دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

انواع بیماری شبکیه چشم کدام است

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :14 دی ، 1401
انواع بیماری شبکیه چشم کدام است

آشنایی با انواع بیماری شبکیه چشم به شما کمک می کند تا در صورت بروز هر یک از آنها بتوانید سریعا برای درمان اقدام نموده و مانع از ایجاد عوارض احتمالی بشوید. عمدتا بیماری هایی که برای شبکیه رخ می دهد دارای علائم بینایی هستند و فرد می تواند متوجه تغییرات ایجاد شده بشود. میلیون ها سلول حساس به نور و سلول های عصبی در قسمت پشت چشم افراد قرار گرفته و لایه ی نازک شبکیه راتشکیل می دهند.

اطلاعات بصری پس از دریافت از طریق همین عصب ها به مغز ارسال و دیدن تصویر فراهم می شود. در نهایت اگر در قسمت شبکیه بیماری ایجاد شود نمایش بصری به مشکل خواهد خورد. به همین منظور در این مقاله با کلینیک تخصصی چشم بینایی دکتر پور مازار همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی کسب نموده و از بروز این بیماری های جلوگیری کنید.

بیماری شبکیه چشمبیماری شبکیه چشم

شبکیه چشم

همانطور که دانستید شبکیه چشم یک بافت عصبی حساس به نور است که نقش مهمی در فرایند بینایی دارد. این پرده مواد مصرفی و اکسیژن خود را از مشیمیه که لایه عروقی است دریافت می کند. اگر ارتباط این دو لایه قطع گردد شبکیه کارکرد خود را از دست داده و بینایی مشکل خواهد شد. حال با آشنایی انواع بیماری شبکیه چشم می توانید تا حد زیادی مانع از این اتفاق بشوید.

درمان سریع و به موقع این بیماری ها می تواند تا حد بسیار زیادی به کند شدن بیماری و از بین بردن آن کمک نماید. اما بالعکس این قضیه نیز ممکن است رخ بدهد و بیناییتان تا حد بسیاری تحت تاثیر قرار بگیرد و در نهایت منجر به از دست رفتن کامل آن بشود. به همین منظور باید کاملا با بیماری هایی که ممکن است برای شبکیه چشم رخ بدهد آشنا شوید.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

فلوشیپ ویتره و رتین چیست

بیماری های ارثی شبکیه چشم

بیماری های شبکیه چشم

حال که از اهمیت حضور شبکیه چشم آگاه شدید باید از بیماری هایی که ممکن است سلامت آن را تهدید کند نیز بیشتر اطلاع پیدا نمایید. در ذیل به معرفی همه آن ها پرداخته شده است. اگر این بیماری ها به سرعت درمان شوند مشکلی فرد را تهدید نخواهد کرد. در غیر این صورت به عصب بینایی آسیب خواهد رسید. انواع بیماری شبکیه چشم عبارتند از:

رتینوپاتی

اگر رگ های خونی در پشت چشم آسیب ببینند مایعات به اطراف محل آسیب رگ ها نشت کرده و تجمع آن در پشت شبکیه  رخ می دهد. در نهایت بیماری رتینوپاتی رخ خواهد داد. معمولا بیماری هایی همچون؛ سرطان، فشار خون بالا و دیابت ممکن است سبب این بیماری شده که در صورت عدم درمان، نابینایی و آسیب بینایی بزرگسالان را به همراه خواهد داشت.

دژنراسیون ماکولا

از انواع بیماری شبکیه چشم می توان به تخریب ماکولا یا همان دژنراسیون اشاره کرد. این بیماری که در سنین بالا برای افراد رخ می دهد، با ایجاد یک لکه زرد در شبکیه به سمت تخریب ماکولار و در نهایت از بین رفتن بینایی می شود. این بیماری باید سریع درمان شود، در غیر این صورت ممکن است بینایی فرد را تحت تاثیر قرار داده و باعث مشکلات متعددی بشود.

پارگی شبکیه

اگر ماده شفاف و ژل مانندی که در مرکز چشم منقبض شود به بافت نازک پشت چشم فشار وارد کرده و پارگی ایجاد می شود. این مشکل در نهایت با علامت های ناگهانی همچون؛ لکه های شناور و نور های چشمک زن به فرد اعلام حضور می کند و باید سریعا با مراجعه به پزشک درمان آن آغاز شود.

انواع بیماری شبکیه چشمانواع بیماری شبکیه چشم

جداشدگی شبکیه

همانطور که در بالاتر ذکر گردید، شبکیه از پشت به لایه ای به نام کوروئید متصل است. اگر مایعات بیش از حد پشت شبکیه تجمع پیدا کنند، از کوروئید جدا شده و خطر آفرین می شود. در صورت بروز این مشکل باید به صورت سریع و اورژانسی برای درمان فرد اقدام نماید. در غیر این صورت احتمال از دست رفتن دائمی بینایی فرد بسیار خواهد بود.

غشای اپی رتینال

یکی دیگر از انواع بیماری شبکیه چشم ماکولوپاتی سلوفان است. لایه ی نازکی در سطح داخلی شبکیه ایجاد می شود که بر اثر زخم و آسیب های فیزیکی به وجود می آید. فرد با دید نامنظم متوجه بروز این بیماری می شود.

البته اگر لکه زرد در مرکز شبکیه نیز در این بیماری تحت تاثیر قرار گرفته باشد فرد در مشاهده ویژگی های نور و جزئیات تصویر نیز با مشکل مواجه خواهد شد. در نهایت باید سریعا برای درمان اقدام نموده و درمان را در پیش بگیرد.

