دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

عمل فمتولیزیک و مراقبت های آن

گردآوری شده توسط : گروه تحقیقاتی کلینیک چشم بینایی
آخرین به روز رسانی :28 فروردین ، 1399
عمل فمتولیزیک و مراقبت های آن

در این متن قصد داریم به بررسی جراحی فمتولیزیک و مراقبت های عمل فمتولیزیک بپردازیم. مراقبت های عمل فمتولیزیک هم به پزشک کمک می کند که جراحی موفق تری داشته باشد و هم کمک زیادی به بهبودی و عمل مناسب بیمار می کند. در صورتی که قصد جراحی فمتولیزیک را دارید، برای آشنایی با این جراحی و مراقبت های عمل فمتولیزیک تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

عمل فمتولیزیک

فمتولیزیک یکی از جدیدترین و بهترین روش های جراحی عیوب انکساری می باشد. که این روش ترکیبی از لیزر اگزایمر و لیزر فمتوسکند می باشد. از روش فمتولیزیک برای اصلاح و درمان نزدیک ‌بینی، دور بینی و آستیگماتیسم نیز استفاده می شود. افرادی که اقدام به عمل فمتولیزیک می کنند، باید با نکات لازم و مراقبت های عمل فمتولیزیک آشنا باشند. تا با رعایت این نکات از عوارض جراحی کاسته و به بهبود شرایط فرد کمک زیادی شود. قیمت عمل فمتولیزیک به نسبت دیگر عمل های چشم مانند عمل لیزیک و عمل لازک کمی بالاتر است اما مزایای بیشتری دارد .

عمل فمتولیزیک

مراقبت های قبل از عمل جراحی فمتولیزیک

قبل از عمل فمتولیزیک افراد باید بدانند که باید یک سری اقدامات و آمادگی های لازم برای عمل فمتولیزیک داشته باشند. از مراقبت های عمل فمتولیزیک می توان به چند مورد اشاره کرد. این مراقبت های عمل فمتولیزیک شامل موارد زیر می باشند. فرد باید پلک و مژه ها را شب قبل از عمل شستشو دهد و همین طور حدود 48 ساعت قبل از جراحی فمتولیزیک، از آرایش کردن خودداری کند. باید به افراد آموزش داده شود که لباس راحت، نسبتا گشاد و سبک به تن کنند. از ادکلن و عطر استفاده نکنند. همچنین حدود 48 ساعت قبل از جراحی از گذاشتن لنز تماسی خودداری کنند. بهتر است قبل از عمل توضیحات لازم در رابطه با جراحی فمتولیزیک و مراقبت های عمل فمتولیزیک به فرد داده شود، تا استرس و نگرانی فرد کاهش یابد. در صورت داشتن اضطراب فرد می تواند قرص آرام بخش استفاده کند.

عمل جراحی فمتولیزیک

مراقبت های در حین عمل جراحی فمتولیزیک

از مراقبت های عمل فمتولیزیک در حین جراحی می توان به عدم تکان دادن سر و همچنین دقت به نور چشمک زن اشاره کرد. این عمل زمان بسیار کوتاهی که کمتر از یک دقیقه است به طول می انجامد. در طول این مدت فرد باید از حرکت دادن چشم خودداری کند. فرد نباید در حین جراحی نگران پلک زدن خود باشد. زیرا پلک ها با کمک وسیله ای از یکدیگر جدا نگه داشته شده اند.  در حین جراحی از فشار دادن پلک ها باید خودداری کند. از آنجایی که این جراحی مدت زمان بسیار  کوتاهی دارد و فرد احساس درد در طول جراحی نمی کند، بنابراین بهتر است قبل از جراحی، مراقبت های عمل فمتولیزیک به او داده شود تا در طی جراحی همکاری لازم با پزشک را داشته باشد و از اقداماتی که ممکن است به چشم آسیب بزنند یا تاثیرات بدی بر جراحی داشته باشند، بپرهیزد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی فمتولیزیک

بعد از جراحی فرد باید قطره های بتامتازون، کلرامفنیکل و اشک مصنوعی را به صورت صحیح و در زمان مناسب استفاده کند. پس از جراحی بیمار باید روز اول، 6 هفته بعد، 6 ماه بعد و یک سال بعد از عمل به پزشک مراجعه کند. که در هر بار مراجعه به پزشک داروهای فرد باید همراه وی باشند. در روز جراحی از رانندگی، مالیدن چشم ها و شستشوی صورت خودداری شود. همچنین بهتر است روز جراحی فرد استراحت کافی داشته باشد و فعالیت های روزمره از روز پس از جراحی شروع گردد. اما باید توجه داشت که فرد نباید به یک باره از روز پس از جراحی فعالیت سنگین داشته باشد.  

