دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

جلوگیری از نابینا شدن افراد مبتلا به دیابت با درمان های لیزری

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :23 فروردین ، 1399
جلوگیری از نابینا شدن افراد مبتلا به دیابت با درمان های لیزری

امروزه دیابت از شایع ترین عوامل نابینایی در جهان شناخته شده است و به طور معمول افرادی که  بیماری دیابت کنترل نشده دارند دچار این عارضه می شوند. عوارض چشمی بیماری قند می تواند به به عروق خونی شبکیه آسیب جدی وارد نماید که رتینوپاتی دیابتی نامیده می شود. از دیگر اثرات بیماری دیابت ورم مرکز بینایی چشم ، خونریزی های متعدد در شبکیه و زجاجیه چشم می باشند که در نهایت می توانند به کم بینایی و یا نابینایی منتهی شوند. در ادامه مطلب پیرامون این مسئله اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهیم داد. 

دیابت چیست

دیابت یک نوع اختلال در متابولیسم بدن است که در آن انسولین در بدن به مقدار کافی تولید نمی شود و یا گیرنده انسولین به تعداد لازم وجود ندارد در نتیجه قند نمی تواند وارد سلول های بدن شود و مقدار آن در خون افزایش می یابد.
دیابت بیماری خطرناکی است که می تواند نابینایی، بیماری قلبی، نارسایی کلیوی و قطع عضو را در پی داشته باشد. چنانچه این بیماری با  رژیم غذایی مناسب، ورزش و مصرف دارو کنترل گردد پیشرفت بیماری کند خواهد شد. پژوهشگران بر این باورند در صورتی که نسبت به درمان بیماری قند بی اهمیت باشیم به مرور زمان بافت هایی غیر معمول در شبکیه چشم تشکیل می شوند که در شبکیه تورم ایجاد کرده و باعث کاهش بینایی می شود.

درمان رتینوپاتی دیابتی

در جواب به این سوال که رتینوپاتی دیابتی چگونه درمان می شود؟ می توان گفت برای درمان رتینوپاتی دیابتی سه روش درمانی پیشنهاد می شود که در کاهش دید ناشی از رتینوپاتی بیماری موثر واقع شده اند. این سه روش عبارتند از لیزر و جراحی، ویترکتومی و تزریق داخل چشمی. به همین دلیل افرادی که دچار رتینوپاتی چشم پیشرفته شده اند اگر قبل از اینکه آسیب شدیدی به شبکیه وارد شود اقدام به درمان کنند احتمال نگهداری بینایی شان افزایش خواهد یافت. این نکته را نیز بایستی مد نظر قرار داد که گرچه این روش ها در درمان اختلالات بینایی موثر هستند اما قادر نیستند بینایی از دست رفته را بازگردانند. لیزر معمولا در مطب پزشک و یا کلینیک چشم پزشکی انجام می شود. پزشکان جهت درمان تورم شدید لکه زرد و رتینوپاتی پیشرونده از لیزر استفاده می کنند.

آمپول دیابت- نابینا شدن بیماران دیابتی

لیزر درمانی و کنترل عوارض چشمی

یکی از مهم ترین روش های درمان عوارض چشمی بیماری قند، لیزر درمانی دیابت چشم نام دارد. درمان با لیزر در کلیه مراحل قابل انجام است. این روش علاوه بر کاربرد در مرحله اول یعنی رتینوپاتی زمینه ای، در صورت وجود تورم در مرکز بینایی، در مرحله رتینوپاتی پیشرونده  نیز قابل استفاده می باشد. هزینه لیزر درمانی چشم دیابتی با توجه به خدمات ارائه شده می تواند متفاوت باشد. لازم بذکر است لیزر درمانی سبب کنترل عوارض چشمی بیماری قند می شود اما طبیعتا بینایی از دست رفته قابل بازگشت نمی باشد. با اینکه لیزر درمانی از اصلی ترین روشهای درمان بیماری قند محسوب می شود. از عوارض لیزر درمانی چشم دیابتی می توان به کاهش دید محیطی، کاهش قدرت تطابق، کاهش دید شب و کاهش تمایز رنگ ها دارد.

