دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

تاثیر سیگار روی چشم چیست

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :29 فروردین ، 1402
تاثیر سیگار روی چشم چیست

آیا می دانید که تاثیر سیگار روی چشم چیست؟ چشم از مهم ترین اعضای اصلی بدن انسان می باشد. برخی از افراد با بی توجهی نسبت به آن باعث بروز آسیب های مختلفی می شوند. دود سیگار نیز یکی از همین معضلات است که آسیب بسیار زیادی به چشم شما می رساند. عوارض جانبی دود تنباکو، سیگار و تمام مواد دود زای مخرب بر سیستم بینایی باعث ایجاد بیماری های مختلفی می شود.

زنان و مردان در برابر دود سیگار به آسیب های مختلفی نظیر؛ پوسیدگی لکه زرد در شبکیه، آب سیاه، آب مروارید، تنبلی چشم و... دچار می شوند. از طرف دیگر خطرساز بودن این تاثیرات باعث می شود با کاهش بینایی مواجه شوید.

ممکن است برایتان سوال باشد که چرا این اتفاق می افتد و چه تاثیرات دیگری ممکن است دامن گیرتان شود. به همین منظور با کارشناسان ما در کلینیک چشم دکتر رضا پورمازار همراه باشید تا اطلاعات کاملی دریافت نمایید.

تاثیرات سیگار روی چشمتاثیرات سیگار روی چشم

عملکرد منفی تاثیر سیگار روی چشم

با کاهش آنتی اکسیدان پس از مصرف سیگار، محافظت از سلول های شبکیه چشم به مشکل خورده و لایه ی محافظی که بین شبکیه و عروق خونی قرار دارد تخریب می شود. در نهایت این اتفاق سبب کم شدن خونرسانی می شود.

با تحریک ایجاد شده در این اتفاق بافت اسکاری در این قسمت تشکیل می گردد. از طرف دیگر این دود باعث می شود بدن شما در برابر رادیکال های آزاد قرار گرفته و آسیب سلولی به وجود بیاید. این آسیب ها  نرسیدن مواد مغذی به عدسی چشم و شبکیه را نیز به همراه خواهد داشت.

علت همه ی آسیب هایی که ایجاد می شود نیز به خاطر این است که دود سیگار دارای منو اکسید کربن است. این گاز مانع از اکسیژن رسانی و در نهایت افت دید در شب می شود. از دیگر مضرات این کار می توان به تولید سیانید سمی برای شبکیه نیز اشاره کرد. این سیانید باعث آمبلیوپی مسمومیت می شود.

بیماری های چشمی ناشی از دود سیگار چیست؟

اگر به دنبال آن هستید که از تاثیر سیگار روی چشم  با خبر شوید باید بدانید که چه اهل کشیدن آن باشید و چه در معرض دود آن قرار بگیرید شما دچار مشکلات بسیار زیادی خواهید شد. این ماده سمی بیماری های تقریبا جبران ناپذیری برای مصرف کنندگان خود به همراه دارد. برخی از آن ها اگر در فاز ابتدایی تشخیص داده شوند تا حدودی قابل درمان هستند.

اما اگر پزشک از این اتفاق آگاه نشود شما با کاهش بینایی و نهایتا از دست دادن آن رو به رو خواهید شد. به طور کلی بیماری ها و اثرات منفی که سیگار بر روی چشم افراد به بار خواهد آورد عبارت است از:

بیماری های چشمی در اثر دود سیگاربیماری های چشمی در اثر دود سیگار

آب سیاه یا گلوکوم

اگر به عصب بینایی آسیبی وارد شود، فرد دچار آب سیاه یا گلوکوم می شود. بی علامت بودن این بیماری مدت زمان طولانی ادامه پیدا می کند تا آنجا که به یکباره از دید فرد کاسته شده و اگر درمان صورت نگیرد کوری رخ خواهد داد. مصرف سیگار و قرارگیری در کنار افراد مصرف کننده می تواند احتمال بروز این مشکل را برای شما بیشتر کرده و آسیب های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

آب مروارید یا کاتاراکت

یکی از بیماری های که عدسی چشم را تار کرده و تحت تاثیر قرار می دهد آب مروارید است. تاثیر سیگار روی چشم باعث می شود تا فرد دچار این مشکل شده و با درمان سختی مواجه شود. اگر درمان سریعا صورت نگیرد، آب مروارید نیز باعث کوری خواهد شد.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

علت لرزش پلک چشم

برای تقویت چشم چه بخوریم

دژنراسیون ماکولا

این بیماری که تحت عنوان دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نیز شناخته می شود عمدتا در افراد مسن دیده می شود. تخریب لکه زرد باعث می شود کارهای دقیقی همچون؛ خواندن، رانندگی، اقدامات نیاز به تمرکز بالا تحت تاثیر قرار گرفته و باعث ناتوانی گردد. در نهایت باعث تاری دید، آسیب به بخش مرکزی اعصاب و در نهایت کوری خواهد شد.