معاینه چشم برای عمل فمتولیزیک

نکات لازم در رابطه با عمل فمتولیزیک

1- باید به افراد آموزش داد که بلافاصله بعد از جراحی دید فرد بهبود نمی یابد و حدود 4 تا 6 هفته طول می کشد تا دید فرد بهبود کامل یاید.
2- در برخی افراد پس از عمل نیز برای مطالعه و کارهایی که به نزدیک بینی نیاز دارند از عینک مطالعه باید استفاده شود.
3- ممکن است حدود 24 ساعت بعد از جراحی فرد دچار ناراحتی و درد باشد که با مصرف مسکن کاهش می یابد.
4- پس از جراحی ممکن است فرد از خشکی چشم رنج ببرد که باید برای کاهش این خشکی از قطره اشک مصنوعی استفاده کند.
5- افرادی که اقدام به جراحی فمتولیزیک می کنند باید روز و هنگام تابش آفتاب از عینک آفتابی استفاده کنند.  
6- قطره های تجویز شده توسط پزشک نباید همزمان استفاده شوند. حتی اگر زمان آنها یکی بود، باید با حدود فاصله زمانی 2 تا 5 دقیقه استفاده شوند.
7- افرادی که از لنزهای زیبایی استفاده می کنند، 3 ماه پس از جراح مجاز به استفاده از این لنزها هستند.
8- اگر فرد پس از جراحی درد زیادی داشته باشد که با استفاده از مسکن ها، تسکین نیابد باید به پزشک خود اطلاع دهد.
با انجام این مراقبت های عمل فمتولیزیک به مدت 3 ماه پس از جراحی، عیوب انکساری چشم اصلاح می گردد و فرد می تواند دید مناسبی داشته باشد. اما باید توجه داشت که این جراحی مانند سایر جراحی ها بدون عوارض نمی باشد و ممکن است در برخی از افراد عوارض عمل فمتولیزیک بروز کند. که با مراجعه به جراح چشم پزشک تا حد زیادی می توان از عوارض جراحی کم کرد.

با مراجعه به وب سایت دکتر پورمازار جراحی و متخصص عمل لازک و لیزیک چشم و همینطوری جراحی بلفاروپلاستی می توانید نسبت به درمان انواع بیماری های چشمی خود اقدام کنید.

مطالب مربوط با عمل فمتولیزیک و مراقبت های آن
آنچه از آب مروارید نوزادان باید بدانیم

آنچه از آب مروارید نوزادان باید بدانیم

آب مروارید نوزادان بیماری است که از بدو تولد با علل مختلف ظهور پیدا میکند. در این مقاله به بررسی علل و درمان آب مروارید نوزادان پرداخته شده است.
بیشتر
نکات مهم در خرید لنز چشم

نکات مهم در خرید لنز چشم

به هنگام خرید لنز چشم نکات مهمی وجود داشته که باید به هر یک از آنها توجه داشته باشید تا دچار آسیب به چشم و خطرات جبران ناپذیر نشوید.
بیشتر
رفع سیاهی چشم و عوامل به وجود آورنده آن

رفع سیاهی چشم و عوامل به وجود آورنده آن

عواملی مانند کبودی، سیاهی و پف زیر چشم می تواند ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار دهد اما چه عواملی باعث به وجود آمدن سیاهی چشم می شود و چه راهکارهایی برای رفع سیاهی چشم در کوتاه ترین زمان وجود دارد؟
بیشتر
روش های تشخیص و درمان تومور اربیت چشمی

روش های تشخیص و درمان تومور اربیت چشمی

تشخیص و درمان تومور اربیت چشمی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. اربیت در اصطلاح بخشی استخوانی است که از چشم، ماهیچه های متصل و از اعصاب و بافت های مرتبط با آن مراقبت می کند.
بیشتر
6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I