دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

دلایل انحراف چشم و عدم درمان آن با عمل لیزیک چشم

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :23 فروردین ، 1399
دلایل انحراف چشم و عدم درمان آن با عمل لیزیک چشم

آشنایی با دلایل بیماری انحراف چشم و راه های درمان آن

نزدیک بینی، دوربینی، آستیگمات و پیرچشمی جزء عیوب انکساری چشم هستند. عمل لیزیک چشم یکی از روش های رفع عیوب انکساری چشم است. اما انحراف چشم مربوط به عضلات چشم است که با عمل لیزیک چشم درمان نمی شود. انحراف چشم ممکن است در کودکی یا بزرگسالی برای فرد رخ دهد، اما جای نگرانی نیست. انحراف چشم قابل درمان است.

انحراف چشم

انحراف چشم یا استرابیسم به عنوان یک مشکل چشمی باید درمان شود. این مشکل مربوط به ناهمگونی چشم‌ها نسبت به یکدیگر است. در این مشکل چشم سالم نگاه رو به جلو دارد اما چشم دیگر به جهات مختلف داخل، خارج، بالا و پایین می‌چرخد. زمانی که انحراف وجود دارد یکی از چشم‌ها به سمت داخل یا خارج می‌چرخد در نتیجه از جایگاه اصلی خود خارج می‌شود بنابراین چشم دیگر فعالیت بینایی نخواهد داشت یعنی مغز تصویر آن چشم را حذف می‌کند و این مساله موجب تنبلی چشم یا آمبولیوپی می‌شود و به همین دلیل در انحرافات چشم علاوه بر عینک، از درمان بینایی استفاده می‌کنیم زیرا هر چه تنبلی چشم درمان شود، کمک می‌کند که مشکل انحراف چشم حل شود.

انحراف چشم کودکان

دلایل انحراف چشم

دلیل اصلی انحراف چشم متاسفانه مشخص نیست. آنچه واضح است این است که انحراف چشم ناشی از عدم هماهنگی دو چشم در حرکت است. برخی از کودکان در بدو تولد انحراف چشم دارند که به بیماری انحراف چشم در کودکان می نامند . اما فرد بزرگسال نیز می‌تواند دچار مشکل انحراف چشم شود. دیابت، بیماری تیروئید، بیماری میاستنی گریویس، تومور مغزی،ضربه به سر، حوادث عروقی مغز در زمینه دیابت یا فشار خون، سکته مغزی و گاهی اوقات عوارض جراحی چشم (مثلاً عمل آب مروارید) یا عمل اطراف چشم از دلایل اصلی انحراف چشم در بزرگ‌سالی هستند.

عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک چشم برای درمان عیوب انکساری چشم به کار می رود. پزشک معالج بعد از تشخیص نوع عیب چشم، تشخیص می دهد که کدام روش برای رفع عیب مناسب است. با اندازه گیری قرنیه اگر ضخامت قرنیه مناسب باشد، جراح چشم پزشک تصمیم به عمل لیزیک چشم می گیرد. عمل لیزیک چشم با لیزر انجام می شود. جراح با لیزر لایه ای از قرنیه را برش داده و قرنیه ی زیر آن را با لیزر تغییر شکل می دهد. در عمل لیزیک چشم لایه ی برش داده شده از قرنیه جدا نمی شود بلکه بعد از تغییر شکل قرنیه و اصلاح عیوب انکساری چشم بیمار، مجدداً روی قرنیه قرار می گیرد تا التیام یابد. عمل لیزیک چشم دوره ی درمان کوتاهی دارد و بیمار در مدت کوتاهی با مصرف دارو می تواند به خوبی و بدون استفاده از عینک ببیند.

انحراف چشم در کودکان

عمل لیزیک چشم و انحراف چشم

همان طور که بیان شد عمل لیزیک چشم از روش های رفع عیوب انکساری چشم است. انحراف چشم جزء عیوب انکساری چشم نمی باشد، در نتیجه انجام عمل لیزیک چشم نمی تواند روش مناسبی برای درمان این عیب باشد. انحراف چشم می تواند در پی عیب انکساری نیز رخ دهد. اگر عیب انکساری چشم درمان نشود، ممکن است عضلات چشم تحت فشار قرار گیرند و در نتیجه ی این فشار، چشم منحرف می شود. در نتیجه اگر شخصی یکی از عیب های انکساری را داشته باشد باید با عمل لیزیک چشم یا روش های دیگر درمان، معالجه شود تا مشکلات دیگری برای چشم او رخ ندهد.

