دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

علت آب مروارید در جوانی

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :09 خرداد ، 1402
علت آب مروارید در جوانی

بررسی علت آب مروارید در جوانی به شما این امکان را می دهد تا به سلامتی خود توجه نموده و مانع از بروز آن شوید. کارکرد عدسی چشم ها اینگونه است که به طور طبیعی پرتوهای نوری که به داخل چشم می آیند را منعکس کرده و باعث ایجاد دید انسان می شود. به همین علت است که باید عدسی ها شفاف باشند تا دید به صورت کاملا تمیز و واضح برای فرد ایجاد شود.

اما دلایل مختلف ممکن است باعث شود که عدسی ها کدر شود و شفافیت دید از بین برود. برای مثال با بروز آب مروارید این اتفاق برای افراد رخ خواهد داد. حال این که آب مروارید چگونه در سنین جوانی برای بیمار رخ می دهد خود مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه نمایید. به همین منظور در این مقاله با کلینیک دکتر پورمازار چشم پزشک همراه باشید تا اطلاعات کاملی کسب نمایید. 

آب مروارید در جوانیآب مروارید در جوانی

آب مروارید در سنین جوانی

عدسی چشم یک رکن اصلی در بیماری آب مروارید است. اگر این عدسی ها دچار مشکل شوند و با افزایش تاری، کدر شدن و .. بینایی چشم فرد را مختل کنند بیمار مبتلا به آب مروارید شده است. این اتفاق درست وقتی ایجاد می شود که پروتئین های موجود در عدسی ها تجزیه شوند.

با این عارضه شما در قدم اول؛ دو بینی، کدر شدن تصویر، تاری دید و ... خواهید داشت. از طرف دیگر در شب دید خوبی نداشته و به شدت نور نیز حساسیت پیدا خواهید نمود. این بیماری عمدتا در افراد میانسال اتفاق می افتد اما از طرف دیگر ممکن است به علت های مختلف در سنین جوانی نیز برای بیماران پدید آید. 

علت ایجاد آب مروارید در جوانی 

این بیماری در میان جوانان شایع نیست اما علت های مختلفی وجود دارد که ممکن است آن ها نیز درگیر این مشکل شوند. در ذیل به بررسی علت آب مروارید در جوانی پرداخته شده است. از جمله؛

دیابت

دیابت یک بیماری خطرناک است که در سنین مختلف پدید آمده و آسیب های خطرناکی را نیز برای بیماران خود به همراه دارد. این افراد دو برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به دیابت هستند. علت آن هم عدم کنترل قند خون در بیماران است. 

دلایل آب مروارید چشم در جوانیدلایل آب مروارید چشم در جوانی

فشار خون بالا

اگر فشار خون بالایی دارید آب مروارید چشم دامن گیرتان خواهد شد. زیرا رگ های خون در فشار خون بالا علاوه بر رساندن خون به قلب آن را فشار بسیار زیادی به چشم ها نیز می برند. فشار خون بالا با آسیب به قلب و کلیه نیز می تواند بینایی شما را تحت آسیب های مختلف قرار دهد. 

سابقه خانوادگی و ژنتیک

یک دیگر از علت آب مروارید در جوانی پیشینه خانوادگی است. اگر در خانواده کسی به آب مروارید مبتلا بوده است احتمال این که شما نیز این بیماری را بگیرید بسیار است. به همین علت در صورت وجود چنین سابقه ای هر چند وقت یک بار به پزشک متخصص چشم مراجعه کرده و تحت معاینه قرار بگیرید. 

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

عمل آب مروارید

علائم آب مروارید

نزدیک بینی

اگر نزدیک بینی بالایی دارید نیز احتمال بروز آب مروارید نیز در شما بسیار است. زیرا افزایش طول محوری کره چشم در افراد نزدیک بین احتمال دارد مانع از انتقال مواد مغذی به پشت عدسی بشوند. در این صورت شفافیت عدسی ها از بین رفته و آب مروارید تشکیل می شود. 

مصرف داروهای استروئیدی 

از دیگر علت آب مروارید در جوانی استفاده مداوم از برخی داروهای استروئیدی است. برای مثال؛ استاتین ها، استروئیدها و ... ممکن است باعث تشکیل زودهنگام آب مروارید برای بیمار شود. به همین منظور اگر مصرف کننده این داروها هستید نیز به چکاپ چشم های خود توجه کنید تا از بروز این اتفاق به خوبی جلوگیری کنید. 

علت آب مروارید در جوانیعلت آب مروارید در جوانی

استعمال سیگار و دخانیات

افرادی که سیگار می کشند نیز چند برابر بیشتر از انسان های عادی در معرض خطر ابتلا به آب مروارید هستند. مواد تشکیل دهنده سیگار باعث می شود کارکرد عدسی ها به مشکل خورده و آب مروارید ایجاد شود. از طرف دیگر با نابودی قلب و ریه تاثیرات منفی آن بر روی چشم ها نیز خواهد افتاد. علاوه بر سیگار مصرف دخانیات نیز همین مشکلات را به بار خواهد آورد.

