دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

رژیم غذایی چه تاثیری بر درمان گلوکوم دارد

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :16 مهر ، 1401
رژیم غذایی چه تاثیری بر درمان گلوکوم دارد

تاثیر رژیم غذایی در درمان گلوکوم چیزیست که بارها توسط محققان به اثبات رسیده است. بیماری گلوکوم یا آب سیاه یکی از بیماری های مرتبط با چشم است که هر ساله افراد زیادی را در سراسر دنیا نابینا می کند. گرچه این بیماری هم درمان های پزشکی خاص خود را دارد اما استفاده از یک رژیم غذایی سالم می تواند پیشرف این بیماری را کند کرده و حتی به درمان آن نیز کمک کند.

در این رژیم غذایی با برخی خوراکی های مفید و برخی خوراکی های مضر روبرو هستیم. با وب سایت دکتر پورمازار همراه باشید تا توضیحات تکمیلی در این زمینه را ارائه دهیم.

بیماری گلوکوم و تاثیر مواد غذایی بر آنبیماری گلوکوم و تاثیر مواد غذایی بر آن

بیماری گلوکوم چیست؟

بیماری گلوکوم که با نام آب سیاه نیز شناخته می شود با افزایش فشار در داخل چشم ایجاد شده و باعث آسیب عصب های بینایی می شود. این بیماری متاسفانه نشانه های واضحی نداشته و پس از مدتی ممکن است باعث تاری دید و کاهش کیفیت بینایی شده و آرام آرام فرد را به سمت نابینایی سوق دهد. افزایش فشار داخل چشمی علل متفاوتی دارد که کمبود اب یا عدم تعادل در تولید آب بدن یکی از مهمترین علل آن محسوب می شود.

فشار چشم بالا می تواند باعث فشار بر عصب بینایی و مرگ سلول های گانگلیونی و نابینایی خفیف و پیش رونده شود. نکته ی مهم اما تاثیر روش تغذیه بر تولید آب در بدن است که به درمان این بیماری نیز کمک می کند.

رژیم غذایی چه تاثیری بر درمان گلوکوم دارد؟

چیزی که تاکنون به اثبات رسیده است، تاثیر رژیم غذایی بر درمان گلوکوم است. البته این نکته نیز باید یادآوری شود که رژیم غذایی مناسب حتی از ابتلا به آب سیاه نیز پیشگیری می کند. اگر به گلوکوم مبتلا شدید باید میوه ها و سبزیجات تازه بیشتر مصرف کنید.

این مورد به خصوص برای میوه ها و سبزیجاتی که دارای ویتامین های A و C و آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین هستند اهمیت بیشتری دارد. این خوراکی ها باعث کاهش فشار اکسایشی و کاهش فشار به عصب بینایی می شود.

در تحقیقاتی که بر روی 584 زن انجام گرفت، اثبات شد که کسانی که روزی 3 وعده یا بیشتر میوه مصرف کرده بودند 79 درصد کمتر از افرادی که کمتر از 1 وعده از این مواد استفاد کرده اند در خطر ابتلا به آب سیاه قرار می گیرند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

علائم آب سیاه چشم

پیشگیری از آب سیاه چشم

درمان قطعی آب سیاه

غذاهای مناسب برای درمان گلوکوم چیست؟

همانطور که گفته شد مصرف بعضی از غذاها به خصوص سبزیجات و میوه تاثیر قابل توجهی در مراحل درمان گلوکوم می گذارد. اما باید توجه داشت که رژیم غذایی یک درمان مکمل برای بیماری آب سیاه محسوب می شود و در کنار ان باید به درمان های پزشکی مثل درمان دارویی، لیزر و حتی جراحی پرداخته شود. از جمله مواد غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی مفید بر درمان گلوکوم باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

مواد غذایی مناسب برای درمان گلوکوممواد غذایی مناسب برای درمان گلوکوم

تاثیر منیزیم و ویتامین های B بر درمان گلوکوم

منیزیم توانایی بهبود جریان خون چشمی را دارد و به همین دلیل می تواند باعث درمان گلوکوم شود. این ماده معدنی همچنین گلوتامات ازاد می کند تا استرس اکسیداتیو را از بین برده و فشار را بر عصب های بینایی کمتر می کند.

در تحقیقاتی اثبات شد بیمارانی که منیزیم را به همراه ویتامین های B1، B2 و B6، هموتاورین، کارنوزین، فورسکولین و اسید فولیک دریافت کردند فشار داخل چشمی آنها کاهش یافته و نور و کنتراست چشمی بهبود پیدا کرد. همچنین در تحقیقی دیگر ثابت شده است که نیاسین و نیاسینامید نیز می تواند بر درمان گوکوم تاثیر مثبتی داشته باشد.

ویتامین C و تاثیر آن بر درمان گلوکوم

ویتامین سی را باید یک آنتی اکسیدان قدرتمند توصیف کرد که به خوبی از عصب بینایی محافظت می کند. محققان دریافتند که سطح ویتامین سی در بیمارانی که فشار چشمی مناسبی داشتند به طور قابل توجهی از مبتلایان به آب سیاه بیشتر بود.

