دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

تولید اولین لنز تماسی الکترونیک چشم در بلژیک

تولید اولین لنز تماسی الکترونیک چشم در بلژیک

یکی از ابداعات جدید برای بیماری های چشمی تولید اولین لنز تماسی الکترونیک چشم است. این لنز جهت درمان بیماری های چشمی مانند خشکی چشم به کار می رود. لنز تماسی الکترونیک چشم توسط محققان بلژیکی تولید شده است. برای تولید این لنز از سیلیکون استفاده شده و قابلیت تزریق هیدروژل دارد. این لنز به خوبی اکسیژن مورد نیاز را به چشم می رساند.

لنزهای تماسی

لنزهاي تماسی چیست؟ به طور کلی لنز تماسی ابزاری پزشکی است که پس از آن که چشم توسط چشم پزشک معاینه شد و مطمئن شد که مشکلی از بابت استفاده آن وجود ندارد، چشم پزشک آن را تجویز می کند. این لنزهای تماسی دارای انواع مختلفی هستند و در دو گروه نرم و سخت قرار می گیرند. نمونه های جدید لنز تماسی به طور مداوم استفاده می شوند و اکسیژن را به خوبی به چشم می رسانند و استفاده از آن ها بسیار راحت و ایمن است. برخی از لنزهای تماسی به صورت شارژی هستند و با تغییر شکل قرینه چشم برای استفاده در شب طراحی شده اند و دید را در طول روز بهتر می کنند بدون اینکه در طول روز استفاده شوند. از دیگر نمونه های لنز تماسی می توان لنزهای تماسی قابل تعویض را نام برد. اما نوع دیگری از لنزهای تماسی وجود دارد که اخیرا توسط محققان تولید شده است. این لنز تماسی الکترونیک جهت درمان بیماری های چشمی به کار می رود.

درباره لنز تماسی الکترونیک  چشمی چه می دانید؟

اخیرا در دانشگاه کنت در بلژیک محققان توانسته اند به یک ابداع جدید دست پیدا کنند. این ابداع توانسته است کمک بسیار زیادی به علم پزشکی کند. محققان بلژیکی اولین لنز تماسی الکترونیک را تولید کرده اند. اختراع این لنز برای درمان بسیاری از بیماری هایی که با چشم در ارتباط هستند، مفید بوده و درمان بیماری های چشمی را آسان می کند. اولین لنز تماسی الکترونیک چشم پس از سه سال و نیم تلاش بی وقفه ی محققان تولید شده است. تولید این لنز در اتاقی به نام اتاق پاک انجام شده که هیچ نوع آلاینده یا گرد و غباری در محیط این اتاق وجود ندارد. این لنز یک حلقه ی طلایی دارد که هزینه آن از همه ی قسمت های تولید لنز تماسی بیشتر بوده است. پهنای این حلقه ۱۰ میکرومتر است که تقریبا به اندازه نیمی از ضخامت موی انسان می باشد.

 لنز تماسی الکترونیک چشم

مواد به کار برده شده در تولید لنز تماسی الکترونیک چشم

در تولید اولین لنز تماسی الکترونیک چشم سیلیکون به کار رفته است. این لنز دارای قابلیت تزریق هیدروژل می باشد. آیا می دانید تزریق هیدروژلی چگونه است؟ قبل از تزریق هیدروژلی متخصصان چشم مجبور بودند داروی تجویزی خود را از طریق خون که روی شبکیه اثر گذار بود برای بیماران در نظر بگیرند که این روش خطر نابینایی را در پی داشت. اما تزریق هیدروژل این مشکلات را برطرف کرده است. پس با کمک اولین لنز تماسی الکترونیک که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و اکسیژن را به خوبی از خود عبور می دهد می توان این لنز را به درون قرنیه چشم انتقال داد.

لنز تماسی الکترونیک چشمی برای درمان چه بیماری هایی از چشم مفید است؟

اولین لنز تماسی الکترونیک جهت تزریق راحت و بی خطر داروها به داخل چشم مناسب بوده و برای مداوای بسیاری از بیماری های چشمی مانند خشکی چشم به کار می رود. افراد زیادی در سراسر جهان وجود دارند که از بیماری خشکی چشم رنج می برند و در حال حاضر می توانند با کمک این لنز تماسی الکترونیک مداوا شوند.

لنز الکترونیکی برای چه بیمارانی مفید است

پروژه اولین لنز تماسی الکترونیک در بلژیک

همانطور که گفته شد پروژه تولید اولین لنز تماسی الکترونیک چشمی را محققان بلژیکی انجام داده اند که با حمایت مالی اتحادیه اروپا به اجرا در آمده است. در این پروژه محققان ژاپنی نیز به همکاری با بلژیکی ها پرداخته اند تا پروژه تولید این لنز را تجاری سازی کنند. از جمله برنامه هایی که اینک محققان برای تکمیل شدن این پروژه در دست اجرا دارند، تولید باتری است که بتواند عمر طولانی داشته باشد تا این لنز همواره شارژ داشته باشد.

6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I