سوراخ ماکولا

بیماری دیگری که همانند پارگی شبکیه چشم است سوراخ ماکولا می باشد. در این بیماری بین زجاجیه و لکه زرد کشش ایجاد شده و پارگی در ماکو رخ می دهد. عمدتا این بیماری با افزایش سن و آسیب های فیزیکی در افراد رخ می دهد.

رتینیت پیگمنتوزا

اگر قرار باشد با انواع بیماری شبکیه چشم به خوبی آشنا شوید باید از یک بیماری نادر و تخریب کننده نیز اطلاع پیدا نمایید. رتینیت پیگمنتوزا که منجر به از دست رفتن سلول های شبکیه می گردد به صورت ژنی ایجاد شده و در نهایت به از دست رفتن بینایی ختم می گردد. به همین منظور افرادی که سابقه وراثتی این بیماری را دارند لازم است تحت نظر پزشک بوده و مانع بروز آن بشوند.

انسداد ورید شبکیه

تا به حال سکته چشمی به گوشتان خورده است؟ یک اختلال در عروق خونی که با انسداد شبکیه چشم ایجاد می شود که در نهایت باعث نشت خون و مایعات به شبکیه می شود را سکته چشمی می نامند. عوارض این بیماری می سبب مرگ اعصاب مرتبط با بینایی شده و در نهایت به صورت دائم دید فرد از بین خواهد رفت. این بیماری نیز باید سریعا تشخیص داده شده و توسط پزشک درمان شود تا مانع از بروز عوارض گفته شده گردد.

بیماری شبکیه چشم و انواع و علائم آنبیماری شبکیه چشم و انواع و علائم آن

علائم انواع بیماری شبکیه چشم

حال که با انواع بیماری های شبکیه مطلع شدید بهتر است از علائمی که به فرد اعلام هشدار وقوع بیماری را دارد نیز بیشتر آشنا شوید. عوامل مختلفی ممکن است باعث بروز بیماری های شبکیه شوند. از حمله این موارد می توان به؛ چاقی، دیابت، بیماری های ژنتیکی شبکیه، افزایش سن، مصرف سیگار و ... اشاره نمود.

اکنون اما بهتر است با مواردی که در ذیل به آن ها اشاره شده است بیشتر آشنا شوید تا بدانید اگر شبکیه شما دچار آسیب شود چطور متوجه آن خواهید شد. هر یک از علائم ذیل را مشاهده نمودید باید سریعا به پزشک مراجعه نموده و معاینه را انجام دهید تا در صورت لزوم درمان در سریع ترین حالت ممکن آغاز گردد. این علائم عبارتند از:

  • دشواری دید در تاریکی
  • مشاهده ذرات معلق در هوا و فلاش نور
  • تغییر بینایی
  • تار شدن دید
  • عدم مشاهده تصویر در نقاط مختلف میدان دید
  • تغییر در درک رنگ
  • کاهش دید مرکزی
  • مشکل در تنظیم بینایی در تغییر نور
  • از بین رفتن ناگهانی بینایی و ...

اگر هر یک از علامت های فوق را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه نموده و درمان را آغاز کنید. یک لحظه غفلت ممکن است آسیب های تلخی برجای بگذارد.

لیزر شبکیه و دیابت در کلینیک تخصصی چشم بینایی

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی انواع بیماری شبکیه چشم پرداخته شود. اکنون شما می دانید که این بیماری ها چگونه هستند و علائم بروز آنها چیست. برای درمان شبکیه چشم در ایران می توانید به کلینیک تخصصی چشم دکتر رضاپورمازار مراجعه نموده و مشکل را برطرف نمایید.

به یاد داشته باشید علاوه بر درمان التهاب شبکیه چشم شما می توانید رای اقدامات دیگر نیز به این مجموعه مراجعه نموده و از خدمات منحصر بفرد آن نیز به خوبی بهره مند شوید. از جمله این خدمات می توان به؛ اصلاح عیوب انکساری، لیزر چشم دیابتی، آب مروارید، گلوکوم، تزریق ژل زیر چشم و ... نیز اشاره نمود. 

مطالب مربوط با انواع بیماری شبکیه چشم کدام است
فرق ضعیفی چشم با آستیگمات

فرق ضعیفی چشم با آستیگمات

آستیگمات و ضعیفی چشم از رایج‌ترین بیماری‌های حوزه بینایی هستند. برای اینکه درباره فرق ضعیفی چشم با آستیگمات بیشتر بدانید، کلیک کنید.
بیشتر
هر آنچه باید در مورد علل، علائم و درمان پیر چشمی بدانید

هر آنچه باید در مورد علل، علائم و درمان پیر چشمی بدانید

زمانی که سن به بالای 40 سال رسید کم کم بیماری پیرچشمی خود را نشان می دهد. علت آن را هم  می توان به کم شدن توانایی تطابق عدسی چشم ربط داد.
بیشتر
15 نکته مهم در مورد بوتاکس دور چشم که باید بدانید

15 نکته مهم در مورد بوتاکس دور چشم که باید بدانید

تزریق بوتاکس دور چشم دارای نکات مهمی بوده که باید به تمام آنها توجه داشته باشید تا نتایج خوبی را از تزریق بوتاکس ببینید
بیشتر
اندوفتالمیت یا عفونت داخل چشمی چیست

اندوفتالمیت یا عفونت داخل چشمی چیست

عفونت داخل چشمی انواع مختلفی دارد که یکی از آنها اندوفتالمیت است. این نام برای التهاب و عفونت شدید چشمی به کار برده می شود. این عفونت نیز می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I