درمان انحراف چشم

با توجه به موارد گفته شده مشخص شد که انحراف چشم با عمل لیزیک چشم درمان نمی‌شود. اما برای انحراف چشم روش‌های درمان متفاوتی وجود دارد که پزشک با معاینه ی بیمار، راه درمان مناسبی را ارائه می‌دهد. قطره‌های چشمی، بستن چشم قویتر برای اصلاح آمبلیوپی (تنبلی چشم)، ورزش عضلات چشم، تجویز عینک با قدرت انکساری مناسب، تجویز عینک حاوی منشور، تزریق سم بوتولینیوم و عمل جراحی عضلات خارج کره ی چشمی، از راه‌های درمان انحراف چشم هستند.

جراحی انحراف چشم

برخلاف عمل لیزیک چشم که قرنیه تحت عمل قرار می‌گیرد. در درمان انحراف چشم عضلات چشم عمل می‌شوند. هیچگاه و در جریان هیچ نوع عمل جراحی، کره ی چشم از محل خود خارج نمی‌شود. عمل انحراف چشم در واقع ایجاد برشی کوچک در بافت پوشاننده چشم است که به چشم ‌پزشک این امکان را می‌دهد تا به عضلات زیرین این بافت دسترسی پیدا کند. این‌که کدام عضلات تحت عمل جراحی قرار گیرند، بستگی به جهت چرخش چشم دارد. گاهی اوقات لازم است هر دو چشم تحت عمل قرار گیرد.

انجام عمل انحراف چشم در اطفال با بیهوشی همراه است، ولی جراحی بزرگسالان با بی‌ حسی موضعی نیز می‌تواند صورت بگیرد. بهبودی در این عمل سریع است و فرد، اغلب ظرف چند روز به فعالیت‌های طبیعی‌اش بر می‌گردد. بعد از عمل جراحی انحراف چشم، گاهی استفاده از عینک یا منشور نیز ضرورت پیدا می‌کند. گاهی اوقات ممکن است اصلاح انجام شده بیشتر یا کمتر از مقدار مورد نظر باشد که در آن صورت انجام عملی دیگر ضرورت خواهد یافت.

توصیه می‌شود عمل انحراف چشم هر چه سریع‌تر صورت گیرد، زیرا شیرخوار به محض اینکه چشم‌هایش مستقیم شد، امکان دید طبیعی و دید دو چشمی را پیدا خواهد کرد. از عوارض عمل انحراف چشم یا استرابیسم می‌توان به عفونت، خونریزی و از دست دادن دید اشاره کرد. البته این موارد به ندرت دیده می‌شوند.

مطالب مربوط با دلایل انحراف چشم و عدم درمان آن با عمل لیزیک چشم
با فصل حساسیت های چشمی آشنا هستید

با فصل حساسیت های چشمی آشنا هستید

آلرژی یکی از مواردی است که برای افراد بسیاری در جامعه پیش می آید و عوارض آن در اکثر آنها مشابه است. فصل های آلرژی های چشمی را بشناسید و با روش های درمان آن آشنا شوید.
بیشتر
عمل آب مروارید چشم چقدر زمان می برد

عمل آب مروارید چشم چقدر زمان می برد

عمل آب مروارید چشم چقدر زمان می برد؟ این شاید سوال شما هم باشد. معمولا وقتی عمل جراحی برای درمان بیماری افراد تجویز می شود، آنها به دنبال جزئیات بیشتری در مورد عمل خود هستند.
بیشتر
علت آب مروارید در جوانی

علت آب مروارید در جوانی

آب مرواردید در جوانی دلایل و علت های مختلفی دارد که با شناخت هر یک از آنها می توانید از بروز این بیماری در سنین کم جلوگیری نمایید و یا به راحتی توسط متخصص چشم درمان کنید.
بیشتر
اندوفتالمیت یا عفونت داخل چشمی چیست

اندوفتالمیت یا عفونت داخل چشمی چیست

عفونت داخل چشمی انواع مختلفی دارد که یکی از آنها اندوفتالمیت است. این نام برای التهاب و عفونت شدید چشمی به کار برده می شود. این عفونت نیز می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I