تنبلی چشم یا آمبلیوپی

این بیماری از دیگر تاثیر سیگار روی چشم می باشد. همانطور که گفته شد این مشکل بر اثر سیانید تولید شده در شبکیه با توجه به مصرف یا قرار گرفتن در برابر دود به وجود خواهد آمد. کاهش بینایی یک چشم به نسبت دیگری بیشتر میان کودکان اتفاق می افتد.

این اختلال بینایی به دلیل عدم هماهنگی بین مغز و چشم است که در نهایت با کاهش دید در یک چشم خود را نشان خواهد داد. اگر والدین به سرعت متوجه این اتفاق شوند پزشک می تواند راهکار موثری را در پیش گیرد. در غیر این صورت احتمال درمان به حداقل خواهد رسید.

آسیب های چشمی در اثر مصرف سیگارآسیب های چشمی در اثر مصرف سیگار

آسیب های دیگر دود سیگار به چشم

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد، سیگار کشیدن سبب می شود تا مردمک چشم شما کوچک شده، سوزش و قرمزی زیادی را به همراه داشته باشد. عوارض ناشی از سیگار درمان قطعی ندارد. نه تنها فرد مصرف کننده بلکه اطرافیان آن را هم درگیر خواهد نمود. در بدترین حالت هم همانطور که می دانید علاوه بر چشم ها بر ریه افراد نیز اثر گذاشته و سرطان های مختلفی به همراه خواهد داشت.

طبق آخرین بررسی های انجام شده اگر فشار خون بالایی نیز دارید ممکن است بیماری رتینوپاتی دیابتی هم برایتان به وجود بیاید. این اتفاق باعث تصویرسازی اشتباه در مغز شده و فرد به طور کامل دچار مشکل خواهد شد.

از دیگر آسیب های سیگار کشیدن نیز می توان به بانوان باردار اشاره کرد. اگر زنان باردار در طول دوره حاملگی خود سیگار مصرف کنند یا در نزدیکی آن ها فردی مستقیما استفاده کند؛ مننژیت تهاجمی و عفونی باعث ایجاد مشکل در کودکی فرزند می شود. از طرف دیگر ممکن است جنین دچار قرمزی چشم، التهاب قرنیه، کاهش وزن شدید و در نهایت سقط آن نیز بشود.

درمان بیماری های چشمی در کلینیک چشم دکتر پورمازار

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی تاثیر سیگار روی چشم پرداخته شود. اکنون که می دانید این ماده چه اثرات منفی برایتان به بار خواهد آورد مراقب بروز عوارض آن باشید. کلینیک تخصصی چشم بینایی مفتخر است با ارائه بهترین روش ها به شما در درمان مشکلات ایجاد شده کمک نماید.

همچنین این مجموعه ارائه دهنده خدمات درمانی دیگر نظیر؛ اصلاح عیوب انکساری، لیزر شبکیه و دیابت، درمان انحراف چشم، آب مروارید، آب سیاه، زیبایی پلک و مجاری اشکی، تزریق ژل زیر چشم و بوتاکس زیر چشم، ارائه عینک و لنز، درمان تنبلی چشم و ... نیز می باشد. 

مطالب مربوط با تاثیر سیگار روی چشم چیست
دلایل و درمان چشم های خشک و آسیب پذیر

دلایل و درمان چشم های خشک و آسیب پذیر

خشکی چشم به حالتی گفته می‌ شود که در آن اشک تولید شده در چشم ناکافی باشد و یا کیفیت لازم جهت مرطوب نمودن چشم‌ ها را ندارد.
بیشتر
بیماری اشتارگات چیست

بیماری اشتارگات چیست

بیماری اشتارگات یکی از انواع بیماری های چشمی می باشد که دارای عوارض خود است. در این مقاله با راه های پیشگیری و درمان بیماری اشتارگات بیشتر آشنا خواهید شد
بیشتر
انواع عوارض چشمی و مراقبت از چشم در برابر آن ها

انواع عوارض چشمی و مراقبت از چشم در برابر آن ها

با بالارفتن قندخون در افراد دیابتی و با پیشرفت این بیماری در بدن فرد مبتلا به بیماری های زیادی گرفتار می شود از جمله عوارض دیابت ،دیابت چشمی است که اغلب باعث کم بینائی یا نابینائی فرد مبتلا می شود.
بیشتر
دوبینی چشم

دوبینی چشم

آیا برایتان پیش آمده که هنگام تماشای یک شی با تصاویری شبح‌مانند از آن مواجه شوید؟ این عارضه به نام دوبینی چشم شناخته می‌شود که در این مقاله معرفی خواهد شد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I