شود شاید راهی جز پیوند قرنیه و یا تخلیه چشم باقی نماند. در مواردی که ضربه یا برخورد فیزیکی باعث آسیب به قرنیه شده باشد ممکن است بیمار به جراحی نیاز پیدا کند.

اما بهترین راه، جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به این بیماری است به این منظور پیشنهاد می شود تا از چشم خود به خوبی مراقبت کنید و توصیه های زیر را جدی بگیرید:

  • استفاده نکردن از لنز ا در حین شنا، دوش گرفتن یا خوابیدن
  • شستشوی نز با محلول تمیز کننده توصیه شده و مخصوص
  • نگهداری از لنز ها در محول تازه
  • عدم استفاده از اب لوله کشی یا بزاق برای تمیز کردن لنز
  • عدم استفاده از محلول های تمیز کننده تاریخ مصرف گذشته
  • مراجعه منظم به چشم پزک و پایش وضعیت چشم
  • شستشوی دست قبل از درآوردن و جا گذاشتن لنز
مطالب مربوط با التهاب قرنیه، علائم، علت های و روش های درمان آن
برای زیر چشم تزریق ژل بهتر است یا چربی

برای زیر چشم تزریق ژل بهتر است یا چربی

برای درمان چین و چروک و پف زیر چشم بهترین راه تزریق ژل و همینطور چربی است. اما سوالی که ممکن است به وجود آید که برای زیر چشم تزریق ژل بهتر است یا چربی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
بیشتر
چرا انحراف چشم یا استرابیسم رخ می دهد؟

چرا انحراف چشم یا استرابیسم رخ می دهد؟

به انحراف از هم راستایی صحیح چشم ها و همینطور عدم هماهنگی حرکت عضلات چشم استرابیسم یا انحراف چشم گفته می شود که درا ین مقاله با دلایل به وجود آمدن این بیماری چشمی آشنا خواهید شد
بیشتر
خواندن کتاب الکترونیکی بدون خستگی چشم

خواندن کتاب الکترونیکی بدون خستگی چشم

آیا به دنبال خواندن کتاب الکترونیکی بدون خستگی چشم هستید؟ اما چه روش ها و راهکارهایی برای خواندن کتاب الکترونیکی بدون خستگی چشم وجود دارد؟
بیشتر
نکات مهم قبل از تزریق ژل کدامند

نکات مهم قبل از تزریق ژل کدامند

برای رسیدن به نتایج مناسب تزریق ژل قبل از تزریق مواردی وجود دارد که باید رعایت کنید تا به نتایج قابل قبولی از تزریق ژل و فیلر دست پیدا کنید
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I