دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک چشم ،لیزیک،بلفاروپلاستی

عینک طبی و لنز طبی

عینک طبی و لنز طبی
مطالب مربوط با عینک طبی و لنز طبی

عینک طبی یا لنز طبی 

لنز طبی یا عینک طبی هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند و انتخاب لنز طبی یا عینک طبی با توجه به زندگی افراد انجام می شود. لنز و عینک هر کدام معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند. اما مزایای عینک طبی به نسبت لنز طبی بسیار بیشتر است چرا که عینک به دلیل اینکه بیرون از چشم قرار دارد و در معرض تماس مستقیم دست با چشم که منجر به عفونت می شود، قرار ندارد پس گزینه ی مناسب تری ست. از لحاظ قیمت می توان گفت که عینک طبی انواع مختلفی دارند و همچنین قیمت و هزینه مناسب تری دارند و نیاز به تعویض زود به زودی نیست. اما برخی معتقدند که کیفیت زندگی شان با لنز بهتر از عینک است. اما اگر از آن دسته از افرادی هستید که استفاده از لنز را انتخاب می کنید باید در قدم اول به نزد چشم پزشک خود بروید تا پس از معاینات به شما بگوید که آیا مستعد ابتلا به عفونت هستید یا خیر و اینکه تشخیص دهد شما شرایط و توانایی رعایت و استفاده از لنز را دارید یا خیر. اما استفاده از لنز چندان بی خطر هم نیست. مثلا این امکان وجود دارد که فرد به محلول حساسیت داشته باشد و یا دچار خشکی چشم می شوند. در این صورت پزشک تشخیص می دهد که بیمار باید دوباره از عینک استفاده کند. در ادامه به معرفی هر چه بهتر عینک طبی و لنز طبی خواهیم پرداخت

مزایای استفاده از عینک طبی

  • عینک در برابر وزش باد و گرد و خاک از چشم محافظت می کند.
  • قیمت خرید عینک طبی بسیار کمتر از خرید لنزهای طبی تماسی است.
  • استفاده از عینک چشم به دلیل اینکه خارج از چشم استفاده می شود، در برابر عفونت قرار نمی گیرد یا خیلی کمتر این اتفاق نمی افتد.
  • استفاده از عینک در مدت زمان طولانی تری انجام می شود چرا که استفاده از لنز باید پس از مدتی تعویض شود و لنز جدید خریداری کرد اما استفاده از عینک اگر آسیبی نبیند برای سال ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • استفاده از عینک برای بیمار خشکی چشم را به همراه ندارد و اگر از آن دسته از افرادی هستید که دچار خشکی چشم شده اید استفاده از عینک بلامانع است.

معایب استفاده از عینک طبی 

  • استفاده از عینک به دلیل داشتن فریم باعث سنگینی بر روی بینی می شود . پس بهتر است از عینک طبی بدون فریم استفاده کنید.
  • در استفاده از عینک در صورتی که شیشه عینک کثیف شود یا در هوای مرطوب، شیشه عینک بخار می کند و دید افراد کم می شود.
  • استفاده از عینک به طور مداوم می تواند باعث درد در ناحیه بینی و یا در پشت گوش ها می شود.
  • برخی از افراد احساس می کنند استفاده از عینک تاثیر منفی بر روی زیبایی های آنها دارد.

ویژگی های عینک طبی

برای اینکه بهتر با ویژگی های عینک طبی آشنا شوید، به بررسی قسمت هایی از عینک طبی پرداخته ایم. هر عینک طبی از دو قسمت لنز یا عدسی و فریم تشکیل شده که در ادامه به بررسی هر یک از این قسمت ها خواهیم پرداخت:

لنز (عدسی): عدسی یا همان لنز عینک یکی از مهمترین بخش های تشکیل دهنده عینک می باشد که جز موارد درمانی چشمان بیمار محسوب می شود. در بیانی واضح تر باید بگوییم که درمان چشم به واسطه لنزهای مخصوص انجام می شود.
فریم: فریم که با نام دیگری به نام قاب شناخته می شود برای نگه داشتن و چیدمان لنزها بر روی چشم مورد استفاده قرار می گیرد. به هنگام خرید انواع عینک طبی باید حتما جنس فریم را در نظر بگیرید، زیرا ممکن است برخی از فریم یا قاب ها با پوست برخی افراد سازگاری نداشته باشد. کیفیت مواد به کار رفته، در طول عمر عینک و همچنین مقاومت در برابر فشار تاثیر بسزایی دارد.

در بیانی کلی باید بگوییم برای آشنایی بیشتر با ویژگی های یک عینک طبی خوب باید حتما عدسی و فریم آن را از جهت داشتن تعادل در میان این دو مورد بررسی قرار دهید. همچنین از دیگر ویژگی های یک عینک طبی خوب این است که باید لنز ان از نظر پزشکی مورد تایید بوده و چشم بیمار را در برابر خطراتی که تهدید می کند مانند برخورد و شکستگی مقاوم باشد. علاوه بر آن انعکاس نور و سرعت پخش آن نیز بسیار مهم است که هنگام خرید عینک طبی باید این اطلاعات لازم را از فروشنده بخواهید.