در آزمایشی که ویتامین سی به شکل داخل وریزی به بیمار تزریق شد، اثبات گردید که فشار چشمی تا حدود بیست درصد کاهش یافته است. البته در مطالعات مختلف دیگر اثبات شد که مصرف ویتامین سی تاثیر چندانی بر فشار چشمی نداشته است.

تاثیر رژیم غذایی حاوی امگا 3 و 6 بر درمان آب سیاه

تاثیر امگا سه و امگا شش با افزایش جریان و میزان آب بدن مشخص می شود. افزایش جریان آب نیز به کاهش فشار داخل چشمی کمک می کند. مطالعات انجام شده در این زمینه اثبات کرده اند که رژیم های غذایی که سرشار از اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 هستند باعث کم شدن فشار چشمی می شود. در مطالعاتی دیگر نیز افزایش سطح امگا 3 با افزایش جریان آب در بدن و طبیعی شدن فشار داخل چشمی به اثبات رسید.

ترکیبات حاوی فنل در رژیم غذایی برای درمان گلوکوم

مکمل جینکو بیلوبا در تحقیقاتی اثبات کرد که توانایی کاهش آسیب میدان بینایی چشم را دارد. اجزای اصلی این مکمل شام فلانوییدها است که ترکیبات پلی فنلی دارد. این ترکیبات نقش محافظت کننده عصبی و آنتی اکسیدانی دارد. به طور کلی فلانوییدها نیز باعث کند کردن روند پیشرفت آب سیاه می شود.

تاثیر مواد غذایی بر درمان گلوکومتاثیر مواد غذایی بر درمان گلوکوم

چه مواد غذایی تاثیری بر درمان گلوکوم دارد؟

تحقیقات همچنین به اثبات رسانده است کسانی که نوع خفیف تا متوسط بیماری گلوکوم را دارند با مصرف زعفران فشار داخل چشمی آنها کاهش پیدا می کند. زعفران سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها را به بدن ارائه می دهد. از جمله این آنتی اکسیدان ها باید به مانند کاروتنوئیدها، زآگزانتین، آلفا و بتا کاروتن ها و لیکوپن اشاره داشته باشیم. نکته ی مهم دیگر در مورد تاثیر زعفران کاهش سطح استرس چشمی است.

مواد غذایی مفید و مضر برای مبتلایان به گلوکوم

نان های سبوس دار، برنج قهوه ای، پاستا، غلات، جگر، مغز دانه‌ها و حبوبات برای افراد مبتلا به آب سیاه بسیار مفید است. همچنین میوه ها و سبزیجاتی که به رنگ های زرد و نارنجی هستند نیز برای درمان مکمل گلوکوم مفید می باشند. از جمله این میوه ها می توان به زردآلو، انبه، سیب زمینی شیرین و هویج اشاره داشته باشیم. مصرف انواع مرکبات و توت ها نیز به دلیل داشتن سطح بالایی از ویتامین سی بسیار مفید می باشند.

اما مواد غذایی مضر برای کسانی که به گلوکوم دچار هستند شامل مصرف بیش از اندازه انواع مواد پروتئینی مثل گوشت قرمز، گوشت ماهی، ماکیان، تخم مرغ و... است. البته باید به تاثیر بد کافئین در افزایش فشار چشمی نیز اشاره داشته باشیم. بنابراین قهوه، چای و شکلات گزینه های خوبی برای فردی که مبتا به اب سیاه است نمی باشد.
مطالب مربوط با رژیم غذایی چه تاثیری بر درمان گلوکوم دارد
رتینیت چشم چیست؟

رتینیت چشم چیست؟

بیماری های شبکیه می ‎توانند بر روی هر بخشی از شبکیه چشم تاثیر بگذارند که برخی از این بیماری ها قابل درمان هستند و در صورت عدم درمان بیماری شبکیه چشم، فرد ممکن است دچار افت شدید بینایی و حتی کوری نیز بشود.
بیشتر
برگشت نمره چشم بعد از عمل لازک

برگشت نمره چشم بعد از عمل لازک

چه دلایلی باعث بازگشت نمره چشم پس از عمل لازک می‌شود؟ در صورت برگشتن شماره چشم پس از عمل PRK چه کنیم؟
بیشتر
علل و روش های درمان سیرنگوما یا چربی های سفید رنگ زیر چشم

علل و روش های درمان سیرنگوما یا چربی های سفید رنگ زیر چشم

ضایعات ایجاد شده در اثر سرینگوما، در واقع به علت رشد خوش خیم مجرای غدد عرق ایجاد می شود که تنها از نظر ظاهری برای فرد مشکل ایجاد می کند.
بیشتر
عوامل و کنترل نزدیک بینی چشم در کودکان

عوامل و کنترل نزدیک بینی چشم در کودکان

بیماری های چشمی خصوصا در کودکان باعث نگرانی هر چه بیشتر خانواده ها شده است.از بین این بیماری ها، در این مقاله سعی داریم به بیماری نزدیک بینی بپردازیم.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I