دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

لنزهای آبرسان برای بیماران قوز قرنیه ساخته شد

لنزهای آبرسان برای بیماران قوز قرنیه ساخته شد

برای اولین بار در ایران لنزهایی با نام  آبرسان با قابلیت آبرسانی به سطح قرنیه برای افرادی که دچار بیماری های آستیگماتیسم های نامنظم و شدید و همچنین مبتلایان به قوز قرنیه  هستند طراحی و ساخته شد. این لنز آبرسان به گونه ای طراحی شدند که بطور کامل با فاصله بر قرنیه قرار می گیرند و احساس بودن جسم خارجی در فرد را ایجاد نمی کند. این لنزها به علت خاصیت آبرسانی و خشک نکردن چشم حس رضایتی در بیمار نیز ایجاد می کنند. این لنزها به دلیل تحریم ها وارد کشور نمی شدند که به همین علت پزشکان متخصص در مرکز تحقیقات اپتیک ایران موفق به ساخت آن شدند که با انجام تست و استفاده از آن در چند فرد مختلف مورد آزمایش قرار گرفتند که بدون هیچ مشکلی حس رضایت را در افراد مورد آزمایش و مصرف کنندگان ایجاد کردند. مواد اولیه ی این لنزها وارد کشور می شوند و در مرکز تحقیق اپتیک به تولید این لنزها پرداخته می شود.

لنزهای آبرسان

در مرکز تحقیقات اپتیک ایران، پزشکان متخصص قادر به ساخت و طراحی  و تولید لنزهای آبرسان که از نوع تماسی بوده و قابلیت آبرسانی به سطح قرنیه در بیماران آستیگماتیسم نامنظم و شدید و همچنین افراد مبتلا به قوز قرنیه، شدند. لنزهای جدید که کورنیو اسکرال نام دارند، به گونه ای طراحی شده که با قرنیه ی چشم فاصله دارد و بر قسمت سفیدی چشم قرار می گیرد به همین دلیل بر خلاف لنزهای سخت (هارد) حس وجود جسم خارجی در فرد بیمار ایجاد نمی کند و برای آنان راحتی را به همراه دارد. از سال 2000 اقدام به تولید لنز با مواد با خاصیت اکسیژن پذیری در دنیا انجام گرفت که در پی آن تولید لنزهای آبرسان نیز شکل گرفت.

خشکی چشم

 مزیت استفاده از لنزهای آبرسان

از مشکلات گزارش شده در بین بیمارانی که از لنزهای سخت استفاده می کنند احساس وجود جسمی خارجی و خشکی چشم آنان می باشد. از طرفی دیگر لنزهای نرم (سافت) قادر به اصلاح عیوب آستیگماتیسمی و قوز قرنیه نمی باشند. خوشبختانه طراحی و ساخت لنزهای جدید تحت عنوان لنز اسکرال به گونه ای بوده است که مشکلات قبل را حل کرده است، یعنی علاوه بر آبرسانی و احساس راحتی در فرد قادر به برطرف کردن عیوب آستیگماتیسمی و قرنیه ای هستند. مزیت نحوه ی عملکرد این لنزها در افراد به این صورت است که لنز به وسیله ی مایعی از قرنیه فاصله داشته در نتیجه باعث ایجاد زخم و خراش در سطح قرنیه نمی شود. لنزهای آبرسان همچنین با آبرسانی و اکسیژن رسانی به قرنیه باعث حفظ سلامت این بافت در بدن می شوند. در پی این مزیت ها ممانعت از ورود گرد و خاک از دیگر حسن های استفاده از این لنز ها می باشد که موجب می گردد چشم فرد به راحتی تحریک نشود که با توجه به شرایط جوی ایران مانند آب و هوای خشک و وجود گرد و غبار بسیار کاربردی و مناسب برای افراد مبتلا به مشکلات بینایی می باشند.

نحوه ی استفاده و ساخت لنز اسکرال در افراد مختلف

از آنجا که میزان انحنای قرنیه در هر فرد متفاوت است و مشکلات آستیگماتیسمی افراد نیز با یکدیگر متفاوت می باشند و در کل بر اساس فیزیک و ساختمان چشم هر فرد در آزمایشگاه لنزهای تست به منظور تعیین انحنای مورد نیاز در لنز هر فرد بکار گرفته می شوند تا لنز مناسب هر بیمار را بر اساس داده های فیزیکی حاصل از تست آماده کنند و در اختیار فرد بیمار قرار دهند.

نحوه ی استفاده و ساخت لنز اسکرال

رئیس مرکز تحقیق اپتیک ایران اظهار دارد که لنزهای آبرسان تنها در چند کمپانی آمریکایی در حال تولید است که به علت تحریم ها وارد کشور نمی شوند و همین امر متخصصان مرکز را بر آن داشت تا از دو سال قبل اقدام به طراحی و تولید لنزهای اسکرال کنند و پس از ساخت بر چند بیمار مورد تست قرار گرفت و پس از رضایت آنان وارد چرخه ی تولید شد. مزیت آن به نمونه های خارجی ارزشی به قیمت یک چهارم می باشد. مواد اولیه ی لنز اسکرال ماده ای به اسم بوستون می باشد که بصورت دکمه ای است و وارد کشور می شود و سپس در مرکز تحقیق اپتیک با دستگاه CNC تولید و بهره برداری می شوند.

لنز های آبرسان

6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I