لنز طبی کودکان

لنز کودکان بسیار متفاوت از بقیه لنزهای افراد بزرگسال هستند، زمانی که کودکان مجبور به استفاده از لنز طبی هستند به جای لنز داخل چشمی، لنز روی چشم تجویز می شود. استفاده از لنز برای کودکان اهمیت دارد و والدین باید با رعایت بهداشت کودکانشان را یاری کنند تا دچار تنبلی چشم نشوند. اکثرا برای کودکانی که شماره چشم آنها بالاتر است لنز تجویز می شود چون کیفیت دید در کودکانی که شماره چشمشان بالاست با لنز بهتر است تا عینک. عینک با شماره بالا مشکلاتی دارد که در دراز مدت از نظر بینایی و زیبایی برای کودک مناسب و خوشاید نیست و لنز قابل تحمل تر است.

لنز طبی ورزشی

استفاده از لنز طبی ورزشی، برای کسانی که دچار اختلالات بینایی هستند بسیار موثر است. در واقع الستفاده از لنزهای طبی برای بازیکنان می تواند باعث خلق فرصت های بهتر و امکان دامنه دید وسیع تری شود. بازیکنان در مسابقات ورزشی اگر دچار ذره ای بی دقتی شوند باید بهای سنگینی بپردازند. سه دلیل اصلی که ورزشکاران از لنزهای طبی استفاده می کنند:

  • آستیگمات بودن چشم ها
  • تمرکز داشتن
  • روشنایی

ویژگی لنز طبی

فاکتورهای بسیاری برای بررسی کیفیت لنزهای طبی وجود دارد که باید قبل از خرید لنز طبی باید آن را مورد بررسی قرار دهید. مهمترین مواردی که به هنگام خرید انواع لنزهای طبی و لنز رنگی باید مورد بررسی قرار دهید، هر یک از موارد زیر می باشد:

  • از وزن مناسب برخوردار بوده تا استفاده از آن راحت باشد.
  • لنزها نباید باعث جذب شدن آب چشم شوند. در این صورت چشم دچار خشکی شده و برای افراد مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.
  • قطر مناسبی داشته باشد تا بتواند قرنیه چشم را به صورت کامل پوشش دهد.
  • برای اینکه در برابر اشعه های مخرب از چشم محافظ باشد بهتر است از فیلترهای UVA و UVB برخوردار باشد.
  • قابلیت اکسیژن رسانی بالایی به چشم ها داشته باشد.
  • باید از قیمت مناسب جهت خریداری لنز طبی برخوردار باشد.

مزایای استفاده از لنزهای طبی

  • از مزایای لنز طبی می توان به موارد زیر اشاره کرد.
  • استفاده از لنزهای تماسی از بروز مشکلاتی زمینه ای که ناشی از عینک زدن می شود جلوگیری می کند.
  • استفاده از لنزهای طبی به نسبت استفاده از عینک طبی باعث دید بهتر و واضح تر می شود.
  • در زمان استفاده از لنز دیگر با مشکلاتی نظیر کثیفی عینک و یا کاهش میزان دید روبرو نیستید.
  • در زمان استفاده از لنزهای طبی، دید انسان طبیعی تر است و بدون مانعی همچون عینک می توانید به مشاهده جهان پیرامون خود بپردازید.
  • استفاده از لنز طبی در ظاهر صورت شما هیچ تغییری را به وجود نمی آورد و به دیگران این اجازه را می دهید که چهره واقعی شما را مشاهده نمایند.

معایب استفاده از لنز های طبی

  • از معایب لنز طبی می توان به موارد زیر اشاره کرد.
  • استفاده از لنزهای طبی به طور مداوم باعث خشکی چشم در افراد می شود و همین باعث خستگی چشم می شود.
  • در استفاده از لنزهای طبی، ضد عفونی کردن و تمیز نگه داشتن لنزهای تماسی از مشکلات رایجی است که در صورت رعایت نکردن بهداشت لنزهای طبی ،با عفونت چشمی مواجه می شوید.
  • در زمان استفاده از لنز و نحوه برداشتن لنزهای طبی و تزیینی، احتمال خراشیدگی قرنیه و یا آسیبهای چشمی و نیز عفونت چشمی وجود دارد . در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی توسط افراد در هنگام استفاده از لنزهای تماسی، احتمال ابتلا به ورم چشم، ترک و شکستگی لنز، تحریک قرنیه، مشکلات پلک، سوزش چشم، خشکی چشم و ... می باشد.

استفاده از لنزهای طبی و قوز قرنیه

برخی افراد که به قوز قرنیه دچار شده اند و یا بر اثر ضربه ای به چشم، بر روی قرنیه چشم خطوط نامنظمی ایجاد شده باشد استفاده از لنزهای تماسی در این افراد می تواند بهترین گزینه باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ویژگی های عینک طبی و همینطور لنز طبی، می توانید به وب سایت دکتر پورمازار به نشانی  www.binaii.com مراجعه کنید. همچنین با مراجعه به مطب دکتر پورمازار جراح و متخصص عمل لازک و لیزیک و جراحی زیابیی بلفاروپلاستی، می توانید نسبت به درمان مشکلات بینایی خود اقدام کنید.

6LdhPwgbAAAAAMu0Zi9ePAgqbmwgzXXDuDGupz0I