جلوگیری از ارتباط مشکلات چشم و دیابت

انجمن دیابت آمریکا جهت مراقبت از چشم در افراد مبتلا به دیابت و پیشگیری از بیماری های چشمی راهکار زیر را ارائه کرده است:

  • افراد مبتلا به دیابت نوع یک بایستی معاینات چشم را سه تا پنج سال بعد از تشخیص انجام دهند.
  • افراد مبتلا به دیابت نوع دو بدون تاخیر پس از تشخیص باید معاینات چشم را انجام دهند.
  • زنانی که سابقه دیابت دارند در صورتی که قصد باردارشدن دارند باید معاینه چشم را قبل و بعد از دوران بارداری انجام دهند.

برای جلوگیری از ارتباط بین مشکلات چشم و دیابت باید کنترل قند و کنترل فشار خون مرتبا صورت گیرد. برای درمان های گوناگون بیماری های چشمی از لیزر آرگون آبی، سبز و قرمز استفاده می شود که از میان آنها لیزر آرگون آبی در جلوگیری از کاهش دید چشم اثر بیشتری داشته است. با گذشت زمان به این نتیجه رسیدند که آرگون خاصیت تخریب کنندگی دارد و باعث از بین رفتن لایه های شبکیه می شود. لیزرهای قرمز و سبز در پی این نتایج ایجاد شدند که از بین بردن شبکیه را بوسیله تخریب عروق انجام می دهند. بهترین راه پیشگیری از عوارض چشمی در دیابت، کنترل مکرر قند خون می باشد.

لیزر تراپی کم حرارت در درمان دیابت

برتری لیزر کم حرارت جدید این است که می توان قسمت آسیب دیده را بدون اینکه بافت سالم از بین برود بازسازی کرد. با انجام این کار آسیب بوجود آمده ناشی از رتینوپاتی دیابتی کاهش پیدا کرده و بهبودی حاصل می شود. لیزر درمانی با این روش سبب پیشگیری از آسیب های جدی شده  و درمان سریع تر انجام می گیرد. در لیزر تراپی کم توان  تنظیم بدن فرد مبتلا  انجام می گیرد که ضد درد و ضد التهاب می باشد، اثرات مخرب و سرطانی به همراه ندارد و با کاربرد این روش احتمال عود بیماری کاهش پیدا می کند. این روش کاهش درد و مشکلات ناشی از آن را به کمترین مقدار می رساند. از دیگر مزایای استفاده از این روش کاهش زمان بهبودی می باشد. مراجعه به متخصص چشم پزشک می تواند به شما در درمان بیماری کمک شایانی کند . پزشکان بر این باورند که  لیزرهای کم توان حرارت ایجاد نمی کنند و باعث تخریب بافت نمی شوند بلکه متابولیسم سلولی را افزایش می دهند. استفاده از شیوه لیزر کم حرارت از صدمه زدن به بافت های سالم جلوگیری می کند. این روش پارگی ها را دوخته و از تاثیر آنها بر بینایی افراد جلوگیری می کند.

مطالب مربوط با جلوگیری از نابینا شدن افراد مبتلا به دیابت با درمان های لیزری
راه های درمان کبودی و ورم بعد از تزریق بوتاکس

راه های درمان کبودی و ورم بعد از تزریق بوتاکس

درمان کبودی و ورم بعد از تزریق بوتاکس از موضوعاتی است که بسیار مورد توجه است. کبودی یا ورم پس از تزریق برای اکثر افراد رخ می دهد.
بیشتر
آنچه از آب مروارید نوزادان باید بدانیم

آنچه از آب مروارید نوزادان باید بدانیم

آب مروارید نوزادان بیماری است که از بدو تولد با علل مختلف ظهور پیدا میکند. در این مقاله به بررسی علل و درمان آب مروارید نوزادان پرداخته شده است.
بیشتر
اطلاعاتی در مورد تشخیص کاتاراکت مادرزادی

اطلاعاتی در مورد تشخیص کاتاراکت مادرزادی

آب مروارید مادرزادی بیماری بسیار نادری می باشد که در کودکان به وقوع می پیوندد. آب مروارید یا کاتاراکت مادرزادی دارای انواع مختلفی است که برای تشخیص و درمان آب مروارید مادرزادی و بررسی دلایل بروز آب مروارید مادرزادی بایستی هر چه سریع تر به نزد متخصص چشم پزشک بروید .


بیشتر
دلیل عینکی شدن کودکان چیست

دلیل عینکی شدن کودکان چیست

برای سنجش بینایی باید کودک خود را نزد اپتومتریست ببرید، سوالی که به ذهن شما ممکن است خطور کند این است که دلیل عینکی شدن کودک من چیست؟

بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I