چاقی زیاد 

عدم داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی از دیگر علت آب مروارید در جوانی بشمار می آید. زیرا در این مشکل چشم ها تحت فشار خون بالا قرار گرفته و در متابولیسم لیپیدها اختلال ایجاد می شود. به همین منظور افزایش وزن باعث ایجاد آب مروارید خواهد شد. 

مصرف الکل 

اگر مشروبات الکلی مصرف می کنید باید بدانید ماهیچه های چشم شما ضعیف شده و اعصاب بینایی تان تحت آسیب قرار خواهد گرفت. این اعصاب وظیفه انتقال تصویر به مغز شما را دارند و اگر تحریک شوند به درستی عمل نخواهند کرد. به عبارتی الکل ارتباط بین چشم و مغز را به طور کاملی به مشکل می اندازد و احتمال بروز آب مروارید را بالا می برد.

پیشگیری از بروز آب مروارید در جوانان

 اکنون که علت آب مروارید در جوانی آشنا شدید لازم است با چند راهکار مناسب پیشگیری این مشکل را نیز به خوبی بشناسید تا مانع بروز آن در سنین پایین برای خود بشوید. این موارد عبارتند از: 

  • در صورت داشتن دیابت مراقب قند خون خود باشید. 
  • به طور منظم تحت معاینه چشم قرار بگیرید. 
  • مصرف الکل را کاهش اده و سیگار را ترک کنید. 
  • از یک رژیم غذایی مغذی و مناسب پیروی کنید. 
  • در برابر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. اشعه ماورا بنفش مضر است. 
  • استرس خود را کنترل کنید و از موارد اضطراب آور دوری کنید. 
  • از مصرف ویتامین های مفید غافل نشوید. 
  • غذاهای دارای اسید چرب، امگا 3 و ... را در رژیم غذایی خود قرار دهید. 
  • از انجام رفتار های نا سالم جدا پرهیز کنید. 

درمان آب مروارید در کلینیک تخصصی دکتر پورمازار 

در این مقاله سعی شد به طور کامل به بررسی علت آب مروارید در جوانی پرداخته شود. اکنون شما می دانید که چه عواملی ممکن است باعث بروز آب مروارید برای شما شود. در صورت ابتلا به آب مروارید نیز می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی چشم بینایی نیز تحت معاینه و درمان قرار گیرید. در این مجموعه می توانید خدمات دیگری نظیر؛ اصلاح عیوب انکساری، درمان آب سیاه، تزریق ژل زیر چشم، درمان انحراف چشم، لیزر شبکیه و دیابت، زیبایی پلک و مجاری اشکی و ... را نیز بهره مند شوید.

مطالب مربوط با علت آب مروارید در جوانی
انحراف عمودی چشم

انحراف عمودی چشم

استرابیسم یا لوچی اصطلاحی از انحراف چشم است. گاهی اوقات ممکن است یک یا هر دو چشم فرد به سمت داخل، خارج، بالا و یا پایین دچار انحراف چشم شود.
بیشتر
پی آر کی یا لازک

پی آر کی یا لازک

روش  لازک (LASEK) نوع تغییر یافته  پی آر کی (PRK) می باشد. در جراحی لازک چشم پزشک از یک محلول الکلی جهت برداشت لایه اپی تلیوم قرنیه استفاده می کند. سپس لیزر اکسایمر بر روی قرنیه تابیده می شود و مجدداً لایه اپی تلیوم در محل اولیه قرار می گیرد. این روش در حال حاضر طرفداران کمتری دارد و عملاً جراحی پی آر کی (PRK) جایگزین آن شده است.

بیشتر
مراقبت از چشم ها در دوران دورکاری و کار با کامپیوتر و لپ تاپ

مراقبت از چشم ها در دوران دورکاری و کار با کامپیوتر و لپ تاپ

امروزه با کاربردهای متنوع و گسترده رایانه، اگر کسی را با چشمانی خسته و قرمز ببینیم که ناشی از کار زیاد با کامپیوتر است، تعجبی ندارد. استفاده نادرست و بیش از حد از رایانه برای اجزای مختلف بدن مضراتی به همراه دارد که چشم یکی از این اجزای آسیب‌پذیر است.
بیشتر
خستگی چشم بر اثر چه چیزی می باشد

خستگی چشم بر اثر چه چیزی می باشد

خستگی چشم ها حالتی بسیار آزار دهنده می باشد که باعث خارش و سوزش چشم ها می شود و در بسیاری از مواقع حتی باعث قرمز شدن چشم های شما نیز می شود، البته این مشکل جای هیچ گونه نگرانی ندارد و معمولا با خطر بسیار زیادی همراه نیست.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I