دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

نزدیک بینی و دوربینی

نزدیک بینی و دوربینی
مطالب مربوط با نزدیک بینی و دوربینی

نشانه های نزدیک بینی و دوربینی چیست

دوربینی و نزدیک بینی در چشم، از عیوب انکساری چشم به شمار می روند که مشکل حادی نیستند و به راحتی قابل درمان هستند. در نزدیک بینی فرد اشیا و نوشته های نزدیک به چشم را بدون هیچ مشکلی و بسیار واضح می بیند، ولیکن در تشخیص دقیق و خوانایی موارد دور با مشکل مواجه می شود. در دوربینی چشم بالعکس عمل می کند، به این صورت که اجسام و نوشته های دور را می تواند به راحتی ببیند ولیکن در تشخیص آنها در فاصله نزدیک، دچار مشکل خواهد شد.

نزدیک بینی

این ایراد بیشتر مواقع به صورت ژنتیکی به وجود می آید و در کودکی بروز پیدا می کند، در کل دنیا حدود 30% افراد دچار نزدیک بینی با درجه های مختلف هستند. چنانچه این مشکل در سنین پایین تر تشخیص داده شود، چشم پزشک با دادن تمرینات ویژه و مخصوص، این بیماری را از بین خواهد برد.
در نزدیک بینی تصاویر دور تار دیده می شود و اصلاً واضح نیستند و فرد بیمار برای دیدن اجسام دور باید به آنها نزدیک شود. افرادی که نزدیک بین هستند و به اشیاء دور نگاه می کنند، دچار سردرد می شوند و در چشم خود احساس خستگی شدید می کنند. تمامی این علائم با گذشت زمان و توجه نکردن به آنها، بیشتر و بدتر خواهند شد.

به غیر از ژنتیک، دیگر عواملی که می تواند بر روی نزدیک بینی موثر باشند عبارتند از:

  • نگاه کردن مدام به اشیاء نزدیک
  • استفاده بیش از حد از کامپیوتر و موبایل
  • کارهایی با ظرافت و دقت بالا همانند قالیبافی، خیاطی، ساخت صنایع دستی و...

تشخیص نزدیک بینی

نزدیک بینی یکی از مواردی است که ممکن است شخص بیمار به وضوح متوجه آن نشود و تنها علائمی از آن را داشته باشد، که عوامل آن بسیار مشابه با عوامل محیطی بسیاری از موارد دیگر است، از این رو بهترین روش تشخیص بیماری نزدیک بینی مراجعه به دکتر و انجام تمام تست های لازم می باشد. پزشک معالج با بررسی و معاینات دقیق چشم، از جمله: خواندن چارت اسنلن، تست فشار چشم، معاینه شبکیه، می تواند تشخیص قطعی دهد که آیا مبتلا به نزدیک بینی و دوربینی هستید یا خیر.

روش های درمانی نزدیک بینی

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، راه حل های درمان بیماری نزدیک بینی پیچیده نیست و به راحتی قابل درمان است. روش های بسیار ساده و پیش پا افتاده ای که امروزه به راحتی قابل دسترس هستند. از آنجایی که نزدیک بینی از اختلالات عدسی چشم به وجود می آید، با استفاده از مواردی که تعادل عدسی چشم را حفظ می کند، می توان این مشکل را برطرف نمود. این موارد عبارتند از عینک، لنز و جراحی لیزر چشم.

دور بینی

دوربینی همانند نزدیک بینی در بیشتر موارد موروثی اتفاق می افتد ولیکن نسبت به نزدیک بینی، شیوع کمتری دارد و در حدود 25درصد افراد جامعه را دچار اختلال می کند. گاهی این مشکل با اختلال پیرچشمی اشتباه گرفته می شود، ولیکن باید در نظر گرفته شود که در پیرچشمی هم نزدیک بینی و هم در دوربینی فرد دچار ضعف می شود. نیاز چشم به عینک در دوربینی با افزایش سن، بیشتر می شود و شماره چشم افزایش پیدا می کند.

به غیر از ژنتیک، دیگر عواملی که می تواند بر روی دوربینی موثر باشند عبارتند از:

  • دید تار می شود، علل الخصوص در تاریکی
  • در انجام کارهای هنری و یا مطالعه و همچنین اشیای نزدیک، مشکل ایجاد می شود.
  • سردرد
  • همواره چشم درد و خستگی در چشم ایجاد می شود.

روش های درمانی دوربینی

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، راه حل های درمان بیماری دوربینی پیچیده نیست و به راحتی قابل درمان است. روش های بسیار ساده و پیش پا افتاده ای که امروزه به راحتی قابل دسترس هستند. از آنجایی که دوربینی از اختلالات عدسی چشم به وجود می آید، با استفاده از مواردی که تعادل عدسی چشم را حفظ می کند، می توان این مشکل را برطرف نمود. این موارد عبارتند از عینک و لنز و جراحی لیزر چشم.

6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I